Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
raukke
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2009 11:27

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja raukke »

Kyllähän se itsellä on ainakin ollut niin, että jos akun varaustila on alhainen,
ruksit putoavat itsestään pois. "Niillä rajoilla" ajeltu pitkän aikaa.

Nyt asensin Defan 1204 akkulaturin, saa laittaa autonkin lataukseen.
voiture
Viestit: 13
Liittynyt: 15 Syys 2008 17:43

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja voiture »

Lämmitin toimii vain jos polttoainetta on vähintään 7,5 litraa
ja pitäisi toimia vain jos akussa riittävästi varausta.
Mutta siis itselläni ei tuo varaus kuitenkaan riittänyt pakkaskelillä
enää käynnistykseen, lämmitti kyllä.
Autolla pitäisi ohjekirjan mukaan ajaa lämmitysjakson
jälkeen vähintään lämmitysjakson ajan.

Active now toiminto menee kaikissa tilanteissa päälle
paitsi jos ei ole tarpeeksi polttoainetta.
Myös ajastimen kautta lähtee heti lämmittämään
vaikka laittaisi lähtöajan 15 min päähän.
Ohjekirjan mukaan ohjelmoinnin pitäisi tapahtua vähintään 70
minuuttia ennen, onneksi näin ei ole käytännössä.
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Jostain luin näistä tdci:n huohottimen jäätymis ongelmista. Onko se ainoastaan 1,8 ongelma
vai esiintyykö sitä 2,0 tai mun tapauksessa econeticissä? Ei sillä ja sen puoleen ei mulla ole vielä ollut ongelmia.
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja timok »

Noita ajatuksia joskus kirjoitin Mondeo econetic ketjuun. Tässä vähän modattuna, kun matkaa on kertynyt lisää. Eli auto Econetic 1.8tdci farmari (2009/1)

+ erittäin! hyvä ajaa, aikaisempikin auto oli Mondeo, joten se ominaisuus jopa parantunut
+ alusta tosi hyvä eikä liian jäykkä, vaikka se on ns. "urheilullinen versio"
+ tilaa todella hyvin - takapenkin leveys kuitenkin kahdelle lastenisuimelle + lapselle "kapea"
+ otin ne airfield urheilullisemmat etuistuimet, erittäin hyvät verrattuna vakioistuimiin
+ pysyy lämpimänä, jota lisälämmitin ajastimella avustaa
+ moottori matka-ajossa jaksaa viedä vaivattomasti
+ hinta ominaisuuksiin/varusteisiin nähden ok

-/+ aika iso se on ahtaissa parkkitaloissa
-/+ noh, vois ehkä vähän mukavampikin se alusta olla
-/+ voisi olla vielä vähän hiljaisempi, vaikka on kyllä ihan ok nytkin
-/+ ne vihreät kesärenkaat vaikutti kesän jälkeen ihan ok:lta melun tms puolesta
-/+ kulutus heilunut siellä 8.5 - 5.4 välillä, sekalaista ja pääasiassa lyhyttä/kylmää kaupunkisahausta.

- kohtuu heikko alakierrosvääntö, mutta sen kanssa oppinut elämään
- ekan vuoden keskikulutus oli 6.5l/100km - ei nyt hirveästi hurrauksia tuolle
- pari pohjakosketusta eli on se aavistuksen matalampi, kuin vakioversio tai edellinen auto
- voisi olla ne takaikkunoiden ilmasuuttimet kuten esim ghiassa
- takaoven lukko tms. vaihdettu, kun auto ei tajunnut oven olevan lukossa pakkasella
- pieni huoli tuosta 1.8 tdci huotinongelmasta - tehty kampanjamuutokset, ei ne hirveän vakuuttavat eristeet ole - toisaalta ei ole ollut ongelmiakaan, vaikka ajo lyhyttä kaupunkiajoa kylmillä keleillä (käsittääkseni huohotin ongelma vain 1.8tdci koneissa). Täytyy seurailla putkia ja öljytikkua
MinäItte
Viestit: 10
Liittynyt: 29 Helmi 2008 17:06

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MinäItte »

Olen huomannut kovilla pakkasilla, että auto (bensamalli) nykii välillä voimakkaasti. Nykimistä esiintyy varsinkin moottori kylmänä mutta myös esim. 10 km ajon jälkeen. Huollossa ei löytynyt tähän mitään selitystä.
Etuoven lukko on edelleen jäätynyt esim. pesun jälkeen niin ettei ovi pysy kiinni. Alueen lämpimät parkkihallit ovat tulleet tutuiksi. Huollossa tehtiin joku puhdistus ja voitelu. Näinköhän auttaa mitään. Meneehän sinne oven sisään pesussa joka tapauksessa vettä joka jäätyy.
Täytyy tehdä seuraava pesu vapaapäivää edeltävänä iltana että pystyy tarvittaessa heti "muuttamaan" parkkihalliin. Ottaiskohan seuraavaksi vaikka Seuran tai Avun lukemiseksi, niin ja jotain evästä.
Huolto, joka oli aikaperusteinen toisen vuoden huolto, maksoi vähän yli 300 euroa. Siihen kuului jarrunesteen vaihto ja joku polttimo, muuten "pakolliset kuviot". Pidin hintaa hiukan kalliinpuoleisena. Tai sitten oma suhteelisuudentaju on kadonnut.
Äsken kun avasin takaoven, irtosi sen alareunan kohdalla kynnyskotelossa oleva lista metrin matkalta irti. Jos siinä oli jotain liimauksia niin ainakin ne on nyt entiset. Oli siinä harvakeltaan semmosia sentin mittasia kiinnitysjuttujakin joihin painoin listan kiinni.
Ootteko juuri tarkastelleet autojenne alustaa. Miten mielestänne on Mondeoon tehty ruostesuojaus ja onko näkynyt ruosteenalkua missään?
Api
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Loka 2007 18:50

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Api »

Katos perkule, on jollain muullakin nykivä bensa mondeo kuin minulla :( Minun mondoo on tutkittu ja osia vaihdettu jo kaksi talvee, ei oo korjautunut ja takuu loppu jo juhanuksena. Mutta pajalla työnjohtaja lupas että jos tänäkin talvena nykii niin ei tarvii olla huolissaan joku muu maksaa kuin asiakas, koska vika on ilmennyt takuuaikana. No, nykiihän se. Kävin viime viikolla ilmoittamassa asiasta pajalla ja kas kummaa työnjohtaja kertoi että olisi julkaistu huohotin kampanja asian tiimoilta. Aikoi soittaa kun saa selville kuuluuko minun mondo kampanjan piiriin. Ei oo soittoo kuulunu, tais sekottaa fokuksen ja mondon sekasi?
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Onko jäsenille tullut huoltokutsua EGR:n vuoksi? Tuossa joulun alla tuumasi vaan autokauppias, että todennäköisesti tulee minullekin kutsu. Ei ainakaan vielä ole kuulunut, sen näkee sitten ensi viikon perjantaina, mitä ovat tehneet. Oviaukosta irtosi lista yms. pientä, mitä katsovat kuntoon.

Tuli muuten eilen aamulla harrastettua metsästystä Mondeolla, tuloksena yksi kuollut rusakko ja puskurissa olevassa muoviritilikössä rusakon mentävä reikä. Kävin sitten Hartikaisessa kysymässä uuden ritilän hintaa: oma täysin musta olisi maksanut 55 € ja Ghia-mallin kromilistalla oleva 105 €. Tilasin tuon jälkimmäisen, kun on jo pitemmän aikaa ollut mielessä tuon hankinta.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
patehu_vm64
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Tammi 2010 19:18

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja patehu_vm64 »

raukke kirjoitti:Kyllähän se itsellä on ainakin ollut niin, että jos akun varaustila on alhainen,
ruksit putoavat itsestään pois. "Niillä rajoilla" ajeltu pitkän aikaa.
Heips, tässä pakkaspäivän ratoksi istuskelen lukemassa kommentteja Fordista. Mun autoni tosiaan ihan näinä päivinä täyttää 2v, 73500km! Viime vuonna keväällä tappelin huollon kanssa webaston toiminnasta; toimiiko oikein vaiko ei -> ainakin 4 kertaa ravasin huollossa kun nuo esiohjelmoinnit loikki pois päältä jatkuvasti. Ei siihen mitään tolkkua kuitenkaan tullut.

Maaliskuussa sitte homma hyyty ja jäin pihaan; auto oli lämmin mutta ei käynnistynyt!! Sitte hinaamalla huoltoon eikä yhtikäs mitään apuja kuin että säälistä ilmeisesti latasivat piloille menneen akun.... Jonkun akkuvahdin olisivat asentaneent kunhan vain kuvetta oisin kaivanut samoin akunkin jopa vaihtaneet jos vain maksan itse!

Työkaverit löysivät sitte netistä sivuston: http://www.arcticheat.fi
Kesän funtsin aihetta ja varsinkin sitä missä kunnossa se akku nyt sitte oikeesti on ja tulin siihen tulokseen etten toiste autoani huoltoon hinauta -> elokuussa asennutin autoon omalla kustannuksellani Arctic Battery Heater ja Arctic Fuel Heater - ja yllätys yllätys akku oli vioittunut siitä keväisestä ja sekin vaihdettiin samalla.

Ja nyt on ollut todella kiva seurata pakkasten kiristymistä. Oon vain viikonloppuisin laittanut töpselin seinään kun pakkasta on ollut tossa 10 hujakoilla. Kun oli vähempi niin jotain kerta kuussa.

Hintaa tuossa on kyllä mutta niin on pelkän "tyhmän" akkuvahdinkin asennuksessa.
Ford Mondeo 1.8 TDCi vm.2008, Farmari
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Mun autoni tosiaan ihan näinä päivinä täyttää 2v, 73500km!


Eilen oma Mondeo oli ollut tasan vuoden rekisterissä ja mittarissa taitaa olla jotakuinkin 47300 km... Ja Eberi on ainakin vielä toiminut oikein hyvin.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja fordever »

Nykiipä minullakin 2-litrainen bensakone. Nyt kun on ollut pakkasia, niin pahimmin nykiminen on tullut esiin kun on käyttänyt letkulämmitintä ja sitten lähtenyt ajelemaan. Parhaiten nykimisen saa esiin kun ajaa nelosella n. 40 km/h eli kierrokset selvästi alle 2000.

Nykiminen loppuu vasta kun moottori on oikeasti lämmin.

En ole ihan varma liittyykö nykiminen pelkästään letkulämmittimen käyttöön vai siihen että moottori yleensä on puolilämmin. Epäilen että jälkimmäiseen kuitenkin, mutta jotenkin lämmittimen käyttö korostaa asiaa. Ilmeisesti "automaattiryyppy" menee sekaisin lämpimästä jäähdytinnesteestä?

Vai voisiko kyseessä olla vika? Kertokaa jos saatte lisätietoja.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
2,0tdci
Viestit: 20
Liittynyt: 03 Heinä 2009 13:07
Paikkakunta: Turku

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja 2,0tdci »

Terve Ja Hyvää alkanutta Vuotta!

Nyt on vajaa vuosi ja 27 tkm takana. Raportoitavaa ei kyllä ole ollut. Kaikki on pelittänyt ja ainoastaan normihuolto tehty. Ainoastaan jäähdytysnestettä joutuivat lisäämään, muuten ihan normaalihuolto.

Kulutus on kyllä kovahko; alta 7 l ei millään välillä TKU-HKI. Voipi olla että moottoritie lisää kulutusta 8) . Siis silloin kun se on auki....

Pakkasia on todellakin pidellyt mutta ainakin toistaiseksi on akku kestänyt webaston käytön. Täytyy harkita sitä akkuvahtia josko siitä olisi apua jos ongelmia ilmenee.

"ekimatic"
Minäkin hämmästyin uuden Mondeon huonoa sijoitusta tuossa kyseisessä lehdessä. Omat kokemukset ovat kuitenkin hyvinkin päinvastaisia (=positiivisia), eikä auton käyttökokemukset edelleenkään häpeä yhtään 3c-passatille, jonka myös ostin uutena ja jolla ajoin n. 50tkm.


Ihan samat ajatukset ekimatic. Itsellä oli Passat ollut ensimmäisenä vuonna lukuisia kertoja varikolla. Eikä kyse ollut nitinöistä kojetaulussa vaan ihan oikeita ja varmasti rahakkaita vikoja jos ei olisi ollut takuuta. Kävin eilen pitkästä aikaa lukemassa viestejä ultimaten sivuilla ja täytyy sanoa että eipä tullut ikävä Das Autoa.

Ei maar jos lähtisi vaihtamaan öljyt prätkään. Tuleehan se kevät...?
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja fordever »

2-litraisen bensakoneen nykimisilmiöstä kokeellista lisätietoa:

Testin lähtötilanne: Auto yön n. -14 asteen pakkasessa ilman letkulämmittimen käyttöä. Ajoon lähtiessä auton ulkolämpömittari näytti -10. Siis täydellinen kylmäkäynnistys.

Ensimmäiset 1 - 2 km täysin kylmällä moottorilla ei nykimistä. Sen jälkeen alkoi nykiminen, jota kesti siihen saakka kunnes moottorin lämpötilamittari oli karvaa vaille normaalissa lämmin-asennossa ja tuuletusventtiileistä alkoi tulla haaleaa ilmaa.

On huomattava että nykimisen aistii oikeastaan vain seuraavalla tavalla: Vaihde nelosella, mittarinopeus 40 - 55 km/h. Nosta jalka kaasulta, paina kaasua sen verran että saat ns. pintakaasulla vedon alkamaan, siis ikään kuin nippa nappa veto päällä. Tällöin nykiminen on tasaista nytkytystä n. pari kertaa sekunnissa. Heti kun painaa kaasua hiemankin kovemmin, nykiminen loppuu.

Eli voinemme unohtaa letkulämmittimen osuuden ilmiössä. Onko kyseessä vika vai ominaisuus, siitä varmaan itse kukin käymme ensin keskustelua huollon kanssa.

Tämä on toinen talvi uuden Mondeon kanssa, mutta en jaksa muistaa oliko viime talvena (joka oli leuto) vastaavaa ilmiötä.

Täytyy vielä korostaa sitä, että moottorin kanssa ei ole ollut mitään muita ongelmia. Kulkee ja kiihtyy, ja kulutuskin on koko ajalta keskimäärin 7 l/100 km.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
JoukoVi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2010 20:23

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja JoukoVi »

Minulla on loppukuusta 2 v täyttävä 55 tkm ajettu 1.8 TDCi, 125 hvTrend farmari. Auto on ollut minulla vasta 3 kk ja olen ajanut sillä 10 tkm. Moottori tuntui heti aluksi oudolta, koska alakierroksilta puuttui vääntö ihan kokonaan (alle 1800 kierr). Pösöllä (406 2.0 HDi, 110 hv) oli tottunut, että 1500 kierroksilla voi ajaa ja jopa kiihdyttää, mutta mondeo melkeinpä sammui näillä kierroksilla ja kakkosella tuli auto sammutettua useamman kerran. Niinpä en malttanut odottaa edes takuuajan loppua, ennenkuin laitoin "tehopurkin" konehuoneeseen, jolla sain alaväännön käyttöön reilusti alle 1500 kierroksista alkaen. Luvattiin siinä tehoakin lisää, mutta itse kaipasin nimen omaan alavääntöä ja nyt olen moottoriin ihan tyytyväinen, paitsi että polttoaineen kulutus on suurempi kuin pösössä.

Kuukausi sitten polttoainelämmitittimen kelloajastukset rupesivat nollaantumaan itsekseen ja starttauksessa oli jonkun kerran vaikeuksia ja ajattelin akun jännitteen alentumisen tekevän tätä nollaantumista, niinkuin tekikin. Joulunalusviikolla jäi auto kahdesti aamulla käynnistymättä, vaikka olin akun ladannut näiden välillä erikseen. Ei auttanut muuta kuin vaihtaa akku vajaa kahden vuoden ikäiseen autoon. Akkuliikkeen mies antoi neuvoksi latailla akkua viikon välein näin eberin käytön aikaan, niin silloin akku on lähes ikuinen.

Oviaukkojen ulommat kynnyslistat/tiivisteet ovat pari kertaa jäätyneet oviin kiinni ja irronneet suurimmaksi osakseen niistä pienistä muovinastoistaan. Toinen lista on nyt kahdesti jäätynyt takaoveen kiinni niin että lista, jossa muuten on alumiinirunko, on taipunut niin mutkalle oven saranapisteen kohdalta, ettei siitä taida enää tulla kalua. Ihmettelempä vaan, että millaisilla pienillä muovihakasilla ne listat pitäisi pysyä kiinni näissä olosuhteissa. Fordin huollossa sanottiin ensimmäiseksi, että olet potkinut listan irti, eikä kuulu takuun piiriin!!! Niinpä, osuuhan niihin joskus kenkä, mutta kyllä tuollaisessa paikassa oleva lista väkisinkin joutuu kestämään kaikenlaista vaikkei kukaan niitä potkikaan.

Tässä näitä ensikokemuksia kolme kohtaa, joista kaksi ensimmäistä on hoidossa, mutta toi lista-asia on vielä tapeltava kuntoon.
JoukoVi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2010 20:23

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja JoukoVi »

Sitä piti vielä kysymäni, että mitä kaikkia takaisinkutsuja/päivityksiä olisi pitänyt 1.8 TDCi Mondeolle kahden vuoden aikana olla/hoitaa?
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Nyt on jäniskolarin jäljet korjattu eilen ja tuloksena on "köyhän miehen Ghia", eli Econeticissä Ghian ritilämaski. Samalla päivittivät moottorinohjaussoftan "paremmin Suomen oloihin soveltuvaksi", kuten huoltoneuvoja asian ilmaisi sekä laittoivat eristetyt huohotinputket. Siitä tulee kuulemma huoltokutsu?!

JormaVi: minulla laittoivat sen kynnyslistan eilen takuun piikkiin... Se softa muuten muutti auton luonnetta ihan mukavasti, herää helpommin kaasuun vastaamaan vaikka ei tuo laiska minusta ole kyllä ollut milloinkaan.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Watson

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Watson »

raukke kirjoitti:Kyllähän se itsellä on ainakin ollut niin, että jos akun varaustila on alhainen,
ruksit putoavat itsestään pois. "Niillä rajoilla" ajeltu pitkän aikaa.

Nyt asensin Defan 1204 akkulaturin, saa laittaa autonkin lataukseen.
Itse laitoin ko. Defan tilaukseen, kun vuoden vanhan Mondeon akku on jo käytännössä loppu aktiivisen Webaston käytön takia. Katselin tänään Mondeon konehuonetta (100hp Diesel) ja aika täydeltä näyttää, mihin asensit tuon Defan?
raukke
Viestit: 9
Liittynyt: 21 Joulu 2009 11:27

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja raukke »

Watson kirjoitti: Itse laitoin ko. Defan tilaukseen, kun vuoden vanhan Mondeon akku on jo käytännössä loppu aktiivisen Webaston käytön takia. Katselin tänään Mondeon konehuonetta (100hp Diesel) ja aika täydeltä näyttää, mihin asensit tuon Defan?

Kojepistokkeen asensin rekisterikilven viereen, akun puolelle, tyhjää tilaa takana sopivasti. Maskeja joutuu vähän availemaan/raottamaan ja styroxia koloamaan. Laturin sain kiinni yhdellä nippusiteellä
akkukotelon kylkeen. Akkuongelmat loppuneet...
patehu_vm64
Viestit: 5
Liittynyt: 02 Tammi 2010 19:18

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja patehu_vm64 »

JoukoVi kirjoitti: ...kakkosella tuli auto sammutettua useamman kerran. Niinpä en malttanut odottaa edes takuuajan loppua, ennenkuin laitoin "tehopurkin" konehuoneeseen, jolla sain alaväännön käyttöön reilusti alle 1500 kierroksista alkaen. Luvattiin siinä tehoakin lisää, mutta itse kaipasin nimen omaan alavääntöä ja nyt olen moottoriin ihan tyytyväinen...
Kysymys kuuluu mistä tuommoisen saa ja mitä maksoi ja mitkä vois olla ongelmat???? Kiinnostais kyllä! Nostiko paljonkin kulutusta??
Ford Mondeo 1.8 TDCi vm.2008, Farmari
lindhve
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Helmi 2009 12:51

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja lindhve »

ekimatic kirjoitti:Niin, mulla tulee työmatkaa 30km suuntaansa eli akku kerkiää hyvin latautua siinä ajassa. Varmaan lyhyemmillä matkoilla näin ei välttämättä ole ja akun teho ei enää riitäkään jossain vaiheessa. Lämmitin käynnistyy näköjään 20-30 min ennen ajoon lähtöä (joka on siis etukäteen valittu) ainakin 15-20 asteen pakkasissa.

Huomasin, että Webaston ajastimen Active Now -toiminto ei mene päälle kylmänä (siis kun moottori on kylmä), mutta lämpimällä moottorilla näin kuitenkin tekee. Eli en voi laittaa ruksia siihen Active Now-kohtaan, jotta webasto lähtisi heti päälle pakkasaamuna. Näin silloin, jos olen unohtanut siis ajastaa webaston etukäteen ja haluaisin aamulla auton kuitenkin lämpimäksi. Ruksi ei siis "pysy päällä". Siispä joudun ajastamaan webaston viikonpäivän kautta ja jos laitan ajoon lähtöajaksi vaikka 15min siitä hetkestä eteenpäin, webasto käynnistyy kyllä heti.
Mutta kun pysähdyn esim. työmatkalla kauppaan, niin tällöin voin jättää webaston kyllä päälle hurisemaan tällä Active Now-ruksilla, mutta kylmänä sama ei siis onnistu. Liekö tämä lämmittimen ominaisuus vai vika?

No, toinen asia, joka hieman ärsyttää minuakin..on niiden lasien lämmittimien pakko-toiminto. Eli tuulilasin- ja takalasin lämmittimet menevät kylmällä ilmalla automaattisesti päälle. Nämähän syövät virtaa kovasti, ja jos unohtuvat päälle...heikentää akun varaustilaa merkittävästi. Saattaahan siinä tosin olla joku aikakytkin, en ole koskaan pitänyt niin pitkään päällä, että itsestään sammuisivat. Jos joku tietää vinkin tämän pakkotoiminnon poistamisesta, voisi vinkata tälle sivulle, kiitos! Joo, ei muuta kuin ajellaan varovaisesti ja rauhallista Joulua kaikille!
Mulla on sama ruksi ei pysy päällä ongelma! Eikäs auttanut akkulaturin (defa) asennuskaan ko. ongelmaan. Paikallinen huolto mitannut akun ja päivittänyt webaston ohjelmankin uusimpaan....Ärsyttää!
JoukoVi
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Tammi 2010 20:23

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja JoukoVi »

patehu_vm64 kirjoitti: Kysymys kuuluu mistä tuommoisen saa ja mitä maksoi ja mitkä vois olla ongelmat???? Kiinnostais kyllä! Nostiko paljonkin kulutusta??
Googlettamalla (esim. diesel box, lastutus, jne) löytyy moniakin vaihtoehtoja toimittajista. Täällä julkisesti en halua mitään tiettyä toimittajaa kehua, mutta keskustelufoorumeilta saamani mielikuvan mukaan olen oman boxini toimittajan valinnut ja yhden toisen toimittajan hylännyt (huono asiakaspalvelu). Toisaalta en tiedä , että päivittääkö merkkihuolto mondeon ohjelmia niin ettei oikeastaan tarvitsisi näitä ylimääräisiä boxeja käyttää. Hintahaitari taisi olla n. 200 - 600 €. Kulutuksen muutoksesta en voi sanoa mitään, koska koko boxin käytön ajan on ollut kovin kylmä ja eberi on laulanut yhtenään.
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Moi. Vein aamusta mondeon ensihuoltoon ja saas nähdä minkälaisen laskun kehittävät. Mulla alkoi ne oven alapuoleiset listat irtoilemaan lupasivat laittaa huollossa kiinni muuten ei ole ollut mitään mainittavaa ongelmaa tähän mennessä. Joku täällä kirjoitti että ei saannut nitä listoja
takuun piikkiin kiinni vaan pitää itse kiinnittää,mulle sanoivat (hyvinkään vaunula) kyllä kuuluu
takuuseen ja sain siitä sellaisen kuvan että on aika paljon vastaavia tapauksia.
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
ekimatic
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Elo 2009 19:34

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ekimatic »

"Satsuma": Paljonkos autollasi on ajettu, kun nyt veit jo ensihuoltoon? Paljonkos maksoi? Käsittääksenihän huoltoväli on 20000km/1 vuosi. Tosin eihän se pahaa tee, jos ainakin öljyt vaihdattaa siinä puolivälissä...! Entäs, toimiiko sinulla se webaston "active now"- toiminto (kylmällä moottorilla)?

Oon tuossa aiemmin puhunut jatkuvasti "webastosta". Jotkus taas kirjoittelee "eberistä". Kumpikohan masiinoista 2-litraisessa dsl-mondeossa siis mahtaa olla?

No, listat ovat pysyneet mulla toistaiseksi paikoillaan, eikä muita murheita ole ollut tuon webasto/eberi -sekoilun lisäksi. Ai niin, ja huollossa sanoivat, että kannattaa hehkuttaa kylmänä esim. 8-10 sekuntia, vaikka hehkun valo on jo sammunut. Itselläni kun hehkun valo edelleen vain vilahtaa nanosekunnin, vaikka pakkasta olisi -25 astetta.

Ja lisäyksenä Webaston Active Now -toiminnon ongelmiin, että 20000km:n huollossa Webastoon tehtiin päivitys, jolla myös kyseinen ongelma poistui. Samalla eliminoitiin lasinlämmittimien pakkotoiminto. Eli asia on nyt kunnossa!
Viimeksi muokannut ekimatic, 02 Huhti 2011 16:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ford Transit Custom (2014)
lindhve
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Helmi 2009 12:51

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja lindhve »

ekimatic kirjoitti:Edelleenkään polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei käynnisty "Active Now" -toiminnolla kylmällä moottorilla. Niinpä vein autoni paikalliseen Ford-korjaamoon tutkittavaksi. Mainittakoon vielä, että akussa on tosiaan virtaa ja tankki useimmiten täysi. Diagnoosi oli, ettei heillä ole tarvittavaa korjaussarjaa...vielä! On kuulemma tulossa Fordilta kyllä jossain vaiheessa.

Eli ohjelmisto bugi todennäkösesti tuo tuo activate now.... (ekimatic huomasitko yksityisviestin jonka lähetin sinulle?) Mulla ei auttanut akkulaturi ainakaan parin tunnin latingilla ja huomenna vaihdetaan varuix uusi akku.

"Satsuma": Paljonkos autollasi on ajettu, kun nyt veit jo ensihuoltoon? Paljonkos maksoi? Käsittääksenihän huoltoväli on 20000km/1 vuosi. Tosin eihän se pahaa tee, jos ainakin öljyt vaihdattaa siinä puolivälissä...! Entäs, toimiiko sinulla se webaston "active now"- toiminto (kylmällä moottorilla)?

Mulla eka huolto maksoi 290€ (10000km oli mittarissa ja eka vuosi takana)

Oon tuossa aiemmin puhunut jatkuvasti "webastosta". Jotkus taas kirjoittelee "eberistä". Kumpikohan masiinoista 2-litraisessa dsl-mondeossa siis mahtaa olla?

Uusissa Mondeoissa ja S-MAX/Galaxeissa on kaikissa Webastot. Vanhemmissa Mondeoissa eber.

No, listat ovat pysyneet mulla toistaiseksi paikoillaan, eikä muita murheita ole ollut tuon webasto/eberi -sekoilun lisäksi. Ai niin, ja huollossa sanoivat, että kannattaa hehkuttaa kylmänä esim. 8-10 sekuntia, vaikka hehkun valo on jo sammunut. Itselläni kun hehkun valo edelleen vain vilahtaa nanosekunnin, vaikka pakkasta olisi -25 astetta.
Kone ei hehkuta jos olet käyttänyt webastoa. Tämä aiheuttaa käynnistysvaikeuksia kovilla pakkasilla (pitää polkaista kaasua startatessa). Sama ongelma esiintyy esim. jos autossasi on calixin lohkolämmitin. Mulla oli S-Maxissa (sama diesel moottori) ongelmaa kun se sotki juuri tuon hehkuelektroniikan. Nyt Mondeossa Defa säteilylämmitin ja kyllä hehkuttaa kunhan ei käytä webastoa joka aiheuttaa saman efektin kuin jäähdytysnestettä lämmittävä lohkari. Olen tässä myös valittanut Fordille että mikseivät voi korjata hehkutusta niin että se mittaisi myös ulkolämpötilaa eikä vain kannen lämpötilaa.

Sorry et osa vastauksista tuli tuonne sun tekstin sekaan. Tää kone sekoilee jotain tän screenin kanssa....
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

"Satsuma": Paljonkos autollasi on ajettu, kun nyt veit jo ensihuoltoon? Paljonkos maksoi? Käsittääksenihän huoltoväli on 20000km/1 vuosi. Tosin eihän se pahaa tee, jos ainakin öljyt vaihdattaa siinä puolivälissä...! Entäs, toimiiko sinulla se webaston "active now"- toiminto (kylmällä moottorilla)?

Mulla kyllä toimii active now toiminto kelillä kuin kelillä. Huolto oli yht 218 € Josta työn osuus
109 ja öljyt 75 ja suodatin sekä raitisilmasuodatin 20 euroa eli ihanan kallista. Mulle tuli jo
19500 km täyteen ja ajattelin että nyt oli sopiva aika laittaa auto huoltoon.
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
Jariel
Viestit: 6
Liittynyt: 20 Tammi 2010 17:30

Re: Uuden mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Jariel »

Ja jos sallitaan, vielä hieman Eberistä. Autona -09 econetic. Olen ymmärtänyt,että eberin pitäisi toimia ajon aikana lisälämmittimenä, jos lämmöt ei riitä. Ja tästä ilmeisesti pitäisi tulla ajotietokoneen infonäytölle ilmoitus. No, minulla ei kyllä lämmitä. Ajotietokoneen asetuksista on ruksattu aux.heater enabled(tai jotain), mutta varsinkin kovemmilla pakkasilla ja kaupunkiajossa lämmöt tippuu lähemmäs 60C. Mites muilla moottorin lämmöt käyttäytyy, ja antaako se eberi mitää merkkejä toiminnastaan?
Vastaa Viestiin