S-Max?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
SpecEd

S-Max?

Viesti Kirjoittaja SpecEd »

Hei

Perhe kasvoi tuossa äskettäin kolmannella lapsella ja alkaa tuo nykyinen kulkupeli (V70) käydä takapenkin osalta ahtaaksi. Olen katsellut käytettyä tila-autoa ja vaihtoehtoina on ainakin S-max. Onko forumin käyttäjillä millaisia kokemuksia ko. autosta? Tilat, muunneltavuus, huoltokulut ym?

t. Volvoilija (pian-ex??)
fungi

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja fungi »

Moi!
Vaihdoin a6 audin s-maxiin tilojensa takia eli en voi kuin kehua, takapenkkinä 3 erillistä istuinta säätöineen päivineen eli mahtuu vaikka kolme istuinta sekä kolmas penkki rivi nousee nopeaan jos tarvii.

Sitähän ei ole kaikissa, mutta olen nähnyt myös perässä olevan lastaus tason joka on myös tod.näppärä.

Kulutus samaa luokkaa kuin a6 avant, huoltokulujen epäilen olevan pienemmät kuin a6 eikä 2.0 tdci ole hihnanvaihtoo kun on ketjukone.

ainut miinus minkä keksin on kun laittaa suksiboksin katolle niin tarvii jakkaran sen käyttöä varten :mrgreen:

Juuso
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Itse päädyin tilaamaan maaliskuussa faceliftatun S-Maxin. Merkittävimmät syyt valintaan olivat hyvät ajo-ominaisuudet, suuret tilat ja faceliftin myötä saataville tullut kaksoiskytkinvaihteisto ja samalla yli viidellä tonnilla pudonnut hinta.

Tällainen on tulossa:

Ford S-Max 2.0 TDCi PowerShift Titanium

- Ulkoväri: Frozen White
- Sisustus: Ebony
- Varustepaketti Titanium Pack: Bi-Xenon ajovalot, Ikkunat: tummennetut B-pilarista taaksepäin sekä Parkkitutka (Anturit edessä ja takana)
- Varustepaketti Traveller Pack: Käännettävät pöytätasot etuistuinten selkänojissa, jäähdytettävä hansikaslokero, säilytyslokero etuistuinten alla, aurinkosuojat takaovien ikkunoissa
- Audio 61: Sony CD, Bluetooth HandsFree englanninkielisellä ääniohjauksella sekä USB-liitäntä
- Istuimet: Ilmastoidut ja lämmitettävät etuistuimet
- Jousitus: Madallettu jousitus (15 mm)
- Lukitus: Sähkötoimiset lapsilukot
- Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastintoiminnolla (Dieselmoottoreihin)
- Tavaratila: Tavaratilan peite
- Tavaratila: Tavaratilan suojaverkko

Noiden lisäksi kotimaassa asennetaan tehdasasenteiselle Eberille kauko-ohjain ja mahdollisesti lisätään matkustajan turvatyynylle disablointikytkin.

Tilasin auton 25.3. ja alunperin sen piti valmistua 28.5., mutta tämän hetken tietojen valossa nöin ei ole tapahtunut, eikä minulle ole pystytty kertomaan mitään arvausta siitä, milloin autoni saan. Ei kiva.

Auto tulee meillä korvaamaan VW Touran 1.9 TDI DSG Trendline -09:n, johon verrattuna S-Max on tilavampi ja hiljaisempi, mutta toki noita voi isommalla hintalapulla odottaakin. Tilaa kolmen lapsen kanssa tarvitaan, turvaistuimet vievät niin paljon tilaa, että tavallisiin farkkuihin ei huvita niitä ryhtyä tunkemaan -- tila-autossa leveyttä on takana hurjasti enemmän. Kolmannen rivin penkit jäänevät meillä vähälle käytölle, mutta eipä niistä haittaakaan ole.

Varustepuolella jään varmasti kaipaamaan Touranin kääntyviä xenonvaloja ja ratin tippiläppiä, mutta eiköhän ilmankin voi elää.
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Fordilla taitaa olla pahoja toimitusvaikeuksia uuden S-Maxin kanssa, ainakin tiettyjen kokoonpanojen kanssa. Sain tänään tiedon, ettei toimitusaikataulusta ole muuta tietoa, kuin että "voi mennä pitkään".

Syy on hivenen hämärän peitossa. Yhden version mukaan PowerShift-vaihteistojen kysyntä on ylittänyt tuotantokapasiteetin, joidenkin lähteiden mukaan taas TDCi-moottoreiden ruiskutussuuttimilla on saatavuusongelmia alihankkijalla ja kolmas tieto koskee Titanium-varustetason pidentynyttä toimitusaikaa. Tietysti minun tuurillani kaikki kolme osuvat kohdalleen, joten odottelua voi olla tiedossa.

No, kaipa hyvää kannattaa odottaa.

Löytyy täältä muita S-Maxin tilanneita? Millaisella aikataululla autoja on teille luvattu?
j--l
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Kesä 2010 00:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja j--l »

Itselläni on tuo uusi Facelift malli. Toimitusaika oli kohtuullinen, tilattu 11.3. ja toimitus oli 20.5.
Kokoonpano:
- S-Max 2-0 TDCi (140) PowerShift Trend
- Frozen White
- Sisustus: Silver
- Trend Pack
- Traveller Pack
- Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella

Kilsoja kasassa nyt reilu 3000 ja kaikki onnellisia kilsoja. Ei ole ollut mitään kommervenkkejä. Vaihto S-Maxiin kävi selväksi kolmannen lapsen syntymän jälkeen. Edellinen auto oli A4 farkku ja onhan tämä vähän kuin olisi muuttanut yksiöstä omakotitaloon. :D
Ford S-Max 2-0 TDCi (140) PowerShift Trend - 05/2010
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Minäkin kävin tänään ekaa kertaa kokeilemassa, mitä tuli ostettua, kun koeajoin 140-heppaisen Trendin PS-lootalla. Hyvältä se tuntui. Jo tuolla vakioalustalla ja 16-tuumaisilla renkailla auto kulki todella tukevasti ja täsmällisesti, oletan että se siitä vain paranee sporttialustalla ja 17-tuumaisilla vanteilla.

Vaihteistokin tuntui hyvältä, joskin koeajo oli hyvin lyhyt. Nopea vaikutelma oli, että laatikko tarjosi pienempää sisään hivenen herkemmin kuin sama Getragin laatikko kokeilemissani Volvo V50:ssä ja Mitsu Outlanderissa.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Eilen kävin rouvan kanssa koeajamassa kemin wetterillä olevan s-maxin.
Auto "esittelyautoksi" vanha eli -07...ja kallis!
S-maxin tiloja ym. muuta sitä mentiin ihmettelemäänkin, ei ostamaan.
Koneena tuossa 2-litrainen bensa ja manuaali lootalla.
Tilaa on mutta eihän nuo tilat noin pienellä ja turbottomalla koneella mihinkään liiku.
7-paikkainen -> ei tavaratilaa -> boxi katolle jos tarvetta.

blocketin tarjontaa tuli jo tutkittua...seuraavana mobile.de :mrgreen:
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

hoopee kirjoitti: 7-paikkainen -> ei tavaratilaa -> boxi katolle jos tarvetta.
Näinhän se on, jos ne kuudes ja seitsemäs paikka ovat käytössä. Mutta jos taas vertaa lähes mihin tahansa viisipaikkaiseen, niin takin rivi poissa käytöstä tavaratila on kyllä melkoisen iso.

Käyttötarvehan tuon sanelee. Jos on tarvetta seitsemälle paikalle jatkuvasti, niin pakko katsoa jotain isompia busseja. Meillä taas nuo kuudes ja seitsemäs paikka ovat puhdasta bonusta, joita tarvitaan todella harvoin, mutta tavalliseen farkkun verrattuna ne ovat kuitenkin olemassa.
TTVS-MAX
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2010 21:20

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja TTVS-MAX »

Pakkosiirretty VW palstalta mukaan, Terve kaikille. S-Max 140HP PS Trend, Trend packilla ja jokunen muu lisäys tulossa. Koeajettu Mondeoc 163HP tuolla PS-vaihteistolla. Sellanen ero Touran 2.0 TDI DSGhen tuli manuaalivaihtamisella, että olisi hippasen hitaampi. Onko muilla havaintoa? Toki autom. puolella vaihtaminen tapahtui hyvin jouheasti, ja manuaalipuolta joskus tarvitsee vain noissa ohituksiin lähdöissä - jos ei sitten aja perässä.

Toimitusaika kanssa hieman auki, pientä viivästymää, jotkut autot tulleet ihan suht nopsaankin.
Itse 1.6 tilattu ja nyt valmistuskuuksi elokuu ja luovutus syssykuulle.

Tuolla JKL Käyttöautossa juttelin korimekaanikon kanssa, kun tuo tavaratilan merkitys olisi suurempi kuin 7-paikk., että 4 torxilla/penkki on 3-rivin penkit kiinni ja on niitä irrotellut joillekkin asiakkaille. Tarvisi saada n. 2 koira häkkiä mukaan melko usein, joten taitaa mennä irrotteluksi, vähän se pohja muoto sillä askaruttaa, mutta eiköhän sinne jotain tilkettä keksi. Käyttötarvehan näitä siis kuten todettu ohjailee trimmauksia. Tavaratilaltaan on n. 10 cm leveämpi kuin Tourani, ja se on iso +.

Vararenkaan puute on miinusta, kun tuolla Baltiassa ja Pohjoismaissa kurvailee. On kokemusta renkasrikoista esim. Vilnassa. On vaan saatava sopiin piikkipyörä mukaan varalle. Jos nuo viimoset penkit irrottaa, toivottavasti se toisi lisätilaa sillekkin.

Niin ja jo meitin korkeudella Keksi-Suomessa myydään akkulaturi pakollisena, kun eberin käyttö, siis ilman ajastintakin, on tyhjentänyt Fordien akkuja viime talvena lyhyillä matkoilla.
Kertoi myyjä, että oli varsinkin kellonkäyttäjillä muutamia tapauksia, kun ihmettelivät, kabiini on lämmin, mutta ei starttaa. Sikäli miedon leutoja talvia odottelemaan!
Ford S-Max 2.0 TDCi (140) PowerShift Trend, Tred pack etc., 10/2010
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

TTVS-MAX kirjoitti:Sellanen ero Touran 2.0 TDI DSGhen tuli manuaalivaihtamisella, että olisi hippasen hitaampi. Onko muilla havaintoa? Toki autom. puolella vaihtaminen tapahtui hyvin jouheasti, ja manuaalipuolta joskus tarvitsee vain noissa ohituksiin lähdöissä - jos ei sitten aja perässä.
Itse ajoin niin lyhyen koeajon, etten juurikaan tuota manuaalipuolta kokeillut. Mutta automaattinakin tuo PowerShift tuntui aavistuksen hitaammalta kuin DSG (mun DSG oli se kuivakytkiminen seitsemänvaihteinen).

Itse en Toukassa manuaalitoiminto käyttänyt juurikaan muuhun kuin moottorijarruttamiseen, vaikkapa ohitukseen lähdössä kickdown hoiti homman erittäin mallikkaasti. Juuri tuossa kickdownissa S-Max tuntui aavistuksen miettivän Touraniin verrattuna. Totuus selvinnee käytössä, nyt ehdin tehdä vain kaksi ohitusta koeajolla.
TTVS-MAX kirjoitti:Niin ja jo meitin korkeudella Keksi-Suomessa myydään akkulaturi pakollisena, kun eberin käyttö, siis ilman ajastintakin, on tyhjentänyt Fordien akkuja viime talvena lyhyillä matkoilla.
Itse ajattelin ruuvata kiinni sen saman Qtekin, joka mulla oli Touranissakin. Viime talvena sen ostin, kun oli niin kylmä talvi, että Webaston käyttö teki tepposet...
TTVS-MAX
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2010 21:20

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja TTVS-MAX »

Varmaan juu tottumuskysymys tuo man. puolen käyttö. 6-lovinen DSG/diesel tuntuu ainakin siten, että kickdown heti rekan takapuskurin kohdalla veisi enempi aikaa, kuin laittamalla sopiva pykälän
n 2000 rpm sisään valmiiksi, sitten rinnalla näpäytän lootan autom. puoelle vaihtelemaan loppuohituksen ajan.

Voi olla tuo tiheämpi 7-lovinen palvelisi paremmin tuossa tilanteessa, en ole kerennyt tuolla kuivalla DSGllä ajelemaankaan.

Kiertoliittymät ovat mielestäni myös hyvä testipaikka, eli kun moottorilla jarruttelee/lipuu kehään, joku n. 4-5 pykälä päällä, ja sitten hippanen jarrutus juuri ennen ympyrään menoa ja sitten het perään kaasun polkasu. Jos siinä on loota arponut oikean pienemmän pykälän niin, että ei nykäse yhtään kiertämään ympyrää lähtiessä, niin toimnta on silloin loistavaa. Joskus jopa oman DSG saa hieman nykäseen tossa tilanteessa. Ford PS ei nykinyt myöskään ainakaan enempää.
Ford S-Max 2.0 TDCi (140) PowerShift Trend, Tred pack etc., 10/2010
j--l
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Kesä 2010 00:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja j--l »

Nyt kun alkaa olla 5000 km kasassa uudella Facelift mallilla, voin kommentoida että PS toiminta verrattuna Touranin DSG lootaan saattaa tosiaan olla hieman hitaampaa, mutta toisaalta tuota "empimistä" esim. noissa ympyrätilanteissa on vähemmän. Toisinaan reippaammin lähdettäessä, nämä alapään vaihdot (1-2-3) tuntuvat olevan hieman verkkaisia. DSG:n kanssa oli joskus myös hauskaa sopivan jyrkässä pitemmässä mäessä, esim. parkkihallista poistuttaessa, kun loota ei osannut päättää pitääkö 2 vai 3 pykälän ja sahasi niitä edestakaisin. Tälläistä en ole havainnut PS:n kanssa.

Tosin aika on hieman kullannut muistoni DSG lootasta, sen kokemuksista on jo 3-4 vuotta. Välissä olikin Audin multitronic, joka kyllä oli hieno.
Sanoisin, että kokonaisuutena toiminnaltaan mielestäni tämä Fordin PS toimii paremmin, aikoinaan eniten korpesi juuri tuo DSG:n arpominen tietyissä tilanteissa.
Ford S-Max 2-0 TDCi (140) PowerShift Trend - 05/2010
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Mielenkiinnolla odotan, että pääsee PowerShiftillä ajelemaan ja saamaan käytännön kokemuksia pidemmältä aikaväliltä. DSG:ssä mua häiritsi sen ajoittainen liika herkkyys tarjota pienempää sisään kevyelläkin kaasunpainalluksella, se teki ruuhkanytkytyksestä ajoittain kulmikasta.

Samoin moottorijarrutus risteykseen ja sen jälkeen kiihdyttäminen ilman että pysähdyttiin välillä oli ajoittain liikaa laatikon logiikalle. Saman ilmiön tosin havaitsin pitkällä koeajolla Mistun Outlanderissakin, jossa siis sama loota kuin Fordissakin.

Tulisi vain S-Max joskus. Tänään kävin autoliikkeessä vaihtamassa odotusauton toiseen, nyt mulla on Citroën C4 Picasso elokuun loppuun asti. (Touranin myin yksityisesti jo maaliskuussa.) Toivottavasti tuonne asti ei tarvitsisi odottaa. Vanteet on toistaiseksi ainoa, mitä mulla Fordista on :?
j--l
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Kesä 2010 00:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja j--l »

Toivottavasti Marko saat smäxin pian alle. Saksan/Belgian keskustelufoorumit helpottavat taikka lisäävät odotusajan tuskaa ;-) Toimitusajat tuntuvat Fordilla olevan tosiaan hieman hakusessa/mysteerinen homma - outo juttu vaikka kyse on ainoastaan FL mallista... Aikaisempien VAG konsernin pelien kanssa toimitusaika on pystytty kertomaan aika tarkkaan varhaisessa vaiheessa ja siitä ei ole hirveästi livetty. Tiedä sitten mikä Fordilla tekee hommasta haastavampaa.

Onkos täällä ketään muuta joka olisi yhtä "onnellisessa tilanteessa", eli saanut jo FL mallin alleen ja hieman kilsoja ja kokemuksia alle ?
Ford S-Max 2-0 TDCi (140) PowerShift Trend - 05/2010
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

j--l kirjoitti:Onkos täällä ketään muuta joka olisi yhtä "onnellisessa tilanteessa", eli saanut jo FL mallin alleen ja hieman kilsoja ja kokemuksia alle ?
Kyllä niitä jossain täytyy olla, olen kuitenkin useamman faceliftmallin tien päällä nähnyt. Kaikki ovat olleet Titanium-malleja, liekö vain sattumaa kohdallani.
TTVS-MAX
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2010 21:20

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja TTVS-MAX »

Ford WRC t-paitaa meilläpäin jaossa, joten sellasen vedän päälle kun vähän viilenee ja jatkan odottelua. Uuden Touranin hinnastot tulee elokuun lopussa ja ensiesittely lokakuun 23-34.10. Oli hieman pettynyt kun ilmoitin, että S-maxi tulossa.
Ford S-Max 2.0 TDCi (140) PowerShift Trend, Tred pack etc., 10/2010
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

TTVS-MAX kirjoitti:Uuden Touranin hinnastot tulee elokuun lopussa ja ensiesittely lokakuun 23-34.10. Oli hieman pettynyt kun ilmoitin, että S-maxi tulossa.
Itselleni Touran ei enää oikein ollut vaihtoehto, eiköhän se ole nähty. Sharan olisi kiinnostanut, mutta hinnoista ei ole vielä tietoa. Syksymmällä näkee, tuliko valittua väärin.

Mitä muilla S-Maxiin päätyneillä oli vaihtoehtoina? Itselläni lähinnä hivenen pienemmät Citroën Grand C4 Picasso ja Peugeot 5008, mutta ne olivat kuitenkin hivenen turhan "ranskalaisia" makuuni -- suurimmat ongelmat alustan toiminnassa ja erityisesti toimivan automaattivaihteiston puute. BMP kun mielestäni on kamalimpia kokeilemiani vaihteistoja.

Muilta merkeiltä ei oikein varteenotettavia tila-autoja löytynyt.
TTVS-MAX
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2010 21:20

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja TTVS-MAX »

No itse en ollut Tourania pois sulkemassa, auton tavaratila on ehdottoman toimiva ja riittävän tilava, kun kys. suorakaiteenmuotoiset esineet - vaikkapa koirahäkit. Samoin tuo takapenkkien irrottamis mahdollisuus on tosi hyvä asia. Meitin Touranissa ei yleensä ole kuin 1-2 takapenkkiä esim. koiranäyttelyreissuilla. Samoin ne uudet CR-dieselit kyllä kiinostivat. Sisätilat ovat myös Touranissa riittävät ja toimivat. Talliin ajo tulee tarkemmaksi, kun tuo s-maxi on sen n. 10 cm leveämpi kuin Tourani, tarvii virittää tuulihaat hieman vielä kauemmaksi. Ehkä kun s-maxiin totun, en osaa olla tuota positiivista ylim. 10 cm ilman, tiedä häntä. Jossainhan tuo tilantarpeen raja tulee vastaan ja muuttuu ylim. tarpeettomaksi tilaksi/massaksi vaikkapa leveydessä, siis kunkin henk.koht. tarpeet huomioiden.

Esim. uusi Verso on erittäin epäkäytännöllinen tavaratilansuhteen, ne pyöreät sisäkaaret vievät tilaa tosi paljon pois. Uutta Pösöä kanssa tutkin, mutta tavaratila häviää minun tarpeissa 100-0 Touranille, ja se ihme yli massiivinen keskikonsoli estää oik. jalkaa saamasta kunnon asentoa kaasutteluun. Koeajolla tuli oik. polvi kipeäksi, kun painoi siihen kovaan muovireunaan.
Tuo Picasso menee varmaankin samoihin kriteereihin kuin Pösö, ja sen moottori/automaatti yhdistelmä ei myöskään ollut oikein houkutteleva. Bimppi vaihteestosta tosiaan puhumattakaan.

S-maxin laskeutuva takakatto vie viimeseltä n. 30 cm matkalta korkeustilaa myös poies verrattuna "konservatiivisesti" muotoiltuun Touraniin, mikä on monille jopa jollaintapaa rasite, mutta minule kylläkin plussaa. Ne S-maxin vikapenkit napsin pois, ovat 4 torxilla/penkki kiinni, niin saan teltalle tilaa häkkien päälle lisää.

Noh Caddy Live Maxi oli myös kyllä tilojen suhteen "kunkku", mutta hieman tuo pakumaisuus häiritsi - ja kun senkin CR:t ilmeisesti tullevat syksyllä faceliftin myötä vasta. Jos koirat lisääntyvät, siihenhän ne kyllä pystyvät, Caddy menee joskus uudelleen "puintiin"
Saisi kyllä tulla 2.0 TDI ja DSG siihenkin.

Sharanin tuleva hinta on kyllä spekuloinnin arvoista, sittenhän syssyllä raapitaan jo yhä harventuvia hiuksia, että miksi en odottanut.... Voitas heittää arvauskisaa hinnasta...
Ford S-Max 2.0 TDCi (140) PowerShift Trend, Tred pack etc., 10/2010
j--l
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Kesä 2010 00:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja j--l »

Pari intensiivistä loma (ja ajoviikkoa) takana. Pakko se on myöntää - ei kyllä ole VAG konsernin vempeleitä tullut ikävä :wink: Vaikka toisin alunperin ajattelin, on ne voortin pojat ainakin tämän mallin kanssa todella onnistuneet. Mielestäni Ford on iskenyt oikeaan rakoon, tämä on just sen verran isompi kuin "keskikokoiset" tila-autot: Touran, C4 Pic. etc. etten oikein keksi parempaa vaihtoehtoa - varsinkin kun hinnat laskivat. Toki A7, XC90 jne. toisivat sitten jo jotain muutakin kuin reilumman hinnan. :shock:
Ford S-Max 2-0 TDCi (140) PowerShift Trend - 05/2010
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

TTVS-MAX kirjoitti:Jossainhan tuo tilantarpeen raja tulee vastaan ja muuttuu ylim. tarpeettomaksi tilaksi/massaksi vaikkapa leveydessä, siis kunkin henk.koht. tarpeet huomioiden.
Hyvin sanottu. Itselleni S-Max alkaa olla maksimikokoa. Tilat sinänsä riittivät Touranissakin, mutta halusin vielä vähän lisää väljyyttä ja ne pari lisäpaikkaa. Touranissa kolmas istuinrivi olisi tehnyt kontista aavistuksen liian pienen minun tarpeisiini.

Ja yllättävän vähän kilpailijoita S-Maxille tosiaan löytyy. En laske tavallisia farkkuja kilpailijoiksi, koska niistä yksikään ei pysty kilpailemaan edes takapenkin leveydessä, puhumattakaan että niissä olisi joka paikalla erillisistuimia tai kolmatta istuinriviä. Maasturipuolelta muutama isompi auto jo löytyy, mutta hintalappu on sitten lähempänä 100 kuin 50 tuhatta. Nuo vajaan viidenkympin citymaasturit häviävät sisämitoissa farkku-Corollalle, jos nyt vähän kärjistetään.

Tila-autoja taas loppujen lopuksi hirveää määrä ole:

Chrysler Grand Voyager on pykälää isompi, joten hintakin on selvästi kovempi, kun kulimallikin maksaa yli 55000.

Citroën Grand C4 Picasso on pykälää pienempi, joskin varsin tilava. Minusta mukavan valoisa ja varsin tilava, mutta kokonaisuuden pilaa huono BMP-vaihteisto, epämääräinen alusta ja vähän sinne tänne roiskitut hallintalaitteet.

Citroën Berlingo
on omaan makuuni liian työkalu, ei mahdollista varustella hyvin.

Dodge Journey on edullinen, mutta ymmärtääkseni selvästi pienempi. En ole tutustunut.

Ford Galaxy -- ei tarvinnee selittää =)

Honda FR-V on tarjolla vain manuaalina ja yhdellä vapaastihengittävällä bensakoneella. Ei kiitos! Todella ahdaskin.

Kia Carnival on hintaansa nähden todella iso, mutta on jo autoon istuminen paljastaa päämarkkina-alueen; vehje on aivan turhan amerikkaa. Rumaa ämpärimuovia ja huono ergonomia.

Mazda 5 on todella ahdas, eikä dieselautomaattia löydy.

MB B-sarja on ahdas, varsinkin hintalappu huomioiden.

MB R-sarja on upea ja tilava ja kaikkea, mutta halvin mallikin maksaa jo 82000...

Mitsubishi Grandis on varsin tilava, mutta jätti viikon ajelun perusteella paljon toivomisen varaa muutoin. Ei dieselautomaattia.

Nissan Qashqai+2 on selvästi ahtaampi. Onhan se toki halpakin, mutta jostain syystä Nissan merkkinä nostaa itselläni karvat pystyyn.

Opel Zafira on ahdas.

Peugeot 5008 on Picasson sisarmalli perinteisemmällä designilla.

Peugeot Partner = Berlingo.

Renault Grand Scenic on pykälää pienempi, ei dieselautomaattia. Rellua en uutena uskaltaisi ostaa surkean jälleenmyyntiarvon pelossa.

Seat Altea XL on parikin pykälää pienempi. Kiva ajaa, mutta järjettömän meluisa.

Seat Alhambra taas on muinaisjäänne, joskin tilava sellainen. Uusi tulee pian, saa nähdä mihin hinta osuu.

Toyota Verso on ahdas, enkä tykännyt siitä koeajolla muutoinkaan.

VW Touran on umpituttu minulle. Pienempi, mutta ajettavuuden osalta samalla tasolla. Vanha malli, uusi saisi joskus tulla.

VW Caddy Maxi on tilava, mutta työkalu. Tulee kalliiksi varustella edes kohtuullisesti.

VW Sharan on jo S-Maxin suora kilpailija, varmasti erittäin hyvä sellainen. Pelkään vain, että hintalappu on kova -- jo Touran vastaavin speksein kuin S-Max maksaa myös yhtä paljon kuin S-Max, uskon Sharanin olevan vähintään 5000 euroa kalliimpi. Saa nähdä, harmittaakko syksyllä, jos arvaankin hinnan väärin.

---

Eli pykälää pienempiä kilpailijoita on paljon, vastaavia varsin vähän. Oikeastaan vain Mitsu Grandis ja vanhentunut Seat Alhambra. Loppuvuodesta sitten uudet Sharan ja sisarmalli Alhambra.

Hyvää ajettavuutta etsivälle ja tilaa tarvitsevalle vaihtoehtoja ei montaa tällä hetkellä ole. Nyt kun S-Maxin hintakin on kohdallaan. Mitään jättimäistä myyntiä en autolle kuitenkaan usko syntyvän, suurin osa ihmisistä tyytynee selvästi edullisempiin pienempiin tila-autoihin, vaikka tilalle tarvetta voisi ollakin.
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

TTVS-MAX kirjoitti:Sharanin tuleva hinta on kyllä spekuloinnin arvoista, sittenhän syssyllä raapitaan jo yhä harventuvia hiuksia, että miksi en odottanut.... Voitas heittää arvauskisaa hinnasta...
Saksan VW-sivujen hinnaston perusteella Sharan maksaa siellä valitsemillani S-Maxin kanssa vertailukelpoisilla varusteilla reilut 2000 euroa S-Maxia enemmän. Mutta pelkään, että hinta Suomessa tulee olemaan kovempi. Tämä siksi, että Suomessa S-Max on TODELLA edullinen, veroton hinta on yli 5000 euroa Saksaa halvempi.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Kyllä oli fordistille aika helppo valinta ;)
Mondeo ST200 farkku vaihtoi eilen omistajaa ja kotia palasin S-maxilla.

Nyt hyvä vertailla Touraniin kun isä meni sellaisen laittamaan viime viikolla.
Ihan kivahan tuolla 1.4 TSI DSG:llä on körötellä.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Onneksi olkoon hoopee, tuolla luulisi ehtivän =) Millaisen yksilön löysit ja pitikö hakea ulkomailta asti?
Avatar
Marko_K
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Kesä 2010 15:11

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja Marko_K »

Soittelin autokauppaan. Toimitus se vaan venyy... alunperin linjapäivän piti olla 28.5., eipä ollut. Tällä hetkellä tilausjärjestelmä kertoo, että alustava tuotantopäivä on joskus elokuussa ja auto olisi Suomessa syyskuussa. Ei hyvää päivää! Onko tämä normaalia Fordille?

Alkaa kohta polttelemaan kohteen vaihto johonkin muuhun...
TTVS-MAX
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Kesä 2010 21:20

Re: S-Max?

Viesti Kirjoittaja TTVS-MAX »

Tosi hyvin referoitua noista tila-autoista Markolta. Ja kun hintalaput menee tuonne 5kympin paikkeille, niin en ole edes kyllä haaveillutkaan - no ehkä MB Viton hinnat katsoin automaatti dieselien osalta. Ja tosiaan mulla tulee vain automaatit kyseeseen huonojen kinttujen vuoksi. Esim Pösöltä joku Expert tai Fiat Scudokohan se oli voisi tulla henkilöversiona kyseeseen, mutta kun on vain keppiversio

Aiemin ennen Touraniin siirtymistä olen noista tutkinut/ajanut mm Kian, ja sen takaistuimet ovat suunniteltu kyllä kääpiö kansalle. Mun tyttäret on tuossa 180 cm pintaan ja oli kyllä hupaisan näköistä, kun istuivat polvet koukuussa leuoissa koeajolla. En jatkanut kärsimystä sen pidemmälle, se dieseliautomaatti V6 oli kyllä ihan toimiva, kulutus hieman liikaa.

Tuo Pösö 5008 palaisin ja tarkentaisin, siitä odotin kyllä enemmän ulkomuotojen perusteella. Kun itse istuin takapenkille reunaan, niin katto paarre pakottaa päätä vääntämään sivuun ja en ole kuin n. 185 cm. Se oli lasikatto versio, kävin myös kauempana kattomassa, että löytyisikö täyttä peltiversiota, mutta en löytänyt. Olisiko sillä sitten eroa, se jäi näkemättä sisäkaton reunan suhteen. Myyjä esitteli, että myyntipäällikkö on n. 2m pitkä ja sopii loistavasti istumaan penkki aivan takana, ei ota nuppi kiinni, kun ensin on kallistettu selkänojaa n. 10-15 cm. Sanoin juu ja työnsin n. 82 cm pitkän, 58 cm lev ja 60 cm häkin takahudlariin, niin luukkupa ei mennyt kiinni takanoja kallistettuna eli homma tyssäsi siihen. Touranissa saa olla takapenkki taaimpana ja noja pystyssä, niin sama häkki menee heittämällä sisään ja lunkku kiinni. Ja siis myös S-maxissa.
Pienempi käyttämäni häkki on n. 46 cm lev, 54 cm korkee ja 60 cm pitkä ja siis tämä tuon isomman kanssa aina tavaratilassa. Sopivat sillein kun hanska käteen Touranissa ja S-maxissa jää n. 10 cm välystä häkkien väliin.

Jorneyhyn sovittelin häkkejä, sopivatkin kyllä leveyssuunnassakin, mutta tilaa häkkien päälle ei juuri jäänyt. Minun osaltani homma tyssäsi myös siihen kovamuoviseen ohjaamon yleisilmeeseen, tuli kaikki vähätkin lapsuuden kovamuoviset lelut mieleen. Meillä tuo Nissan Qasvain on samalla myyjällä ja se oli aivan liian pieni tavaratilaltaan, ei kunnolla tuo yksi isompi häkki sopinut.

Muutoinkaan noihin amerinkan rautoihin en oikein tunne vetoa (Dodget, Chryslerit, Jeepit jne.)
Ford S-Max 2.0 TDCi (140) PowerShift Trend, Tred pack etc., 10/2010
Vastaa Viestiin