Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Billie »

Ja joo...sain nätin näkösen lommon jo helmaan :evil: :twisted: :evil: mut ei voi mtn. Maalia vedin heti päälle ja täytyy se lommo vetää ulospäin joko liukuvasaralla tai yrittää jotenkin koukuttaa niistä rei-istä joita menee koko helman matkalla mutta paremmalla ajalla sitten.

Onko se muuten normaalia että joskus (n. kerran kuukaudessa) kun auton sammuttaa niin sinne jää vielä flekti hetkeks pyörimään?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Avatar
hoppaJS
Viestit: 57
Liittynyt: 09 Loka 2012 23:53
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja hoppaJS »

Billie kirjoitti:Entä mistä löytyy obd pistoke?
Eikös se oo siellä luukussa kuskin polven yläpuolella kojelaudan alareunassa.

Minulla alkoi eilen hopan lähtölaskenta kun tein Ateca kaupat. No vielä saa tällä ajella puol vuotta ja n 10 tkm- juuri satasen rikki....
Huolettomia on ollut kilometrit!
Focus C-max 1.8 Ghia -04 Kuva
Seat Ateca TDI dsg 4drive
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

Billie kirjoitti:Entä mistä löytyy obd pistoke?
Ratin vieres vasemmallapuolella on se pieni lokero joka aukeaa alaspäin. Sen kun avaa niin yläreunas on sokea lätkä joka kääntyy alaspäin ja sen takana on pistokkeen reikä. Olipas vaikea selittää...

No 10sekunnin googletus tuotti saman tuloksen. https://www.youtube.com/watch?v=YSGeJFtjqOc
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pari päivää ajettu kakslitrasella bensalla, vm -07. Mukava peli vaikk 200k jo mittarissa. Huutaa kyllä vakkaria kaverikseen, tuo alaväännötön kone ei oikein ole mukava pitkällä matkalla ilman. Osat jo tilattu.

Toinen seikka, onko muilla mittaristo pimeä jos ajovaloja ei kytke käsin päälle? Saako esim. Elmconfilla säädettyä?
Kuga PHEV
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Toinen sumuvaloista päästää kosteutta sisälleen, niin bongasin Tälläisen vaihtoehdon. Onko kellään kokemusta ja tuskin katsurilla mitään sanottavaa jos tollaiset laittaisi?

http://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/65108/15043
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
ajonautinto
Viestit: 70
Liittynyt: 19 Kesä 2016 18:58

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

Viime viikonloppuna tuli tehtyä ensimmäinen öljynvaihto Mondeoon. Hyvin onnistui kunhan haki ensin mötönetistä sopivan hylsyn öljynsuodattimen kanteen. Samalla vaihdoin vaihteistoöljyt. Helppo homma sekin, mutta kaveria tarvitsi uusien öljyjen kaatamiseen suppilon avulla lootaan.
nestori kirjoitti:Toinen seikka, onko muilla mittaristo pimeä jos ajovaloja ei kytke käsin päälle? Saako esim. Elmconfilla säädettyä?
On pimeenä.
Mondeo mk4 2.5T farkku, -07
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Hoblas!

Nyt tässä näyttää vahvasti käyvän niin että tuli todettua Fordinkin tekevän ihan hyviä autoja :thumbup: Kahden Passatin ja V70 sekä yhden Väykän jäljiltä Mondeo on kyllä vetänyt pisimmän korren.. Siitäpä syystä rohkaistuin rekisteröitymään tänne ja kysymään asiantuntijoilta vinkkejä. Ihan en ole selvää vastausta vielä löytänyt...

1) 1,8 Econetic: 125hv näyttäisi olevan, mutta näitä on siis 125hv ilman econeticciä, onko siis kone ja loota sama, mutta tuo econetic on toteutettu ohjelmallisesti "ecomatic":ksi, että alemmilla kieroksilla on vähemmän poweria jne.. Vai onko kyseessä eri kone?

2) Onko tuossa econeticissä samat mahdollisuudet teho-optimointiin kuin muissakin? Lähinnä että saisi enemmän vääntöä ja voimaa, ei pelkästään alakierroksille vaan ylipäätäänkiin. Mikä se on sitten kytkimen kestävyys siinä vaiheessa?

3) Onko econeticin kytkin/massapyörä nopeammin kuluvaa kuin muissa? En huomannut koeajolla mitään sammumisen oireita tms mistä monet on kirjoittaneet, ehkä minä sitten luistatin kytkintä enemmän.. :? Mutta tuntuisi että se on kovemmalla rasituksella kun tuntuu että joutuu vedättämään enemmän.

4) Mikäs on Fordin automaattilaatikon käyttöikä ja toimivuus aste? Volkkarin DSG tietyissä versioissa on aika vikaherkkä, samoin ensimmäisissä V70:ssä on ollu paljon häikkää. Mersussa tuntuisivat taas kestävän ilman ongelmia. Koeajolla 2.0 tdci -10 ajettu 280tkm, hyvin tuntui vaihtavan mutta tuntui heti ensimmäisen 50 metrin aikana pientä nykimistä tasakaasulla ajaessa, myöemmin en huomannut. Liekö johtunut siitä vai mistä.

5) Valikosta löytyy aux. heater, mutta park heater on sumealla eikä voi valita. Mutta tämänkö pystyi ohjelmoimaan toimivaksi? Mitähän maksaa noin suurin piirtein abouttis? Sekin on hieman epäselvää että onko tämä Fordin oma PA-lämmitin kaikissa mondeoissa/varustetasoissa?

6) Ajamassani Econeticissä moottorin lämpötilamittari seilasi nollaan ja keskelle? Ei liene normaalia mutta ominaisuus?

7) Mitäkä muuta tuommosesta alkupään mk4, vajaa 300tkm ajetusta kannattaa ottaa huomioon? Entä yli 300tkm? Mitä huoltoja pitäisi olla tehty? Onko ruoste paikkoja (katsomistani ei ainakaan ole silmiin osunut yhtään ruostejälkiä)

Kiitos vastauksista! :)
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

OrangeBurst kirjoitti:Hoblas!

Nyt tässä näyttää vahvasti käyvän niin että tuli todettua Fordinkin tekevän ihan hyviä autoja :thumbup: Kahden Passatin ja V70 sekä yhden Väykän jäljiltä Mondeo on kyllä vetänyt pisimmän korren.. Siitäpä syystä rohkaistuin rekisteröitymään tänne ja kysymään asiantuntijoilta vinkkejä. Ihan en ole selvää vastausta vielä löytänyt...

1) 1,8 Econetic: 125hv näyttäisi olevan, mutta näitä on siis 125hv ilman econeticciä, onko siis kone ja loota sama, mutta tuo econetic on toteutettu ohjelmallisesti "ecomatic":ksi, että alemmilla kieroksilla on vähemmän poweria jne.. Vai onko kyseessä eri kone?

2) Onko tuossa econeticissä samat mahdollisuudet teho-optimointiin kuin muissakin? Lähinnä että saisi enemmän vääntöä ja voimaa, ei pelkästään alakierroksille vaan ylipäätäänkiin. Mikä se on sitten kytkimen kestävyys siinä vaiheessa?

3) Onko econeticin kytkin/massapyörä nopeammin kuluvaa kuin muissa? En huomannut koeajolla mitään sammumisen oireita tms mistä monet on kirjoittaneet, ehkä minä sitten luistatin kytkintä enemmän.. :? Mutta tuntuisi että se on kovemmalla rasituksella kun tuntuu että joutuu vedättämään enemmän.

4) Mikäs on Fordin automaattilaatikon käyttöikä ja toimivuus aste? Volkkarin DSG tietyissä versioissa on aika vikaherkkä, samoin ensimmäisissä V70:ssä on ollu paljon häikkää. Mersussa tuntuisivat taas kestävän ilman ongelmia. Koeajolla 2.0 tdci -10 ajettu 280tkm, hyvin tuntui vaihtavan mutta tuntui heti ensimmäisen 50 metrin aikana pientä nykimistä tasakaasulla ajaessa, myöemmin en huomannut. Liekö johtunut siitä vai mistä.

5) Valikosta löytyy aux. heater, mutta park heater on sumealla eikä voi valita. Mutta tämänkö pystyi ohjelmoimaan toimivaksi? Mitähän maksaa noin suurin piirtein abouttis? Sekin on hieman epäselvää että onko tämä Fordin oma PA-lämmitin kaikissa mondeoissa/varustetasoissa?

6) Ajamassani Econeticissä moottorin lämpötilamittari seilasi nollaan ja keskelle? Ei liene normaalia mutta ominaisuus?

7) Mitäkä muuta tuommosesta alkupään mk4, vajaa 300tkm ajetusta kannattaa ottaa huomioon? Entä yli 300tkm? Mitä huoltoja pitäisi olla tehty? Onko ruoste paikkoja (katsomistani ei ainakaan ole silmiin osunut yhtään ruostejälkiä)

Kiitos vastauksista! :)
econetic kyselyihin en osaa vastata juurikaan mutta jos on kärrynvetoa tiedos niin hylkää econeticit... Niillä ei muistaakseni saa vetää kovin raskasta kärryä eli muista kattoa rek otteesta paljoko saa vetää.

Tuota webastoa ei tosiaan saa ohjattua kun auto käy. Eli auto parkkiin ja virrat päälle niin pääsee parkheater valikkoon.

powershifti laatikosta ei oo paljoa omakohtaisia kokemuksia mutta taloudes oli edellinen kuga jolla ajettiin 130tkm vaihteistos itsessään ei ollu vikaa mutta ohjelma oli paska. Viimeisin ohjelma minkä sinne saa on hyvä eli varmistaa että se on päivitetty ja jos ei oo niin käydä päivittämäs.

Itellä on nyt mk4 mondeo 300tkm ajettuna vaihteisto/moottori toimii edelleen moitteetta. Öljyä ei syö pisaraakaan 20tkm vaihtovälillä. Vaihteistoon vaihdatan 50tkm välein öljyt, se vähä maksaa mutta suosittelen silti. Tässä siis normaali 6lovinen automaatti.
juha212
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Syys 2013 11:27

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja juha212 »

Ite olen nyt työstänyt 120tkm 5 vaihteisella econetticillä. Econetikissä taitaa ecoa olla ainakin teksti. Muistaakseni aavistuksen matalampi tuo oli ja jotain muuta diipadaipaa. Paremmin tietävät tietäkööt paremmin.
Nyt mittarissa siis 200tkm. Tuo 125hp/320nm on siis tuo tehokkain malli tuosta 1.8 versioista. Kohtuullisen verkkanen, mutta pärjää tuollakin, ainakin jos ei omista vetokoukkua ja jotain isompaa vedettävää. Muistan kattoneeni sen verran että vähemmän sai vetää kun 1.9tdi golffilla. 1400kg jarrullista ei saanu enää perään laittaa.

Ohjelmoitutin kuitenkin mondeon ohimennen. 150hp/370nm ja onhan se eri auto nyt ajella. Eipä tuostakaan nyt muuta iloa meikäläiselle ole kuin että motarin rampissa saavuttaa lakinopeuden (120) helposti ja jos nyt niin kiire on että haluaa "voittaa" aikaa ohittelulla niin melko paremmin kerkee. Kulutus laski hieman plussana. Eikä se kytkin nyt sen kovemmilla ole normaalissa ajossa kuin vakio ohjelmallakaan. Voihan sitä kytkintä luistattaa ja väännättää turhaan vakionakin. Kaksoismassavauhtipyörä varmaan rupee täristää jossain vaiheessa kuitenkin ja sitten tilalle kiinteä paketti. Tämän kun ottaa mahdollisena huoltotoimenpiteenä huomioon jo hankkiessaan auton. Samahan se mikä auto on kyseessä jos on kaksoismassavauhtipyörällä varustettu, niinkuin yleensä on.

Koska 5 vaihteisessa lootassa vaihdevälit tuntuu melko pitkiltä niin ajelen esim 50km/h alueella suosiolla 3-vaihteella. Turha minun mielestä jurnuuttaa tonnin kierroksilla polttoaineen säästösyistä. Itellä meni muutama ajokerta totutellessa mondeon kytkimeen liikkeelle lähdettäessä. En tiedä tarkoititko kokonaan automaattia mutta vastasin nyt manuaalinkin puolesta :roll:

Huolloista, nyt kun on juuri omakohtainen kokemus niin kannattaa ottaa huomioon että jakohihnojen huoltoväli on 200tkm. Mikäli on nuorempi kuin 10/2007 niin kannattaa tarkistaa että myös alahihna on vaihdettu silloin 200tkm kohdalla. Tätähän ei moni nyrkkipaja tiedä, mikäli semmosella on käytetty. Nyt kun mittarissa on jo 300tkm niin seuraava jakohihnan huolto lähestyy ja en tiedä uskaltaisinko itse ajaa enää 200tkm samoilla hihnoilla. Mikäli ajan oman mondeon tappiin niin voi olla että jo 350tkm kohdilla rupean harkitsemaan vaihtoa. Hihnojen vaihto remppa on tonnin luokkaa.

Kokonaisuutena olen Mondeoon tyytyväinen. Hyvä ajaa pitkää siivua ja ei se kulutuskaan mahdoton ole. Nyt kesällä on menny 5l/100km keskarilla parhaillaan. Tilaa on hyvin ja peräkontissa on koirien hyvä olla. Voi olla että ostan mk4 mondeon seuraavaksikin. Varsinkin kun 5 vuoden päästä ne rupee olemaan jo melko edullisia :D

Tarkennuksena että puhuin vain 1.8tdci:stä
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Kiitoksia vastauksista, selvensi asiaa muttei helpottanut päätöstä.. :D Kai se on vielä käytävä ajamassa 1.8 tdci mondeota.. nyt siis testissä olleet 1.8 econetic manuaalinen ja 2.0 tdci automaatilla. Nykyinen auto on automaatti, mutta 80% ajosta on maantietä joten eipä tuolle automaatille sen puolesta kehtaa hirveästi painoarvoa antaa.

Lähinnä nyt loppusuoralla sitten tuo econeticillä vai ilman, molemmat lähes samaa kaliiberiä autoina..
sendas
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Maalis 2012 14:54

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja sendas »

Noniin

Pitäisi vaihdella tuosta hyvin palvelleesta mk3 -02 farkkumondeosta veks. Autonahan tuo ainakin omien kokemusten mukaan on ehkä yksi fordin parhaita tekeleitä, tuo v6 kone edustaa niin tasasen vahvaa perustekniikkaa että parempaa on vaikea löytää.

Saattaisin jopa vaihtaa samanlaiseen, uudempaan 6 vaihteiseen v6 mondeoon, mutta vaihto olisi vähän tylsä... ja noita kilometrejäkin kun pukkaa tulemaan 50 000km vuoteen, ei liiemmin kaikista järkevinkään?

Mites tuollainen 300 000km ajettu mk4 tdci? Onko tässä suuri vaara haukata paskaa, vai onko auton kanssa jopa mahdollista tulla toimeen? Ajattelin, että jos pari kolme vuotta pitäisi, jonka jälkeen miettisi uusia liikkeitä.

Miten kallista tuon kytkimen/kaksoismassavauhtipyörän laittaminen on jos se nyt tuollaisesta sattuisi laukeamaan?
juha212
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Syys 2013 11:27

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja juha212 »

No jos sattuu että kytkin remppaa joudun tekemään ja varmasti joudunkin jos ajan mondeolla niin kauan kun se kulkee. Mihinkä autoon nyt kytkintä ei jossain vaiheessa joutuisi laittamaan?
No joka tapauksessa pikaselauksella vaikka tommosen paketin heittäsin tilalle http://www.mister-auto.fi/fi/kytkinpake ... 04752.html
Motonetistäkin löytyy näköjän edullista https://www.motonet.fi/fi/varaosat/182/ ... malli=2009
Itse uutta kaksoismassavauhtipyörää en nää järkevänä vaihtaa, vaan kiinteä tilalle. Samallahan tietysti muutkin hilppeet kannattaa vaihtaa. Mitähän perus nyrkkipaja nyt ottas vaihdosta. En osaa arvata..
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Mitäs eroa on kaksoismassalla ja kiinteällä? Muistelin että Volvoon kiinteän laittaminen ois aiheuttanu tärinää? Joka tapauksessa halvempaa näyttäs olevan kun volvoon.. -02 V70 kytkin ja massapyörä töineen noin 1500€, eikä ollu edes merkkihuolto.. :shock:
juha212
Viestit: 33
Liittynyt: 16 Syys 2013 11:27

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja juha212 »

No en pysty sanomaan Volvon puolesta mutta golffiin tuli 250tkm sitten vaihdatettua kiinteä valeon kytkin paketti kun ohjelmoituna vakio kytkin tuppas luistamaan. Nyt autolla on työstetty 430tkm. Töineen 650e muistaakseni. Ainakaan itse en huomannut mitään eroa. Enkä osaa kaivata tuon parempaa.
http://www.tuningstudio.fi/kaksoismassavauhtipyora tossa nyt ainakin on selitetty mielestäni kohtuullisesti. Löytyy myös nuo hyödyt ja haitat.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

juha212 kirjoittelikin tuossa ylempänä jo aika hyvät kuvaukset tuosta 1.8 tdci:stä. Tyyppivikoina mk4mondeon osalta lisäisin ainakin farkuissa pitkittäisen tukivarren helat jotka löystyy/hapertuu ajan mittaan, karkeasti 200-300tkm välillä. Onneksi noiden uusiminen ei ole mikään järkyttävän kallis homma. Lisäksi tuntuu, että dieseleissä 1.8 tdci:n kytkin kestää vähemmän kilometrejä, eli monessa vaihdettu jo alle 200tkm tietämillä, kun taas 2.0 tdci:ssä tuntuu kestävän lähemmäs 300tkm. Itse kuitenkin tykästyin jotenkin enemmän 1.8 tdci:n mtx75(?) 5v laatikkoon, jotenkin "smoothimman" oloinen vaihtaa kuin 6v laatikko.

Itsekin pitäisi optimoida tämä nykyinen 1.8tdci, hieman alitehoiselta vaikuttaa vakiona. Auto on kuitenkin melkoisen iso...

Sellaisen kysymyksen heittäisin, että onko muilla 1.8 tdci:n omistajilla ilmennyt öljynsyöntiä? Tai onko öljyn kulutus tyypillistä tälle moottorille? En siis tarkoita mitään massiivista kulutusta, vaan esim. 20tkm vaihtovälillä alkaa öljymäärä olla melkolailla alhaalla? Vertaan vain vanhempaan 2.0 tdci mk3 mondeoon mikä minulla oli aikaisemmin, niin siinä ei öljyä kulunut juuri ollenkaan 20tkm välillä. Lisäksi öljyt pysyivät tuossa psa koneessa enemmän puhtaan oloisina, eli 20tkm jälkeen olivat enemmän tummanruskeanmustaa väriltään, kun taas tässä 1.8 tdci:ssä öljyt on öljynvaihdon jälkeen muutaman tuhannen jälkeen ihan pikimustaa tavaraa.

Ja samanlaiseksi pikimustaksi tuo öljy tuntuu värjäytyvän myös muissa 1.8tdci:ssä missä olen öljytikkuja nostellut. Eli en tiedä johtuuko tuo sitten venttiilien määrästä 8v vs 16v vai mistä...
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Avatar
kromo
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Loka 2016 16:16

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kromo »

Tulipa käytyä kokeilemassa -08 farkku 2.0TDCi:tä josko moisen uskaltaisi hankkia.

Pari kysymystä nousi mieleen:

1. automaatin öljyt
Vehje siis 6v automaatti. Laatikko kyllä toimi ihan hienosti ja mukisematta niin D kuin S että manuaalipykälilläkin (pakki mukaanlukien) ilman hälyääniä taikka nykimisiä tai empimisiä. Huoltokirjasta (muutoin täydellinen) ei löydy merkintää laatikon öljynvaihdosta, eikä huolto-ohjelma sitä kaiketi sisälläkään. Mutta onko 200tkm liian myöhäistä aloittaa öljynvaihdot, vai ajaako ns. ikiöljyillä?

2. Convers+
Mittaristo pätkii. Video selventää, samalla kun mittaristo pimenee sammuu myös radio. Liike toki lupasi pistää kuntoon, mutta liekö yleinen vaiva?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/708 ... 112208.mp4

Muutenhan tuo oli varsin ok ajella, ja ennen kaikkea hyvin varusteltu aina xenoneista adaptiiviseen cruiseen, parkkitutkiin ja alcantarajakkaroihin (sähkösäätöinen kuskilla) ja lämmitettävään takapenkkiin. Kieltämättä herätti pienoista autokuumeen poikasta. Laatikon öljyt ja mittaristo onneksi hillitsee...
___________
______
Kimmo

Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

kromo kirjoitti:Tulipa käytyä kokeilemassa -08 farkku 2.0TDCi:tä josko moisen uskaltaisi hankkia.

Pari kysymystä nousi mieleen:

1. automaatin öljyt
Vehje siis 6v automaatti. Laatikko kyllä toimi ihan hienosti ja mukisematta niin D kuin S että manuaalipykälilläkin (pakki mukaanlukien) ilman hälyääniä taikka nykimisiä tai empimisiä. Huoltokirjasta (muutoin täydellinen) ei löydy merkintää laatikon öljynvaihdosta, eikä huolto-ohjelma sitä kaiketi sisälläkään. Mutta onko 200tkm liian myöhäistä aloittaa öljynvaihdot, vai ajaako ns. ikiöljyillä?

2. Convers+
Mittaristo pätkii. Video selventää, samalla kun mittaristo pimenee sammuu myös radio. Liike toki lupasi pistää kuntoon, mutta liekö yleinen vaiva?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/708 ... 112208.mp4

Muutenhan tuo oli varsin ok ajella, ja ennen kaikkea hyvin varusteltu aina xenoneista adaptiiviseen cruiseen, parkkitutkiin ja alcantarajakkaroihin (sähkösäätöinen kuskilla) ja lämmitettävään takapenkkiin. Kieltämättä herätti pienoista autokuumeen poikasta. Laatikon öljyt ja mittaristo onneksi hillitsee...
Omani hommasin 165tkm kohdalla ja oletan ainaki ettei siihenkään oo ennemmin vaihdettu öljyjä. Vaihdatin öljyt heti ja sitte 20tkm päästä uusiksi. sen jälkeen oon vaihtanu 50tkm välein. öljytilavuushan sielä on joku 8litraa mutta ropusta ei tuu ku 3-4litraa pois. eli vaan puolet vaihtuu kerralla jos ei tee huuhteluvaihtoa. Mutta oli tuo öljy senverran kallista etten malttanu sitä rueta tekemään. Ja ehdottomasti sitte fordin oma öljy sinne. Ja vaikka nyt tuntuu että laatikko pelaa niinkun kuuluu niin takaan että huomaat eron kun öljyt vaihdattaa.

Mittaristo ongelma näyttää aika hälyttävältä... En oo tuollasesta ainakaan kuullu mistään. Eihän siinä mitää jos liike sen kuntoon laittaa, mutta se kannattaa ottaa kirjallisena sitte. Voi olla aika kallis laittaa kuntoon.

Onkohan tuontiauto kun on nuonkin kattavat varusteet? En oo ainakaa ennen kuullu että -08 olis adaptiivista vakkaria.
Avatar
kromo
Viestit: 69
Liittynyt: 14 Loka 2016 16:16

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja kromo »

MJR18 kirjoitti:
Omani hommasin 165tkm kohdalla ja oletan ainaki ettei siihenkään oo ennemmin vaihdettu öljyjä. Vaihdatin öljyt heti ja sitte 20tkm päästä uusiksi. sen jälkeen oon vaihtanu 50tkm välein. öljytilavuushan sielä on joku 8litraa mutta ropusta ei tuu ku 3-4litraa pois. eli vaan puolet vaihtuu kerralla jos ei tee huuhteluvaihtoa. Mutta oli tuo öljy senverran kallista etten malttanu sitä rueta tekemään. Ja ehdottomasti sitte fordin oma öljy sinne. Ja vaikka nyt tuntuu että laatikko pelaa niinkun kuuluu niin takaan että huomaat eron kun öljyt vaihdattaa.
Eli voisi uskaltaa vielä vaihtaa... eihän näistä tietenkään kukaan voi takuuseen mennä. Kaipa noita laatikoita/venttiilikoneistoja saa tilaamalla. :roll:
MJR18 kirjoitti:Mittaristo ongelma näyttää aika hälyttävältä... En oo tuollasesta ainakaan kuullu mistään. Eihän siinä mitää jos liike sen kuntoon laittaa, mutta se kannattaa ottaa kirjallisena sitte. Voi olla aika kallis laittaa kuntoon.
Voisi olla ihan pätkivä liitinkin, mutta eipä tuota osaa sanoa purkamatta. Ja toki sen liike laittaa kuntoon, en ole tuota vielä ostanut. ;)
MJR18 kirjoitti:Onkohan tuontiauto kun on nuonkin kattavat varusteet? En oo ainakaa ennen kuullu että -08 olis adaptiivista vakkaria.
Ei, kyllä se ihan suomeen on uutena myyty huoltokirjankin mukaan. Kaikki huollot tosiaan tehty merkkiliikkeessä, 2 omistajaa aiemmin.

Mondeo 2007-2014, 2.0L Duratorq-TDCi (143PS) - DW, Panther Black (met)
Rekisteröintimaa: FI
Korityyppi: Farmari
Versio: Sarja 60
Moottori: 2.0L Duratorq-TDCi (143PS) - DW
Vaihteisto: 6-v. automaatti - AWF21
Ilmastointilaite: 2-alu. aut.lämpöt.säätö ilmast.
Alue: (+)"SF"
Sisäverhoilun materiaali: Alcantara / Ebony
Mäkilähtöavulla
Parannettu IVD-järjestelmä
Mustalla lasilla
Infrapunavaloa heijastava tuulilasi
Tason 5 oviverhouslevyllä
Lämm. takaistuin - lämpötilasäätö
Kulj. sähköt.ist. säätö muistilla
Avaimeton järjestelmä
Etupuskurin anturilaite
18" pyörä - malli 2
Urheilumallinen etuistuin
Sopeutuva vakionopeussäädin
Lisälämmittimellä/ohjelmoitava
Tavalliset mittarit - taso 3
Pysäköintitutkalla
Etupysäköintitutkalla
Viihdelaitepaketti 6
8 High Series -radiokaiuttimella
Puhelinsarja B - englanti
Kaasupurkausajovalot

No, katsotaan kuinka käy, saako myyjäliike tuon kuntoon ja jääkö se minulle vai vetääkö joku välistä.
___________
______
Kimmo

Mondeo 2.0 TDCiA Titanium farkku -08
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Tuo adaptiivinen vakkari on maksanu vuonna 2008 melko paljon vs. Nyky päivänä. Olikohan jopa 4000e jos en väärin muista?

vaihteisto on Aisinin AWF21ja sama on käytössä esim Volvossa. Miksi pitää siis olla juuri fordin öljyä? Arpapeliä vanhojen öljyjen vaihto tuossa vaiheessa, joten kukaan ei osaa sanoa mitä käy :)
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja focst »

Meillä tehdään huuhtelu vaihdot volvon öljyllä koska sitä saa 200litran tynnyrissä ja on tämän takia melkein ilmaista kun vertaa fordin 1l pakkauksiin..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
riikomi
Viestit: 982
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ganiateri kirjoitti:Tuo adaptiivinen vakkari on maksanu vuonna 2008 melko paljon vs. Nyky päivänä. Olikohan jopa 4000e jos en väärin muista?
Mulla on 2009 -mallisessa adaptiivinen vakkari ja ko. vuoden hinnastossa se oli about 1800 €, ja vakkari oli muistaakseni koplattu mäkilähtöavustimen kanssa samaan pakettiin. Joka tapauksessa hinnakas...
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Onkos hemmoilla kokemusta jälkiasennetusta vetokoukusta? Itselleni "riittäisi" kiinteäkin koukku, mutta onko tosiaan tuo parkkitutka sitten niin herkkä että se sekoa kiinteästä koukusta?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2516
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ganiateri kirjoitti:Tuo adaptiivinen vakkari on maksanu vuonna 2008 melko paljon vs. Nyky päivänä. Olikohan jopa 4000e jos en väärin muista?

vaihteisto on Aisinin AWF21ja sama on käytössä esim Volvossa. Miksi pitää siis olla juuri fordin öljyä? Arpapeliä vanhojen öljyjen vaihto tuossa vaiheessa, joten kukaan ei osaa sanoa mitä käy :)
Itse vaihdoin 100tkm kohdalla mobil 3309 öljyt ja hyvin toiminut, kohta 180tkm ajettu.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
OrangeBurst
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Loka 2016 14:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja OrangeBurst »

Noniin, nyt se tuli 1,8 TDCi 125hv Trend pihaan.. Vielä ei kaduta, jospa tuolla pärjäisi useamman vuoden.. Pari kyssäriä on kuitenkin kirvonnut huulille heti kärkeen..

-Käypkö faceliftin sumariumpiot tuohon?

-Onko mahdollista ohjelmoida sumareita toimimaan kaarrevaloina? Tuon auton sumarit on kyllä oikeastaan ensimmäiset joilla oikeasti luulisi tekevän jotain. Aiemmissa autoissa eron on lähinnä huomannut valosta kojetaulussa :lol: Siltikin (tai ehkä just siksi) pidän niitä melko turhina mutta tuolla valoteholla niistä voisi olla apua just kaarrevaloina.

-Tuossa ei ole sisätilan tunnistimia, mutta tuo karvalakkimalli oletettavasti on myös lukutaidottomille kun ei ole lukuvaloja. Voiko tilalle vaihtaa vaan koko lukuvalollisen "umpion", meneekö siellä johdot kuitenkin? Tai saahan ne lukuvalot palaa samaan aikaan kun se ovivalokin palaa, mutta että erikseen saisi napista ne sitten päälle?

-Onko nyky (tämä siis 09, edellinen 02) dieseleiden alakierros vääntö jotenkin eri luokkaa? Vitos vaihteella kun ajelee niin 80km/h vauhdissa tuntuisi että alkaa jurnuttamaan siihen malliin että alkaa mieli tehdä vaihtaa neloselle. Vitosella kierrokset kuitenkin siellä n 1500 paikkeilla. Onko normaalia tämä?
Ganiateri
Viestit: 204
Liittynyt: 19 Joulu 2015 22:22

Re: Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Viesti Kirjoittaja Ganiateri »

Painoin vahingossa Vilkku viikseä alas ilman virtoja, niin jostain kuului piippaus .. Mikähän idea tässä on?
Mondeo 2.0 tdci AT6 Titanium MK4
Vastaa Viestiin