Uusi Focus 2008

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
groundog
Viestit: 63
Liittynyt: 08 Helmi 2008 21:38

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja groundog »

zeizei kirjoitti:Muiden eber käyttäjien kanssa tuli puheeksi, että diesel Focukseen olisi hyvä asentaa Defan akkulaturi, jotta ei akusta lopu virta. Onko jollakin kokemusta asennuksesta? Onko joku löytänyt sopivan paikan laturille?
Varmaan on ihan hyvä idea. Lisälämmitin on melkoinen virtasyöppö. Itse kuitenkin käytän ihan perinteistä "älykästä" akkulaturia mallia CTEK. Akussa on kiinni piuhat, jossa pikaliitin laturille.
Focus 2008 1.8TDCi
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

Muri82: kerro nyt sitten mitä siinä 1.6 dieselpannun tiedotteessa sanottiin?

Ainakaan tuolta englanninkielisen maailman foorumeilta ei löydy juurikaan valitusta noista 90hv ja 110 hv:n PSA-dieseleistä.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

Hyvä, että rupeavat saamaan jotain aikaiseksi tuohon huohotinongelmaan...

Itsellä 18" Continentalit eivät olleet kuluneet juuri ollenkaan 10Tkm:n taipaleella... Joten hyvin näyttää pelittävän. Pintaa on vaikka muille jakaa.

Itsellä aamulla ja illalla lisälämppäri tuhisemassa. Kilsoja päivässä 90-200km eikä vielä ole akku loppunut kertaakaan. ;) Kop, kop. Mietin kyllä tuossa, jos jättäisin sen iltapäivälämmityksen pois kokonaan.

Pari kertaa tosin on ollut niin, ettei lämmitin ole käynnistynyt ollenkaan aamulla. :?: :idea:
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Apua! Minäkin laitoin uuden Focuksen 115 hv 1, 8 turbodieselillä, 2009. Olen ajanut autolla vasta muutama sata km. Miten tuo huohotinputkiasia tällä hetkellä jaksaa? Millä sitä voi edes korjata, onko sähkövastus toimiva ratkaisu? Pelkkä putken eristäminen ilmeisesti ei riittänyt edes viimasuojan kanssa? Jos öljytikussa näkyvä öljy on harmaata, saako autolla ajaa?

Kuinka monella näitä ongelmia on ollut? Tällä palstalla näytti olevan neljän auton rekisterinumerot, ja lisäksi joitakin anonyymejä kirjoituksia.

Myyjä tietysti vähättelee asiaa parhaansa mukaan. Yleistäminen ei tietysti ole aina oikein, mutta eikö ongelma koske periaatteessa kaikkia autoja,joissa on tuo sama tekninen ratkaisu? Miten se voisi koskea vain murto-osaa autoista? Onko kyse vain siitä, että enemmistö uuden 1, 8 TDCI Focuksen omistajista ei ole vain vielä huomannut muhivaa ongelmaa?

Onko auton säilytyksellä lämmitetyssä tallissa mitään vaikutusta ongelmaan? Pitäisikö auto vaihtaa saman tien? Jos kyseessä on todellinen ongelma, Fordin toiminta ei herätä luottamusta.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

Perus ongelma on kaikissa 1.8tdci:ssä vm 2008->, täällä Itä-Suomessa kyllä ei tarvii asiakkaan itse maksaa noita eristyksiä ja viimasuojan laittoja alahelmaan, ja toi ohje on ihan tullut maahantuojalta, mutta heidän mukaan kaikki muu viritys on sitten asiakkaan kustannettava ja myös vastuu siirtyy sitten virityksien tekijälle eikä ole enää fordin asia sen jälkeen. Vaikka totuus on että tämä nykyinen korjaus ei ole riittävä.
Ja saathan ainakin sen takuun ajan ajaa autolla ilman huolta remontti kuluista niin mieti sitten sen jälkeen että vaihdatko pois vai mitä teet.
Lämmin talli estää ehkä sen pikkuhiljaa huohottimen umpeen jäätymisen kun se huurre sulaa joka päivä pois mitä on päivän aikaan kertynyt, mutta se menee sulaessaan öljy tilaan sitten vetenä suoraan. Itselläkkin se vesi jäätyikin sitten sinne oljypohjaan yön aikana kun kerrankin oli auto jäänyt koko yöksi ulos kovaan pakkaseen, ja aamulla sitten oljy pummpu imas ne jäät sinne sihtiin ja ölyn kierto loppukin sitten siihen paikkaan.
Ja ilmeisesti lyhyt pätkä ajo on vielä edesauttamassa tätä ongelmaa kun öljyt eivät kerkeä kunnolla lämmetä ja olla myös lämpimänä pitempää aikaa jotta se vesi ja kosteus kerkeisi höyrystyä öljyn joukosta pois ja palaa imuilman mukana pihalle kuten olis tarkoitus. Kun onglemaa ilmesesti ei ole niinkään ollut heillä ketkä ajavat jatkuvaa pitkää matkaa.
Öljyn vaihto talvella älyttömän tiheästi olis konsti selvitä noista vesistä eroon, mutta sekin olis sitten asiakkaan maksettava omasta pussistaan ilmesesti, tosin kerran sain kyllä senkin Fordin piikkiin teetettyä.
Jo oli röppöä putkiin tullut taas tänä syksynä kun viikko takaperin otin irti ja tarkastin tilanteen vaikka on eristeet ja viimasuojat, kesällä oli puhtaat putket kun viimeksi tarkastin.
Ja voihan moni ajella tietämättään siitä että koneessa on voitelu vajaalla öljyssä olevan veden vuoksi mutta jos ei ongelmia ilmene niin eihän välttämättä sitä tiedä, ja eihän näitä foorumeita lue kuiteskaan kuin pieni osa autojen omistajista, vanhempana voikin sitten ilmetä nämä uudesta asti olleet voitelu häröt jo selvinä laakeri,turbo,ym vikoina.
Ford #11
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

On sinällään aika outoa, että tämä 1.8 TDCi-koneiden huohotinongelma tuntuisi vaivaavan vain Focuksia. Kun tätä samanlaista konetta kun on kuitenkin muidenkin Ford-mallien konepeltien alle asennettu. En tosin ole omasta Mondeosta katsonut, onko putkiin kertynyt sitä möhnää mutta ei tuosta asiasta kukaan ole kyllä valitellut tuolla Mondeo-topicin puolella... Ei se varmasti haittaisi, vaikka joskus vilkaisisi ne putket, kun vaan kerkeäisi jossakin vaiheessa.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Mielestäni Focuksen ja Monden 1, 8 litraiset dieselit ei ole yks yhteen sama moottori. Moottoritehot eivät ole samat. Toisessa taitaa olla jakopäässä hihna, toisessa ketju.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

ja ennen 2008 focuksissa ei ilmesesti kanssa ollut ongelmaa vaikka kone sama, vaan 2008-> on muutettu huohotin sydeemiä erillaiseksi jotta päästöjä on saatu alemmaksi ja samalla faceliftin yhteydessä puskuriin tullut iso aukko alas josta puhaltaa ajoviima suoraan huohottimiin.
Ford #11
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja focst »

isän outo valmistettu huhtikuu 07 ja sama huohotin ongelma... sama kone 1.8d focus ja mondeo ja molemmat hihnakoneita.. nykyään myös alakerta hihnalla ennen oli ketju... :roll:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Jusu
Viestit: 20
Liittynyt: 22 Tammi 2009 19:49

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Huohotinongelmia on ollut jo 2007 valmistuneissa 1,8 TDCi moottoreissa. Ilmeisesti uudet autot myydään 1,6 TDCi moottorilla? Onko jo Madzan ja Volvon moottoreilla sitä en osaa sanoa. Täytyy tutustua miten tuossa 1,6 TDCI moottorissa on huohotinsysteemi valmistettu. Mielenkiinnolla odotellaan maahantuojan korjaussarjaa nykyisiin autoihin ja tietoa mikä on tuo uusi öljy joka kestää vettä nykyistä paremmin.
Avatar
svart
Viestit: 440
Liittynyt: 14 Syys 2006 20:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja svart »

toi 1.6 on niitä psa-citroen yhteistyö koneita, myös volvot ja mazdat ja olikohan vielä muitakin
Ford #11
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

svart kirjoitti:toi 1.6 on niitä psa-citroen yhteistyö koneita, myös volvot ja mazdat ja olikohan vielä muitakin
1.4 "Tiger"
The Duratorq DLD-414 (or DV4) is a 1.4 L (1399 cc/85 cu in) straight-4 turbo-Diesel. Output is 50 kW (67 hp) at 4500 rpm and 160 N·m (117 ft·lbf) at 2000 rpm. This engine was developed in Trémery by Peugeot, as described in the joint-venture agreement with Ford.

The DV4 is available in two versions:

One, an 8-valve design, uses a Borg-Warner KP35 turbocharger but no intercooler. This is the same turbocharger as the Renault K9K Diesel. It is Euro III compliant, but will receive a diesel particulate filter in 2006 to make it Euro IV compliant.
A second version uses a DOHC 16-valve design, with an intercooled variable geometry turbocharger. This derivation will no longer be built from 2006, as it will not be able to comply with the Euro IV regulations. It also uses Delphi Automotive Systems's DCR1400 common-rail injection system.

1.6 "Tiger"
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 cu in) 90hp or 110hp version also used by Ford, Mazda, Volvo, Mini, Peugeot and Citroën. This particular engine was designed by Peugeot[citation needed] engineers on behalf of PSA and Ford. Due to high demand, it is currently (2008) being produced in both France[citation needed] and England.

1.8 "Lynx"
The Duratorq DLD-418 is a 1.8 L (1753 cc) intercooled common rail diesel engine. It is completely unrelated to the 1.4/1.6 units, and is a development of Ford's 1.8 8v Endura-D engine that saw service through the 1980s and 1990s. However, Ford considers it part of the DLD family, as evidenced by the official "DLD" name.

The Endura-D was heavily revised and updated with a variable-vane turbocharger and a Delphi high-pressure common rail injection system and relaunched in 2001 as the 'DuraTorq TDCi', with the original engine being rebadged 'DuraTorq TDDi'.
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Uuden Focus 1,8 dieselin omistajana kysyin asiaa oman autoliikkeeni huoltopäälliköltä. Hän kiisti mitään huohotinputkiongelmia olevankaan. Tätä autoa on kuulemma myyty valtavat määrät ja jos parissa autossa jäätyy putket niin se ei vielä tarkoita mitään. Päällimmäisenä jäi mieleen kyseisen herran töykeä, lähes agressiivinen käytös asiakasta kohtaan. Pitäis mennä asiakaspalvelukurssille. Edellisen autoliikkeen huoltopäällikköön verrattuna täydellinen vastakohta. Pikku hiljaa rupean katumaan, että tein kaupat tämän liikkeen kanssa.
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

On se kumma miten peitellään ongelmaa.
Kyllä Oulussa merkkiliikkeen huollon pomo sanoi ihan muitta mutkitta, että joillakin on ollut ongelmia huohottimen kanssa. Niihin on viritelty parannuksia, mutta mitään virallista korjausta ei ole vielä tullut. Eli tää tuttu tarina.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

haymaker kirjoitti:Uuden Focus 1,8 dieselin omistajana kysyin asiaa oman autoliikkeeni huoltopäälliköltä. Hän kiisti mitään huohotinputkiongelmia olevankaan. Tätä autoa on kuulemma myyty valtavat määrät ja jos parissa autossa jäätyy putket niin se ei vielä tarkoita mitään. Päällimmäisenä jäi mieleen kyseisen herran töykeä, lähes agressiivinen käytös asiakasta kohtaan. Pitäis mennä asiakaspalvelukurssille. Edellisen autoliikkeen huoltopäällikköön verrattuna täydellinen vastakohta. Pikku hiljaa rupean katumaan, että tein kaupat tämän liikkeen kanssa.
Samaa kohtelua sain itse myös. Tosin kaikki todisteet/kyselyt sähköpostilla tallessa, joten jos tarvitsee lähteä painimaan asiasta, niin löytyy mustaa valkoisella.

"Hajoo jos hajoo", "onhan siinä takuu".

Halvemmalla pääsisivät jos laittaisivat kaikkiin autoihin suoraan tuon korjaussetin... Miettikää paljon joku koko moottoriremppa maksaa. Yhden moottorirempan hinnalla saa kuules monta huohotinkorjaussettiä+TYYTYVÄISIÄ ASIAKKAITA!

Mutta ei, niin ei... Siinä hoidetaan hommat todella pitkäkatseisesti.
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Minun sähköpostiin eivät vastanneet vaan haukkuivat puhelimitse. Onneksi minulla on lähettämäni viestit tallessa eivätkä he voi näyttää vastanneensa niihin. Luulisin tuomioistuimessa tai kuluttajavirastossa sen olevan aika vahva näyttö siitä, että myyjällä on ollut jotakin salattavaa.
pegee
Viestit: 25
Liittynyt: 25 Heinä 2009 11:54

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja pegee »

Mitä tuohon asiakaspalvelun laatuun ja asian salailuun tulee niin itse olen kyllä saanut hyvää palvelua paikallisesta ford -liikkeestä. Ja kun sitten ko. liikkeen huoltopäällikölle juttelin juurikin tästä asiasta että miten paljon halvemmaksi se tulisi maahantuojalle sen korjaus-sarjan asentaminen kaikkiin autoihin jota ongelma koskee niin vastaus oli: "se on loppupeleissä valmistaja jokasen korjauksen maksaa jos se moottori rikkoutuu ja koska pohjoismaat jossa epäilemättä tämä ongelma pakkastenjohdosta esiintyy niin on kuitenkin senverran pieni markkina-alue, että jos nyt muutama moottori joudutaan uusimaan niin eise mitään merkitse"

Että näin....

PS. Onko jollakin kokemusta nokia hakkapeliitta 7 -nastarenkaasta focuksen alla? onko äänekäs? itse olen ko. renkaat ostanut mutta eivät ole vielä alla... josko lähipäivinä.
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Olen autoon muutoin tyytyväinen. Se on Hieno ja Eber toimii kuin unelma. ehkä asennan omin varoin vastuksen saadakseni rauhan.
groundog
Viestit: 63
Liittynyt: 08 Helmi 2008 21:38

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja groundog »

Olin myyjäliikkeeseen sähköpostilla yhteydessä, josta parin päivän kuluttua tuli forwardoitu viesti jossa myyjäliikkeen huoltopäällikkö(?) kyselee Fordilta huohotinongelmasta. Fordilta vastataan että:
Moi,

Korjaus on tulossa lähiaikoina, mutta osia ei ole vielä tullut saataville eli vielä pitää odotella hetki.
Eli kyllä siellä jotain tapahtuu. Toivottavasti ennen helmikuun pakkasia :evil:
Focus 2008 1.8TDCi
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Pakkohan tuo on korjata. Kuluttajaviraston ohjeesta "Virhevastuu ja takuu autokaupassa":

"Kuluttajalla on oikeus vaatia, että uusi auto on virheetön. Kyseessä on virhe, jos auto ei vastaa kyseiseltä automallilta yleisesti odotettavaa tavanomaista laatua. Virhe ei välttämättä koske vain yksittäistä autoa, vaan se voi esiintyä myös kokonaisessa sarjassa autoja. Tällaisessa tapauksessa kaikki autot voivat olla virheellisiä.

Virheet ovat usein teknisiä vikoja. Auton elektroniikassa voi esiintyä erilaisia häiriöitä, joiden seurauksena auton moottori sammuu kesken ajon, radio menee pois päältä, auton käynti on epätasaista tms.. Virheet voivat koskea yksittäistä autoa tai tiettyä automallia kokonai-suudessaan."

sekä:

"Takuun päättyminen ei tarkoita sitä, että myyjän virhevastuu päättyy. Myyjän vastuu jatkuu takuun jälkeenkin virhevastuun perusteella. Erona takuuseen on se, että kuluttajan pitää osoittaa, että kysymyksessä on virhe."
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Krisse »

haymaker kirjoitti:Pakkohan tuo on korjata. Kuluttajaviraston ohjeesta "Virhevastuu ja takuu autokaupassa":

"Kuluttajalla on oikeus vaatia, että uusi auto on virheetön.
No onhan se auto virheetön? Varmasti joka autosta ennen pitkää laukeaa kaikki paikat, mut ei niitä virheiksi katota ennenkun se tapahtuu.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

Joo, tuostahan on kuluttajariitalautakunnan ennakkopäätös, jossa huohotin jäätyi aika pitkään käytössä olleessa autossa, joka oli käytettynä ostettu ja takuut päättyneet ajat sitten.
Lautakunnan kanta oli, että tuotteessa oli virhe, sillä sen huohotinsysteemin pitää toimia Suomen olosuhteissa, ja lautakunta suositti myyjäliikettä korvaamaan korjauksen. Aika selkeetä tekstiä.

Nyt näytti muuten A1-autotorille ilmestyneen 2010-mallivuoden Focusten hinnat. Dieselhinnasto on odotetusti pullollaan 1.6 tdci:tä (109 hv) joka varusteversiolla ja hiukkassuodattimella. Ja econeticistä tulee start-stop versio reilun 100g CO2-päästöillä. Joopa joo.
haymaker
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Loka 2009 12:35

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja haymaker »

Krisse kirjoitti: No onhan se auto virheetön? Varmasti joka autosta ennen pitkää laukeaa kaikki paikat, mut ei niitä virheiksi katota ennenkun se tapahtuu.
Mutta entä jos täsmälleen sama vika esiintyisi kokonaisessa sarjassa autoja?pitäisikö joka ainoasta sarjan autosta viallinen paikka konkreettisesti laueta ennen kuin se pitäisi korjata? Milloin voidaan todeta, että sama vika esiintyy kokonaisessa sarjassa autoja? En tiedä mitä kuluttajavirasto on tarkoittanut. Oma autoni on pelannut, mutta täällä lukemani perusteella oloni on rauhaton. Oma tekninen asiantuntemukseni ei riitä sanomaan onko vikaa vai ei.
Ristovee
Viestit: 107
Liittynyt: 06 Heinä 2009 09:48

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Ristovee »

kuikka79 kirjoitti:Joo, tuostahan on kuluttajariitalautakunnan ennakkopäätös, jossa huohotin jäätyi aika pitkään käytössä olleessa autossa, joka oli käytettynä ostettu ja takuut päättyneet ajat sitten.
Lautakunnan kanta oli, että tuotteessa oli virhe, sillä sen huohotinsysteemin pitää toimia Suomen olosuhteissa, ja lautakunta suositti myyjäliikettä korvaamaan korjauksen. Aika selkeetä tekstiä.

Nyt näytti muuten A1-autotorille ilmestyneen 2010-mallivuoden Focusten hinnat. Dieselhinnasto on odotetusti pullollaan 1.6 tdci:tä (109 hv) joka varusteversiolla ja hiukkassuodattimella. Ja econeticistä tulee start-stop versio reilun 100g CO2-päästöillä. Joopa joo.
Nonni. Hyvä homma. Nyt voi ajella rauhassa. Ylimääräisiä öljynvaihtoja en luonnollisesti rupea tekemään. :wink:
kuikka79
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Maalis 2008 22:27

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kuikka79 »

Tässäpä tänä riitalautakunnan päätös ja sen diaarinumero. Löytyy netistä. Saksin kans tuon mun mielestä keskeisimmän kohdan.

KÄYTETYN HENKILÖAUTON KAUPPA. MOOTTORIVAURIO.
[ 1410/33/08 ]
29.06.2009


Asiassa on riidatonta, että K:n EH:lta käytettynä ostaman auton moottori on rikkoutunut huohotinputken jäätymisen seurauksena. Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että auton moottorin tulee kestää ilman huohotinputken jäätymistä Suomen tavanomaiset talviolosuhteet. Jos näin ei ole, autossa on virhe. Lautakunta toteaa edellä esitetyn perusteella, että K:n ostamassa autossa on huohotinjärjestelmän puutteellisen pakkaskestävyyden vuoksi ollut myyjän vastuulle kuuluva, kuluttajansuojalain 5 luvun 14 §:n 3-kohdassa tarkoitettu virhe.
Vastaa Viestiin