yritäedes kirjoitti:Hattua nostetaan myös moottorinrakentajille, kun Mondeon kokoista autoa työnnetään maantienopeuksilla 1100-1300 RPM.
Normaalisti mulla on mittarissa kylläkin 1300-1500 rpm. 1100-1300 rpm on vain tasaisella maantiellä 5-vaihteella noin 70 km/h nopeudella. Taitaa olla kierrokset tuota 1300 rpm luokkaa myös 6-vaihteella 80 km/h ajettaessa.
yritäedes kirjoitti:
Paljonko muuten oli mittarissa edellisellä Mondeolla, kun laitoit sen eteenpäin? Kone kesti hyvin?
Oli noin 176 tkm. Normaaleilla vuosihuolloilla pärjättiin. Kylmäaineet olivat talvella 2013-14 hävinneet, mutta kyllä ne uudelleen täytöllä siellä pysyivät viime kesänä.
yritäedes kirjoitti:
Tämä uudempi vasta kovilla on, kun 1.6 tdci paukuttaa pikkukierroksilla menemään. Mutta mikä ettei.
Tuntuu tuo 1.6 hyvin viritettyltä sopimaan noille alakierroksille ja yllättävän hyvin se kiertää ylemmilläkin kierroksilla. Se vanha 2.0 ei suostunut kyllä jyrisemättä alle 1500 rpm:n vetämään ja yläkirroksilla 3200 rpm jälkeen se tuntui hieman hengettömältä.
Eron selittää nuo teho/momenttikäyrien erot. Tässä 1.6 TDCi
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... _sheet.pdf
Osan selittää se että 2.0 TDCi Econeticin tehot/vääntö olivat 115 hp/320 Nm (taisi siinä 3200 rpm jälkeen ruiskujen aukioloajat pysyä vakiona) , kun normaalisti se oli 140 hp (103 kw)/320 Nm. Tuo teho/vääntökäyrä tuossa alla on tuosta 140 hp mallista, vääntökäyrässäkin voi myös olla eroja koska 140 hp mallissa oli muuttuvasiipinen turbo kun tuossa Econeticissa se oli kiinteäsiipinen.
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/c ... _sheet.pdf
yritäedes kirjoitti:
Tuleeko taloudellinen ajotyyli sulla ihan luonnostaan, vai keskitytkö vaihtamaan aina suurimmalle mahdolliselle vaihteelle, himmailet ylämäessä ja laskettelet alamäessä ja vältät ohituksia?
Mulla on aina kun se on mahdollista vakkari päällä ja isoin vaihde, ei siinä mitään himmailla vaan mennään heti ohi kun edessä ajavan perä alkaa lähestymään. Vakkari on menty tuosta C-Maxista lähtien. Ajonopeudet katsotaan navigaattorista.
Suurin osa ajomatkoista on työmatkaliikenteessä ajelua, joten sen on jo oppinut ajamaan tietyllä tyylillä. Noin 25 tkm/v tulee tuota ajoa ja noin 6 tkm/v viikonloppuajoja/lomareissuja. Ehkä sitä on tullut kilometrien myötä opittua hieman ennakoimaan ettei tarvitse koko ajan jarrulla seistä.
