Uusi Focus 2008

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Nelson
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Tammi 2013 11:38

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Nelson »

Vastailen itselleni aikaisempiin savutusasioihin. Eli kunnolla tuli kaasuteltua sekä polttoainesuodattimeen ruikauttua puhdistuaineet niin meni läpi mittauksista - tosin juuri ja juuri. Monet kyllä sanoneet että tämä on arkipäivää nykydieselien kanssa.. taitaa niin olla, mutta uteliaisuudesta olisin kiinnostunut tutkimaan autoa lisää. Eli onko tietoja tämän mallin EGR-venttiilin puhdistamisesta, onko paha homma (itse en ole vielä edes paikantanut ko. kapistusta)? Toinen asia mikä tuli katsastuksessa esille: etuvalon korkeussäätö ei toimi, onko muilla ollut samaa ongelmaa - täytyy tutkia josko olisi vain johdot hapettuneet yms.
Avatar
Tonza1984
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Tammi 2009 21:11

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Tonza1984 »

Olisi tarkoitus vaihtaa vanha 1999 vuoden Focus vähän tuoreempaan malliin. Hakusessa vuoden 2008-2011 "uudempikorinen" malli. Olen koeajanut sekä 1.6 litraisen bensakoneen että 1.8 litraisen dieselin ja täytyy sanoa, että kyllähän tuo diesel vetää ihan eri lailla, vaikken diesel-miehiä ole koskaan ollutkaan. Tämän palstan läpi kahlanneena vain "hieman" pelottaa dieselin kohdalla nämä huohotinputkiongelmat.

Jos nyt dieselkoneeseen päätyy, niin onko se yhtä öljyjen tarkistamista ja huohotinputkien puristelua koko talvi? En mitenkään jaksa uskoa, että tämä vaivaisi kaikkia yksilöitä, mutta eipä se naurata, jos omalle kohdalle osuu. Onko mitään keinoa selvittää autosta näin kesällä, kärsiikö kyseinen yksilö huohotinputkien jäätymisongelmasta. Koen turvallisemmaksi ostaa auto liikkeestä, joten tuskin myyjäkään asiaa varmaksi tietää, vaan ainoastaan edellinen omistaja. Tokihan konepellin alta voi tarkastaa, onko autoon asennettu Fordin patenttiratkaisu, eli telttapatjaa putken ympärille, mutta ei juuri muuta. Vai?

Dieselin omistajat, kuinka ongelmalliseksi koette kyseisen asian autossanne, ja kuinka tyytyväisiä olette autoon noin kokonaisuudessaan?

On tämä niin vaikeaa... :) Tieto kun vain lisää tuskaa.
Ford Focus 1.6 Ghia Wagon
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Juuri tuon ostamis, pähkäily, tarkistelu sataan kertaan läpikäyneenä niissä dieselkoneissa ei kyllä ole mitään poikkeusta siinä jäätymisasiassa. Kyllä se tässä threadissakin tuli selville, että sattumasta ei ole kyse. En sinuna lähtisi pelleilemään
sen 1.8 koneen kanssa. 1.6:ssa taas erilaiset omat ongelmansa. 2.0:ssakin on muutamat omistajat raportoineet jäätymistä, mutta ei varmaan samoissa määrin. Toisaalta 2.0 dieseleitä on tosi vähän ja ei ole montaa semmosen omistajaa täällä käyny kirjottelemassa. Itse ostin 1.8 bensan ja viimeiseen asti etsiskelin 2.0 bensaa. 1.6 bensaa en edes harkinnut, on se niin
alimitoitettu mk2.5 Focukseen. Ei siinä, olen myös ajanu 1.8 tdci:llä ja kyllä se liikahti ihan todellakin erilailla kuin
bensat ja kulutus oli kohdallaan. Tampereen Lielahden Veholla on myynnissä Focus WRC edition 1.8 TDCI, todella hieno.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
Tonza1984
Viestit: 31
Liittynyt: 15 Tammi 2009 21:11

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Tonza1984 »

Mitä ongelmia tuon 1.6 litraisen dieselin kanssa on ollut, niistä en ole itse lukenut ? Näissä uudemmissa 1.6 litraisissa näyttäisi tehoja olevan kuitenkin 109 hv ja valmistajan ilmoittama kulutus maantieajossa sopivat 3,7 l/100 km.

1.6 litrainen tosiaan tuntuu vähän puhdittomalta, mutta entäs tuo 1.8 ? Miten tehot riittävät verrattaessa dieseliin ? Kulutus tietenkin korkeampi. 1.8 litraisen bensakoneen löytäminen on sitten asia erikseen vielä kun tarkoituksena olisi saada Titanium-varusteltu malli.
Ford Focus 1.6 Ghia Wagon
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tällä foorumilla on jonkin verran noita kellä on 1.6 tdci ni vastatkoon he. Enempi liene ollu kyseessä vm 2005-2007 autot ja paljon kilometrejä. En tiedä onko faceliftissä uudistettu sitä konetta. Kyllä se varmasti riittää, onhan siinä ihan hyvin vääntöä. Itse toimin nopeasti, kun löysin sopivan allekirjoituksen mukaisen auton. Niitä tosiaan on aika vähän tarjolla. Omassa oli ostohetkellä vain 55tkm mittarissa, joten tästä pitäisi riittää pitäksi aikaa autoa meidän perheelle.

1.8 ja 2.0 on ketjulla mikä on säästö sekin. Maksimitehot tulee vaparille tyypillisesti 5000-6000rpm välimaastossa. Vääntöä 170/190nm, joka tulee melko tasaisesti. Moottori on käytännön ajossa sitkeämpi kuin zetec. Mulla on vielä toi 1.8 zetec focus ja duratec on varsin sivistynyt moottori sen rinnalla. Sais olla ehdottomasti kuusi vaihdetta. Tuntuu, että ykkösellä kiihtyy ihan hyvin, mutta kakkosella kierrokset laskee aika alas ja meno lakkaa kunnes kierroksia on tarpeeksi. Ykkösellä pitäs vissii antaa vaan moottorin kiertää pidemmälle. Joka tapauksessa oon ite tosi kriittinen moottorin suhteen ja vaikuttas, että toi 1.8 riittänee ihan hyvin. Näin kolmen päivän kokemuksella.. :P Niin ja siis ei niitä turboja pysty kyllä vertailee noihi perus bensoihi. On niissä turboissa ihan erilailla sitä liikkeellelähdön vetoa. Keskikulutus näyttäs olevan samaa tasoa, kuin vanhalla focuksella. Matka-ajossa varmaan säästyy enempi.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Jatkan sen verran vielä yksinpuhelua ja teen tällaisen pienen vertailun mikäli joku on vaikka harkitsemassa ostaa Focus mk2.5:ttä.

Mk2.5 plussat:
+Jämäkkä ihan perusalustalla, mutta silti mukava kyyti.
+Sivistyneempi kyyti ja tämän päivän fiilis ylipäätänsä.
+Hiljaisempi (myös matalaprofiilirenkailla).
+Vihdoinkin takajarruissa voimaa. Käsijarrussa sen verran jerkkua, että menee asfaltilla lukkoon.
+Ohjaus on pysäköidessä kevyt myös matalaprofiilirenkailla.
+Matkustajilla jalkatilaa vähän enemmän kuin Mk1.

Mk2.5 miinukset:
-Peräkontti onkin yllätyksekseni pienempi kuin Mk1. Kontti on pienempi leveys-, syvyys- ja korkeussuunnassa. Tämä on mulle ainakin iso miinus.
-Kuudennen vaihteen puuttuminen bensakoneissa. Matka-ajossa kierrokset aika korkealla. Liekö väännönpuutteen vuoksi jätetty pois..
-Ohjaus ei valitettavasti ole enää niin tunnokas, kuin Mk1:ssä. Joku taas saattaa pitää reippaammin tehostetusta ohjauksesta..
-Bensakoneissa ei merkittävää edistystä kulutuspuolella. Vasta uudemmat Ecoboostit tarjoaa siihen muutoksen.
-"stänssi" liian korkea taas kerran. 17" pyörätkin näyttää pieneltä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Pari kysymystä on ilmenny nyt muutaman viikon aikana. Toivottavasti joku osais vastata, vaikka tää keskustelun puoli
onkin täysin nollassa.

1. Mitä tapahtuu, kun nopeus saavuttaa noin yli 20km/h. Meneekö ovet lukkoon? Kuulostaa kuin ääni tulisi jostain kojetaulun
ja polkimien suunnasta..tapahtuu kuitenkin tässä tietyssä nopeudessa liikkeellelähdön jälkeen joka kerta. Semmonen mieto klonks. Jokin menee eri asentoon.

2. Titanium-varustelun kuskinpenkin istuinosa tuntuu lievästi irtonaiselta ja pitää ääntä (narinaa, napseita). Onko kuinka tavallista? Tuskin ominaisuus sentään.

Muita huomioita on ollu et toi 1.8 Duratec-HE on viileällä kelillä ilmastointi pois päältä aivan eri moottori, kuin kuumalla säällä ilmastointi päällä. Sama homma
oli 1.8 Zetecin kanssa. Se ero on ihan merkittävä. Harmi, että auto ei ole kuumalla kelillä ja ilmastointi päällä sillain pirteä kuin viileällä säällä..ei tuo 125hp
ihan riitä siihen.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
yritäedes
Viestit: 2134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

SimoHirvonen kirjoitti:Mitä tapahtuu, kun nopeus saavuttaa noin yli 20km/h. Meneekö ovet lukkoon?
Tuollainen ominaisuus on olemassa - ja se pitäisi väylän kautta saada päälle ja pois.

Tuo vertailusi Mk1:een tuossa ylempänä oli ihan kiinnostava, kiitos siitä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
teetar

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja teetar »

Moni kirjoitellut 1.8tdci koneiden nykimisestä tasakaasulla. Oma c-max 1.8tdci koneella nyki tasakaasulla ja väänti huonosti matalilla kierroksilla pitkään, ennenkuin vika paheni ja sytytti moottorin häiriövalon.

Syynä oli haljennut ahtoputki. Ilmeisesti hankala vika löytää ollessaan vain olemattoman pieni vuoto. Kun häiriövalo syttyi, kuului jo turbon puhallus äänet sisälle selvästi.

Nyt on nykimiset kadonnut ja vääntöä on, kuten kuuluukin.
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tuli kikkailtua miltä oma auto näyttäs jollain noin -40mm madalluksella. Ja kyllähän se taas näyttäs omaan silmään paremmalta. Nuolinäppäimillä oikealle ja vasemmalle ni voi vertailla nykytilannetta ja madallettuna.
Yhtään vaan ei sais mennä huonommaksi toi mukavuus. Jonku nyt pitäs vakuuttaa mut sillä, että toi Eibachin jousisarja ei pilais millanen tää Focus on nyt. Haluaisin vaan tuon lookin, mutta että ajettavuus
pysyis samana.

http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... /ilman.jpg
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kuvakikkailu ei vastaa todellisuutta, mutta todellisuudessa Eibachin jousisarjalla saavuttaa sen mitä parhaalla muutos-/hintasuhteella on mahdollista. Eibachin sopivalla Pro Kit-sarjalla saavuttanee n. 30 mm:n madalluksen (uusiin vakiojousiin verrattuna) ja vaikka tämä uuden sarjan asennus vanhaan näyttääkin pieneltä muutokselta, niin uusien jousien tuoma tukevampi ja progressiivinen joustokäyttäytyminen tuntuu ajo-ominaisuuksien kohentumisena; mukavuus ja kuormankantokyky kärsii muutosvaihtoehdoista (muista mahdollisista jousimerkeistä/variaatioista) Eibacheilla kaikkein vähiten - ja kyllä se ulkoinenkin olemus kohentuu.
40 mm:n madallus vakiovaimentimin - ja vielä vanhoin - on liian suuri madallus auton originaaleille vaimentimille ja vanhoille vetoakseleille.

Jousien vaihdon jälkeen kannattaa autoon tehdä nelipyöräsuuntaus.
Torque Vectoring Control
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Joo vetoakseleille voi käydä todellakin huonosti. Näin juuri kävi edellisen Focuksen kanssa. Hetki -40mm madaltamisen jälkeen vetoakselit
alko täristää pahasti. Siinä ollut KW:n alustasarja oli aivan liian jämäkkä arkikäyttöön ja opin arvostamaan miltä Focus tuntuu ilman
muutoksia. Noilla iskareilla on nyt ajettu 59tkm, että ei nyt vielä ole elinkaarensa lopussa. Tosin on täällä foorumillaki ollu muutama vaikkapa
mondeoo missä on menny iskareita vähemmilläkin kilometreillä. Onhan se vähän turhamaista vaihtaa jouset ulkonäön vuoksi, mutta minkäs teet :roll:
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Ajelin omalla 1.8tdci:llä sen vajaa 170tkm, mutta vaihdoin loppuviimeksi pois juuri sen takia, että talvet olivat pelottavaa aikaa. En koskaan käynnistänyt ilman webastoa jos oli pakkasta, liekö sillä toisaalta mitään väliä, ei hajuakaan, mutta eipä hajonnut ainkaan niiden kolmen talven aikana jotka sillä ajelin!

1.6tdci joka nyt on ajossa, on ollut täysin ongelmaton. kilomeettereitä on pian 140tkm, eikä vastaan ole tullut mitään ongelmia. Yksi pyöränlaakeri on vaihdettu, mutta sekin meni takuuseen. Koiran syömä kattoverhoilu ei mennyt takuuseen, mutta eipä se vaikuta muutenkaan auton toimivuuteen. Puhtia on 66kw koneessakin ihan tarpeeksi, enkä ole nähnyt lastuttamista tarpeellisena. Kulutus on maantiellä kesällä reilusti alle neljän ja talvellakin jäädään siihen neljän ja viiden välille.

Osta foortti, niin sulla on voortti. Piste.
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Ilmoitusluontoisena niille kellä on 1.8 Duratec-HE kone Focuksessa (koskee varmaan myös Mondeota) ja moottorin kylmäkäytös on kulmikasta ja nykivää;
Sen saa moottorin PCM ohjelmistopäivityksellä korjattua ja auton käytös muuttuu kuin yö ja päivä parempaan. Oma auto oli melkosen rasittava, kunnes
moottori lämpesi tarpeeksi. Nyki, pätki ja sammukin joskus. Kengurubensaa. Uusi ohjelmisto ja kaikki loppu. Suosittelen.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Mittarissa nyt 63000km ja jotain käyttökokemuksia; Auto on tuntunut ihan mainiolta ja pääasiassa
vain kehuttavaa. Etupyörän laakeri tosiaan laukes jo 60tkm kohdalla mikä ei ollut mukava juttu olleskaan.
Aina kun käytetyn auton ostaa, niin alkuun jännittää mitäköhän saattaa tulla ilmi tai hajota. Miksi
edellinen on halunnut luopua näin vähän ajetusta autosta jne. Mitään selkeää teknistä vikaa tai bugia en
ole havainnut. Hyvä niin. Yhtenä pakkasaamuna tuli mittaristoon "power steering malfunction" ja
sähköinen ohjaustehostin oli pois päältä. Sammutin auton ja päälle eikä ole tullut toista kertaa.

Edellinen omistaja oli asentanut etupyörien lokareihin bitumiäänieristettä ja lokarin reuna roikku
kaaren kohdalta irtonaisena sen bitumin painon vuoksi. Matto oli aseteltu jotenki huonosti jousen
paikkeilta ja se lokari ei asettunut kohdilleen. Siihen ei auttanut kun hakea uusi lokari. Nyt on
pysyny paikoillaan. Mk2:ssa se lokari ei ole kaaren kohdalta millään kiinni eikä ole mitään kunnon
kontaktia kaaren reunaan. Mk1 Focuksessa oli sellanen lippa mihin se lokari meni kiinni mut siitä
kohtaa myös ruostu melko herkästi.

Etulokareissa on myös hölmö reikä mistä pääsee pska lentämään suoraan
ajovaloumpioon ja sinne "poskeen/kaaren sisään". Siellä "poskessa" oli aika määrä hiekkaa yms.
Ei varmasti hyvä juttu ruosteen kannalta. Leikkasin palat vanhasta lokarista ja pistin popniiteillä umpeen.
Mitä onkaan taas insinöörit ajatelleet?

Toinen vastaavan tyyppinen ärsyttävyys on taas sama kuin Mk1:n kanssa et se tuulilasin alareunan muovi
on ajan saatossa muotoutunut karrelle eikä pysy lasissa kiinni. Onneks raitisilmasuodatin ei ole siinä
lasin alla. Se on toisesta reunasta ihan kiinni lasissa ja toiselta puolelta puoli senttiä ilmassa. Tänään
kiinnitin sen butyyliteipillä irtonaiselta osalta kiinni lasiin. Olipahan näprääminen eikä siitä täydellinen
tullu. No, on kiinni lasissa.

Mielipiteeni moottorista on oikeastaan vaan parantunut. Ihan passeli kone Focukseen. Liekö ollut
vähän karstaa jo koneessa, kun on piristynyt minun ajolla. Keskikulutus on pyörinyt mun ajolla 60% kaupunki
40% maantie 7.2-7.5L/100km, luvattu 7L olis ihan helposti saavutettavissa. Matka-ajossa pääsee vaivatta
kuuden litran kulutuksiin. Kaupungissa hörppääkin sitten reippaasti.

Ajovaloja voin kehua kyllä vuolaasti. En ole parempia halogeenejä nähnyt. Kääntyvä linssi -ominaisuutena
on vähän niin ja näin onko siitä nyt oikeasti mitään hyötyä, mutta muuten valot on hyvät. Musta umpio
sopii vielä mustaan autoon todella hyvin.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
smallblo
Viestit: 12
Liittynyt: 31 Elo 2008 00:12

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja smallblo »

Moi

Miten on tuo Focus 1.8Tdci v.2008 jakopää toteutettu? Onko siellä hihna vai ketju ja tuleeko se vaihtaa milloin (Km/v) ?

Kysyn siksi, että kiikarissa em. yksilö, joka kyllä merkkiliikkeessä huollettu kiitettävästi, mutta mittarissa jo 155tkm.
Ford Mondeo 1.8 ambiente 2002
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

smallblo kirjoitti:Moi

Miten on tuo Focus 1.8Tdci v.2008 jakopää toteutettu? Onko siellä hihna vai ketju ja tuleeko se vaihtaa milloin (Km/v) ?

Kysyn siksi, että kiikarissa em. yksilö, joka kyllä merkkiliikkeessä huollettu kiitettävästi, mutta mittarissa jo 155tkm.
200tkm/10 vuotta.

Itse otin tänään riskin ja ostin 2008 1,8 Tdcin titanium Focuksen. Jos hajoo niin sitte hajoo, ei sitä uskalla mitään ostaa jos kaikkea pelkää. Kaikilla merkeillä on omat vikansa.

Ja onhan täällä niitäkin joilla ei ole ollut mitään ongelmia tuon 1,8tdcin kanssa..
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Amademus

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Amademus »

Millä tavalla tuon 1,8 tdci:n alapää ;-j on suojattu? Auttaisko tommonen noihin kausivaivoihin keulasuojausten kanssa
http://www.automeca.fi/10/21/viima.html

Emännän 1,8 bensa-cmax on alhaaltapäin ja myös syyläriin päin melkosen hyvin muovitettu ja öljyt on pysyny sisällä, vaikka en kyllä muista kummalla puolella moottoria huohottimet kulkee. Itellä on noin 15 vuotta kokemusta PSA-vehkeiden kanssa elosta, eikä kertaakaan ole oksentanut omaan syliin huohotusmajoneesia.

Tommosen diiseli-fokuksen kyllä mieluusti vaihtaisin, mutta tämä huohotushomma kyllä pitää ensin tuumata huolella. Sinänsä metkaa, että niin on bemarilla, audilla, mersulla ja VAGillakin sähkölämmitettyjä huohotunsysteemejä, että miksei sitten focuksessakin jo alunperinkin.
shule
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Marras 2013 00:04

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja shule »

Tuli muuten mieleen kun laitan tuon eberin käynnistymään huomen aamuksi. Että kun siinä on se viikkoajastus, niin laitetaanko siihen lähtöaika vai se aika jolloin halutaan eberi lähtemään päälle? :roll:

EDIT: Selvis ohjekirjasta elikkäs lähtöaikaan laitetaan se
Focus mk 2.5 2009 1.6 tdci wagon
shule
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Marras 2013 00:04

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja shule »

Kellään tietoa miten nuo ajovalopesurit toimivat? Tuleeko sinne aina vettä kun valot ovat tuossa O-asennossa. Vai tuleeko sinne sitte kun on nuo valot kunnolla päällä?
Ei muuten, mutta kun tuntuu menevän tuota pesunestettä aika reilusti.
Focus mk 2.5 2009 1.6 tdci wagon
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Tulee vasta sitten kun katkaisija käännetty "on" asentoon eli ei tule O-asennossa. Näin ainakin itsellä.
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
Viikus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Maalis 2012 16:59

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Viikus »

"Tommosen diiseli-fokuksen kyllä mieluusti vaihtaisin, mutta tämä huohotushomma kyllä pitää ensin tuumata huolella. Sinänsä metkaa, että niin on bemarilla, audilla, mersulla ja VAGillakin sähkölämmitettyjä huohotunsysteemejä, että miksei sitten focuksessakin jo alunperinkin."

Kun täälläkin puhutaan noista jäätymisjutuista, niin onko kukaan oikeasti (!), kokeillut sitä, että jättää ne longlife öljyt sinne hyllyyn ja käyttää oikeaa oljyä?
Ko LL öljyn ominaisuushan on se, että se kerää kosteuden itseensä ja mikäpä se sinne putkeen jäätyy jos ei kostea öljy "vaahto".
Ensimmäinen talvi lähtee "uudella" vokuksella. Saapa nähdä. Toistaiseksi ei isompia (ruosteitakaan/paitsi takaluukku) vikoja, mitä nyt kaasupoljin piti vaihtaa, kun oli täysin hengetön, reilu tyhjäkäynnissä - nyt tuli "vääntöä", kun on kaksi kuskia, nimittäin auto tuntuu kaasuttelevan itsekseen, aidon kuskin lisäksi??? Aika metka tunne. Tehty ilmeisesti avuksi niille, jotka eivät osaa lähteä manuaalilla liikkeelle?? Vai mikä lie ajatus, mutta vielä kakkosellakin, n 1k/rpm -> kiihtyy "kaksoiskaasutuksella".
No, jarrut pitäisi vaihtaaa ja pistää eperi normaali toimintaan - siinä kun ei ole nyt mitään järkevää toiminta ajatusta tuollaisenaan.

Pitää varmaankin kirjailla toiseen osaastoon, mutta onko kellään tietoa, mikä olisi mahdollisimman lähellä tehdas OBD lukijaa? enkä puhu nyt mistään Pilteman tms "sopii kaikkeen"-lukijoista, vaan nimenomaisesti Fordiin tehdystä tai sitä lukevasta/kirjoittavasta. VCM?
Jap3
Viestit: 309
Liittynyt: 18 Syys 2009 07:26

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja Jap3 »

Mikä on xenonin polttimoptyyppi? Ilmeisesti D1S?
Focus titanium wagon 1.5 TDCi -16
ex. Focus Titanium 1.8TDCi -08 + 7 muuta Fordia
S-P-H
Viestit: 611
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Työpaikka vaihtu Tre keskustaan ja työmatkat pelkkää aamuruuhka ja iltapäiväruuhkajunnausta kotiin saakka
ni onpahan ollu julmettu kulutus 1.8 Duratecissa. Ei ainakaan minkäänlaista kehitystä tuon puolesta sitten
1.8 Zetecin. Kovilla pakkasilla keskikulutus oli 9L/100km, vaikka mitenkä nätisti ja pintakaasulla ajoin.
Lauhallakin säällä 8+ litraa. On kyllä kaupunkiajo selkeesti myrkkyä tolle koneelle. Auto on aina
lämpiämässä ennen ajoon lähtöä. Silti melkosen janoinen.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
jokeripox
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Maalis 2013 07:34

Re: Uusi Focus 2008

Viesti Kirjoittaja jokeripox »

Olen tässä vuoden päivät tutustunut Fordien ja Focusten (farmari focus 09 1.6 bensa) maailmaan ja seurannut tätä jäätymisongelmaa. Onkohan siitä selvinnyt mitään lopullista syytä/ratkaisua? Omasta focuksestani pääsi vettä vuotamaan konepellissä olevista pesusuuttimien välistä moottoritilaan ja vettä tiputteli moottorin päälle. Tästä heräsikin kysymys, että onko mahdollisesti sateiden, autopesujen ja lumen sulamisen johdosta vettä valunut diesel moottorien päälle ja jostain valunut öljyn sekaan? Koska minkään järjen mukaan öljy ei voi normaali tilanteessa jäätyä moottorissa ja tukkia letkuja. Jossain viestissä muistan jonkun ihmetelleen öljyn lisääntymistä moottorissa, tämähän kyllä tukisi arvailujani? Toinen asia mikä alkoi mietityttään, on tämä EGR venttiili juttu missä kyseinen takaisinkierto putki on tukkiintunut ja aiheuttanut vikavalon tai auton hyytymisen. Tämäkin ongelmahan olisi selitettävissä ylimääräisestä vedestä öljyn seassa. Mutta kertokaapa arvon raati, mitä mieltä olette? Ja varsinkin diesel mallien omistajilta mielipiteitä onko nämä mahdollisia?
Vastaa Viestiin