Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Nyt on päivä huristeltu edellisessä viestissäni mainitulla Mondeolla ja kaikinpuolin loistava auto. Kilometrejä toki on tuo 200tkm mutta ei tunnu haittaavan mitään.

Juttelin myös tänään entisen omistajan kanssa joka kertoi mm. että autoon on kerran vaihdettu akku joka on kuulemma kuiva-akku joka kestää Webaston tuomat rasitukset paremmin kuin normi akku.

Mites kun tuossa ei tietääkseni ole minkäänlaisia parkkitutkia, mutta kun pakin laittaa päälle kuuluu piipitystä, mikäs ihmeen piipitys tuo sitten on jos ei parkkitutka? :?:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Landor »

HMS77 kirjoitti: Mites kun tuossa ei tietääkseni ole minkäänlaisia parkkitutkia, mutta kun pakin laittaa päälle kuuluu piipitystä, mikäs ihmeen piipitys tuo sitten on jos ei parkkitutka? :?:
Kuvissa kyllä näkyy takana parkkitutka-anturit.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Landor kirjoitti: Kuvissa kyllä näkyy takana parkkitutka-anturit.
Niin tekee, mutta tässä lista auton varusteista VIN-koodin perusteella ja tämän mukaan auto on lähtenyt tehtaalta ilman tutkia.
Ilman takaroiskeläppiä
Less Cargo Stowage Device
Ilman sisäverhouspakettia
Ilman eturoiskeläppiä
Ilman mäkilähtöapua
Vakiotakaluukulla
Genkissä Tehdasvalmistettu
Ilman turvalukitusta
Ilman erikoisvarustepakettia
Ilman yritysautovaiht.
Ilman Marketing Flex -esias.sarjaa
Markkinointitaso 1
Ilman RSO-varustusta
Elektronisella ajovakauden säädöllä
Ilman renkaan korjaussarjaa
Sulkuvarmistuksella
Sähkötoimisilla Takaikkunoilla
Vakiosävylaseilla
Tavallinen vihreä tuulilasi
Lämmitettävällä tuulilasilla
Konsolin tuhkakupilla
Ilman lämpötilaohj. hansikaslokeroa
Yksivärisellä kojetaululla
Etulattiamatot
Takalattiamatot
Ilman aurinkoverhoja
Ilman kuormatukea
Ilman tavaratilan verkkosarjaa
Ilman Matkatavaroiden Suojaverkkoa
Tavaratilan lattiamatolla
Less Rear Screen Sun Blinds
Ilman väliseinää
Kromattu
Kattoteline - hopeamaal. kiskot
Ilman Spoileria
Sähkötoimisella Taustapeilillä
2-säh./läm./suuntav./sis.val.peili
Ilman suksipussivalmiutta
Ilman istuimien erik.päällisiä
Ilman etuistuimien erik.päällisiä
Ilman takaistuimien erik.päällisiä
Matk. käsisäät. ristis. tuella
Kulj. lämm. ist.-lämpöt.säätö
Matk.läm. istuimella -läm.säätö
Ilman lämmit. takaistuinta
Ilman integroitua lastenistuinta
Kulj. ist. sähk. 8 suunnan sääd.
Matk.ist.käsitoim. 4 suunn.säädöllä
Ilman takaist. käsinojapak.
Ilman perävaunun kytkentää
Kromatulla oven ulkokahvalla
Nahkaisella vaihdevivun nupilla
Sähköt. oven luk. sähk. avauksella
Oven kauko-ohj. lukko - 2 taittoav.
Ilman lukkojen kauko-ohjausta
Autom. tuulilasin pyyhinnällä
Lämmitettävällä Pesimen Suuttimella
Tuulilasin Pesulaitteelle
Ilman Kattoluukkua
Air Curtain Restrnt LH
Turvaverho, oikea
Polviturvatyyny - kuljettaja
Sivuturvatyynyllä - kulj. puoli
Sivuturvatyynyllä - matk. puoli
Ilman matk. turvat. passivointia
Tilap. vararengas, teräsvanne
Normaalin takaiskunvaiment. kanssa
6.5 x 16" kev.met.p. - malli B
Rajoit. käytön tilapäisvarapyörä
Ei-lukittuvat pyöränmutterit
Vaihe IV + DPF-päästöt
Vakiojousituksella
Etujousen luokka P
Takajousen luokka R
Tehostetulla hätäjarrulla
Vakiomallinen etuistuin
Takakanavalla / B-Pilari
Ilman ilmanpuhd. anturia
70 litran polttoainesäiliöllä
Vakiopoljintyynymalli
Nahkaohjauspyörä
Ilman lämmitettävää ohjauspyörää
Vakionopeussäätimellä
Lisälämmittimellä/ohjelmoitava
Kojetaulun ajotietokoneella
Ilman Varkaudenestojärjestelmää
Ilman pysäköintitutkaa
Ilman etupysäköintitutkaa
Normaali akku
Ilman lisä-CD-soitinta
A/V-pistokkeella
Ilma Bluetooth-yhteysliitäntää
Kattoon asenn. radioantenni
Kor.var. CD&AM/FM-radiolla
Viihdelaitepaketti 6
Ilman kaksiantennijärjestelmää
8 High Series -radiokaiuttimella
Ilman Puhelinsarjaa
Ilman perheviihdejärjestelmää
Ilman kameraa
Halogeeniajovaloilla
Huomiovaloilla
Etusumuvaloilla
Jalkatilan valoilla
Sisätilojen yövalaistuksella
2/3 Row Curt Lamp/2 Row Map Light
Autom. ajoval. On/Off:lla
:shock:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Landor »

Kas, niinpä näkyy. Omassa mk4 mondeossa on parkkitutkat sekä edessä, että takana niin silloin etis tiedoissa lukee

Pysäköintitutkalla
Etupysäköintitutkalla


Välillä nuo etis tiedot ovat aika mystisiä ja jokseenkin epäloogisia.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

No voiko sitten olla että nuo ETIS-tiedot on sen verran epätarkat, että koska siellä ei erikseen lue "Ilman takapysäköntitutkaa", niin sellainen sitten kuitenkin löytyy? :D
Tuota Bluetoothiakaan en ole kerenny testaamaan, tuossa sanotaan ettei sitä olisi, mutta pitääpä kokeilla löytääkö puhelin tuon Ford Audion.. Jos löytää niin sitten voi ihmetellä vielä vähän enemmän.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Landor »

Kait sitä silmiä ja korvia täytyy uskoa tuon takaparkkitutkan kanssa. Anturien paikat näyttävät olevan ihan samoissa kohdissa kuin omassani.

Mulla lukee audio-osuudessa näin...

Ilman lisä-CD-soitinta
Vain BT/VC-puhelinliittymä
Kattoon asenn. radioantenni
Kor.var. CD&AM/FM-radiolla
8 High Series -radiokaiuttimella
Ilman perheviihdejärjestelmää


Omani on siis vuosimallia 2009, valmistettu heinäkuussa.

Puhelimen bluetooth yhteys toimii puheluissa ihan hyvin radion kanssa. Mutta musiikkia ei voi puhelimesta soittaa radion kautta bluetooth yhteydellä.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

No, bt:n osalta piti paikkansa tuo ETIS-lista, eipä ole sinihammasta tuossa omassa koeajoyksilössä. Harmi sinänsä, yksi parhaista keksinnöistä ikinä.
Vaihtaisin tuon parkkitutkan siihen milloin vaan.. :roll:
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
mek
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Heinä 2007 14:42

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja mek »

Osaako joku sanoa Mondeon MK IV:n etujarrusatuloiden kiinnityspulttien kiristysmomenttia?

Mulla vippasee toinen eturengas häiritsevän paljon. Luulin ensin, että vika on talvirenkaiden vanteissa ja käytin niitä syksyllä vannetohtorilla. Vain yksi oli hieman kiero, eikä sekään niin paljon että olisi kannattanut oikaista vaan kehotti laittamaan sen taakse. Vika täytyy olla siis siinä, josta joku jo aikaisemmin mainitsi, että jarrulevyn ja navan väliin mennyt roskaa renkaan vaihdon yhteydessä. Pitää ottaa ensi viikonloppuna irti kun vaihtaa kesärenkaat alle.
Miccolo
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Tammi 2015 10:21

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Miccolo »

Löytyykö porukasta ketään, joka olisi uskaltanut kokeilla diisseli mondeoonsa RaceChip tai vastaavia tehobokseja. Onko millasia kokemuksia? Omaan mk4 1.8TDCI mondeoon kaipaisi potkua, ei tuo EGR:n tukkiminenkaan auttanut alakierroksille toivomallani tavalla, että olisi selkeästi pirteämpi.

Tiedän toki, että oikean softan laittaminen olisi parempi vaihtoehto, mutta se toki on myös kalliimpaa puuhaa ;)
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Mulla on 1.8 tdci:ssä Promotechin vanhan mallinen plug-in palikka. Antaa lisää vääntöä ja tehoa. Ei mitenkään huimasti, mutta kuitenkin parantaa varsinkin heikkoa alapään vääntöä. Mitä tuollainen sitten koneelle tekee, en osaa sanoa (EGR, turbo jne.). Ostin käytettynä eräältä foorumin jäseneltä.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja focst »

Ei voi kyllä kenellekään suositella antureiden väliin laitettavia huijaus boxeja..ei tule kun ongelmia kaverilla oli vähän aikaa paikallaan ja sai jopa muutaman päivän ajaa vähän tehokkaammalla autolla..jatkuvasti hehkun merkkivalo vilkku ajossa eikä pelannu kunnolla..viimein usko neuvoja ja lähetti boxin pois ja kävi ohjeimoinnissa ei yhtään ongelmaa 2 vuoden aikana..;)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

focst kirjoitti:Ei voi kyllä kenellekään suositella antureiden väliin laitettavia huijaus boxeja..ei tule kun ongelmia kaverilla oli vähän aikaa paikallaan ja sai jopa muutaman päivän ajaa vähän tehokkaammalla autolla..jatkuvasti hehkun merkkivalo vilkku ajossa eikä pelannu kunnolla..viimein usko neuvoja ja lähetti boxin pois ja kävi ohjeimoinnissa ei yhtään ongelmaa 2 vuoden aikana..;)
No mulla ei ole ollut mitään ongelmia 2 vuoden aikana (jonka tuo palikka on ollut).
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja focst »

Valmistajissakin voi olla eroja..mutta ohjelmointi on riskittömämpi ja luotettavampi vaihtoehto..;)
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
MikaT
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Helmi 2015 21:03

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Kun nyt tehon lisäykseen päästiin niin onko joku facelift 2.0 TDCIn omistaja päivittänyt 115/140 hp version 163hp:ksi? Tarina kertoo että nuo kaikki kartat ovat autossa mukana ja tehon valinta tehdään ohjelmallisesti so. esimerkiksi elmconfigin ja IDS:n avulla. Etsivä löytää helposti ohjeet. Ja sen verran katsoin että elmconfigin kanssa eka steppi näyttäisi omassakin autossani olevan tehtävissä.
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja focst »

MikaT kirjoitti:Kun nyt tehon lisäykseen päästiin niin onko joku facelift 2.0 TDCIn omistaja päivittänyt 115/140 hp version 163hp:ksi? Tarina kertoo että nuo kaikki kartat ovat autossa mukana ja tehon valinta tehdään ohjelmallisesti so. esimerkiksi elmconfigin ja IDS:n avulla. Etsivä löytää helposti ohjeet. Ja sen verran katsoin että elmconfigin kanssa eka steppi näyttäisi omassakin autossani olevan tehtävissä.
Sen tiedän että ne kaikki ohjelmat löytyy ohjainlaitteelta ja kun tehoerot on tehty vaan ohjelmalla niin muita muutoksia ei tarvitse tehdä kun ottaa eri ohjelma käyttöön..mutta ois mielenkiintoista löytää jostain ohjeet miten sen ids.llä sais vaihdettua.?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
MikaT
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Helmi 2015 21:03

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MikaT »

konepyorailija
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Helmi 2009 10:51
Viesti:

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Saiskohan ton saman tehonlisäys tekstin jostain Suomeksi tai osisko joku Suomentaa kun on aika lyhytkin?

Niin ja mistä ootte noilla Vin koodeilla tarkastellut tehtaan tietoja?
Mondeo 2,0TDCI 140 Aut. -09 Farkku
Maverick 3,0XLT V6 Aut. -02
Transit 2,5TD -96
mek
Viestit: 29
Liittynyt: 11 Heinä 2007 14:42

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja mek »

mek kirjoitti:Osaako joku sanoa Mondeon MK IV:n etujarrusatuloiden kiinnityspulttien kiristysmomenttia?

Mulla vippasee toinen eturengas häiritsevän paljon. Luulin ensin, että vika on talvirenkaiden vanteissa ja käytin niitä syksyllä vannetohtorilla. Vain yksi oli hieman kiero, eikä sekään niin paljon että olisi kannattanut oikaista vaan kehotti laittamaan sen taakse. Vika täytyy olla siis siinä, josta joku jo aikaisemmin mainitsi, että jarrulevyn ja navan väliin mennyt roskaa renkaan vaihdon yhteydessä. Pitää ottaa ensi viikonloppuna irti kun vaihtaa kesärenkaat alle.
Jo lakkasi vapisemasta. Toisen jarrulevyn takana oli irtoruostetta, heitti vanteen kehältä mitaten noin 3 mm. Kun ei muuta tietoa löytynyt, niin kiristin satulan pultit googlella löydettyyn 130 Nm.
tsaikkon
Viestit: 20
Liittynyt: 12 Elo 2014 08:03

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja tsaikkon »

Kysellään ensin täältä fiksummilta ennen kuin (taas) pajalle: Elikkäs tammikuussa vaihdettu eteen iskarit ja ylälaakerit kun katsastuksessa tuli ilmi yhden iskarin antaneen periksi (ei muuten huomannut ajossa ollenkaan ja katsastusmieskin käytti pariin otteeseen laitteessa, kun ei meinannut uskoa). Noh, alkuun edestä kuului sellaista kumimaista kitinää joka kuitenkin loppui muutaman päivän kuluttua.

Kuukausi sitten ääni palasi ja samalla uusi oire: Kun kääntää oikealle ja ajaa töyssyn yli hiljaa, niin edestä vasemmalta kuuluu aina sellainen krunts-ääni. Samoin kun ajaa epätasaisella kääntäen oikealle, niin rutisee. Vasemmalle käännettäessä ei mitään. Käytin vuosihuollossa pari viikkoa sitten ja kerroin oireet. Eteen vasemmalle vaihdettiin ylälaakeri. No oireet ei hävinneet mihinkään vaan pahenevat...nyt rutisee jo paikallaan rattia vääntäessä eestaas.
Käytin yläpäätä ylhäällä ja kokeilin koiranluut joissa ei ainakaan havaittavaa klappia. Jousesta kun ottaa kiinni rattia kääntäessä tuntuu tärinää, joten voisiko olla taas ylälaakeri/pyöränlaakeri?

Kellään mitään koppia mikä tossa on vikana? :)

Edit: lisättäköön vielä, että oireet tulevat kun on ajanut jonkun aikaa. Jos auto on seissyt yön tallissa, niin rattia käännellessä ei ääntele ja nitinät/kitinät alkavat muutaman kilometrin ajon jälkeen
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Joko se ylälaakeri on asennettu väärin (siihen löytyy ohje mm. Haynesin kirjasta, piti itsekin kääntää edellisestä se ylälaakeri) tai sitten toinen puoli on antautunut myös. Olen omakohtaisesti havainnut, että jousituksen ollessa kyseessä kannattaa aina uusi molemmat puolet kerralla (iskari + ylälaakeri), niin pääsee halvemmalla ja helpommalla...

Itse tuli vaihteeksi eilen vaihdettua Mondeota, nyt on alla 2011-mallinen 140 hv TDCi Powershift ja mittarissa nyt 118 tkm. Edellisessä oli 218 tkm, eli tasan 100 tkm vähemmän ajettu auto tuli. Kova kuume oli hankkia Volvo V70, mutta ei vain antanut luonto jälkeen hankkia +230 tkm ajettua ja VANHEMPAA Volvoa samaan rahaan kuin tuo Mondeo :shock:
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
MKV2015
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Maalis 2015 22:32

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MKV2015 »

HMS77 kirjoitti: Mites kun tuossa ei tietääkseni ole minkäänlaisia parkkitutkia, mutta kun pakin laittaa päälle kuuluu piipitystä, mikäs ihmeen piipitys tuo sitten on jos ei parkkitutka? :?:
Vähän vanha juttu mutta mielenkiinosta kysynselvisikö tämä?

Kun eihän sen pelkän parkin päälle laittamisen pitäisi mitään piipata vaan vasta jos on liian lähellä jotain ja tuohan on helppo kokeilla.
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Ajotapa ja kulutus...

Viesti Kirjoittaja calculus »

Mulla on nyt loppukokeita vailla valmis C-kortti ja tavarankuljettajan ammattipätevyys. Kun opetuksessa on vahvasti painotettu ennakoivan ajotavan merkitystä kulutukseen ja liikenneturvallisuuteen, niin päätinpä tehdä pienen testin Mondeolla. Noin kk sitten nollasin keskikulutusmittarin ja rupesin ajamaan henkilöautolla niin kuin ajaisin kuorma-autolla ennakoinin suhteen. Tietysti moottoritiellä henkilöautolla nopeus rajoituksen mukainen.

Tulos oli se, että keskikulutus putosi välittömästi 6.6 -> 5.9 tai 6.1 ilmastoinnin käytöstä riippuen. Vuotuiset polttoainekulut putosivat siis heti n. 200 euroa. Myöskin fiilis liikenteessä ja perille päästyä on rento ja stressitön. Taloudellinen ja ennakoiva ajaminen ei tarkoita sitä, että ollaan tien tukkona, vaan pyritään pitämään saavutettua liike-energiaa yllä, ja välttämään turhia jarrutuksia. Taloudellinen kuski pitää koko ajan mielessä myös liikenteen yleistilanteen ja erityisesti sujuvuuden.

Toivottavasti uudella 1.5 ecoboost Mondeolla (pitäisi saapua ennen heinäkuuta) kulutus tippuu vielä nyt saavutetusta. Ainakin virallinen lukema on puoli litraa alhaisempi. Eikä nytkään ole mitään vaikeuksia saavuttaa tai jopa alittaa virallisia lukemia.

Tänään nollasin taas kulutusmittarin ja yritin ajaa kokeiluluonteisesti mielestäni aggressivisesti töistä kotiin Helsingin Pasila -> Espoon Kivenlahti. Kulutus nousi ilmeisesti rajumpien kiihdytysten (pedaali lattiassa) myötä peräti 6.2 litraan... Eli tästä päättelin, että aika nopeasti ennakoiva ajotapa muuttuu automaattiseksi, ja ei edes enää tajuakaan rullailevansa entistä enemmän "ilmaisia" metrejä... :thumbup:
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

MKV2015 kirjoitti: Vähän vanha juttu mutta mielenkiinosta kysynselvisikö tämä?

Kun eihän sen pelkän parkin päälle laittamisen pitäisi mitään piipata vaan vasta jos on liian lähellä jotain ja tuohan on helppo kokeilla.
Joo. Tuohon on ilmeisesti jälkiasennettu summeri takakonttiin joka on kytketty noihin takapuskurin anturoihin. Toiminnan kanssa on vähän niin ja näin, mutta pääasiassa tuo piippailee pakilla ja piippaus tihenee kohteen lähestyessä ja lopulta summeri huutaa yhtäsoittoa kun välimatkaa on noin 40cm.

Asiasta kukkaruukkuun,

Mites tuota automaatin Sport-asentoa ja semiautomaattia kannattaisi käyttää tehokkaasti? Ohitustilanteissa käytännössä turha koska kickdown ajaa saman asian.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
MikaT
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Helmi 2015 21:03

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MikaT »

HMS77 kirjoitti:Mites tuota automaatin Sport-asentoa ja semiautomaattia kannattaisi käyttää tehokkaasti? Ohitustilanteissa käytännössä turha koska kickdown ajaa saman asian.
Hyvä kysymys.

Tietääkö joku mikä D:n ja S:n ero itse asiassa on? Mua tää kiinnostaa erityisesti Powershiftin osalta.

Perstuntuma kertoo että S-asennossa laatikko käyttää keskimäärin yhtä pienempää pykälää kuin D-asennossa. Tuntuu myös että S:llä tuo antaa kiertää vähän korkeammalle kuin D:llä. Kelloa käyttämättä kiihytyvyysero saattaa löytyä S:n hyväksi paikaltaan liikkeelle lähtiessä mutta ohituksissa mahdollinen ero tuntuu olemattomalta.

Tällä hetkellä käytän S:ää kun pitää päästä valoista liukkaasti liikkeelle ja kun risteystä tms. lähestyttäessä pitää saada vähän enemmän moottorijarrua. Muuten mennään D:llä. Semiautoa en ole juurikaan tarvinnut, kokeillut joskus.
Avatar
HMS77
Viestit: 587
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

MikaT kirjoitti: Hyvä kysymys.

Tietääkö joku mikä D:n ja S:n ero itse asiassa on? Mua tää kiinnostaa erityisesti Powershiftin osalta.

Perstuntuma kertoo että S-asennossa laatikko käyttää keskimäärin yhtä pienempää pykälää kuin D-asennossa. Tuntuu myös että S:llä tuo antaa kiertää vähän korkeammalle kuin D:llä. Kelloa käyttämättä kiihytyvyysero saattaa löytyä S:n hyväksi paikaltaan liikkeelle lähtiessä mutta ohituksissa mahdollinen ero tuntuu olemattomalta.

Tällä hetkellä käytän S:ää kun pitää päästä valoista liukkaasti liikkeelle ja kun risteystä tms. lähestyttäessä pitää saada vähän enemmän moottorijarrua. Muuten mennään D:llä. Semiautoa en ole juurikaan tarvinnut, kokeillut joskus.
Olen itekin käyttäny S-asentoa lähinnä kaupungissa, ruuhkassa toimii jotenkin järkevämmin tuo vanhanmallin 6-lovinen, kun ei joka välissä ole tarjoamassa isompaa, vaan tuo S antaa kierrättää pidemmälle ennenkuin vaihtaa isommalle.
D:llä taas monesti vaihtaa juuri isommalle kun pitää alkaa jo jarruttamaan, tuo kaupunkialueen 40/50kmh tuntuisi olevan juuri siinä vaihtorajalla kun aski tarjoaa isompaa joka on monesti ihan turhaa.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Vastaa Viestiin