Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
rodgee
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Helmi 2015 18:28

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja rodgee »

akk1965 kirjoitti:^ Mielenkiintoista, että pienemmällä dieselkoneella, siis joka kuluttaa vähemmän, ja vielä ilman webastoa ovat lämmöt riittäneet näillä kovemmilla pakkasilla (- 20 C). Onkohan tuo nyt selvä trolli :D
Itsellä kanssa 1,6 Tdci pysyy lämmöt yllä kovassakin pakkasella normaalisti. Tosin mulla webasto käytössä, mutta tuntuu luovuttavan lämmityksen jossain vaiheessa moottorin varaan.
-15 Mondeo Tit. Business 1.6 tdci
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^ :shock: En kyllä käsitä mikä tässä sitten minulla mättää, termostaatti, kaihdin vai mikä ihme :?
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Avatar
janti
Viestit: 465
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

rodgee kirjoitti:Itsellä kanssa 1,6 Tdci pysyy lämmöt yllä kovassakin pakkasella normaalisti. Tosin mulla webasto käytössä, mutta tuntuu luovuttavan lämmityksen jossain vaiheessa moottorin varaan.
Kaupunkiajossa ei lämmöt nouse ilman Webastoa yli 60C mullakaan. 10-15 km maantieajoa pitää olla, jotta lämmöt nousevat normaaleiksi noin 84C. Tippuvat tuosta nopeasti taas kaupunkiajossa. Onneksi noita kaupunkipätkiä ei mulla ole kovin pitkiä matkoja max 10 km, ne pärjää esilämmitetyllä autolla hyvin.

Oliko muuten rodgeellä lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin käytössä vai Webastollako esillämmität?

Olisiko aktiivinen etusäleikkö raollaan/auki jos AC-nappula on aktiivisena (vaikka AC ei ulkolämpötilan vuoksi olekaan käytössä) ? Itse ajelen aina talvella AC OFF.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Tänään on taas autoa korjattu tämän lämpenemisen osalta ja positiivista, että ongelma on löytynyt... negatiivistä, että vikaa ei saada korjattua. Kyseessä on ohjelmistovika ja ilmenee siten, että jos esilämmität autoa Webastolla niin auto ei lämpene tästä ohjelmaviasta johtuen. Eli kylmänä käyntiin, niin auto lämpenee normaaleihin moottorilämpöihin. Toisena vaihtoehtona, minkä pitäisi myös toimia, on että esilämmittää ja sammuttaa webaston, avaa oven, lukitsee oven ja odottaa puoli minuuttia että kaikki järjestelmät sammuvat. Sen jälkeen pitäisi myös lämmetä...
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
rodgee
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Helmi 2015 18:28

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja rodgee »

janti kirjoitti: Kaupunkiajossa ei lämmöt nouse ilman Webastoa yli 60C mullakaan. 10-15 km maantieajoa pitää olla, jotta lämmöt nousevat normaaleiksi noin 84C. Tippuvat tuosta nopeasti taas kaupunkiajossa. Onneksi noita kaupunkipätkiä ei mulla ole kovin pitkiä matkoja max 10 km, ne pärjää esilämmitetyllä autolla hyvin.

Oliko muuten rodgeellä lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin käytössä vai Webastollako esillämmität?

Olisiko aktiivinen etusäleikkö raollaan/auki jos AC-nappula on aktiivisena (vaikka AC ei ulkolämpötilan vuoksi olekaan käytössä) ? Itse ajelen aina talvella AC OFF.
Kunnon esilämmityksen pistän aina Webastolla kovilla pakkasilla. Lohkokin löytyy mutta harvemmin käytän. Kovasti kanssa ihmetellyt täällä kun toiset sitä mieltä että huono talviauto. Mä olen kyllä talviomaisuuksiin tyytyväinen (paitsi siihen ratin tuottamaan lämpöön)
-15 Mondeo Tit. Business 1.6 tdci
rodgee
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Helmi 2015 18:28

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja rodgee »

Hapero79 kirjoitti:Tänään on taas autoa korjattu tämän lämpenemisen osalta ja positiivista, että ongelma on löytynyt... negatiivistä, että vikaa ei saada korjattua. Kyseessä on ohjelmistovika ja ilmenee siten, että jos esilämmität autoa Webastolla niin auto ei lämpene tästä ohjelmaviasta johtuen. Eli kylmänä käyntiin, niin auto lämpenee normaaleihin moottorilämpöihin. Toisena vaihtoehtona, minkä pitäisi myös toimia, on että esilämmittää ja sammuttaa webaston, avaa oven, lukitsee oven ja odottaa puoli minuuttia että kaikki järjestelmät sammuvat. Sen jälkeen pitäisi myös lämmetä...
No jo on ihme vika :shock: Onkohan 1,6 tdci koneen ohjelmistossa eri toimintalogiikka jos me Jantin kanssa pärjäillään kovillakin pakkasilla "pikkulohkoilla".
-15 Mondeo Tit. Business 1.6 tdci
Avatar
janti
Viestit: 465
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

rodgee kirjoitti:No jo on ihme vika :shock: Onkohan 1,6 tdci koneen ohjelmistossa eri toimintalogiikka jos me Jantin kanssa pärjäillään kovillakin pakkasilla "pikkulohkoilla".
Mulla ei ole edes ajastinta tuossa Webastossa, sulla sellainen taas on, joten ei se vika siinäkään ole.
Olisiko tuossa 1.6 TDCissä jotenkin erillainen tuo nestekierto tai anturointi kuin 2.0TDCissä. Eiköhän noissa kuitenkin ole sama termostaatti.

Ei ole sama termari ainakaan tämän mukaan http://www.autodoc.fi/gates/1238617
2.0 TDCi:n termarin tyyppiä en ole löytänyt.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Hapero79 kirjoitti:....Toisena vaihtoehtona, minkä pitäisi myös toimia, on että esilämmittää ja sammuttaa webaston, avaa oven, lukitsee oven ja odottaa puoli minuuttia että kaikki järjestelmät sammuvat. Sen jälkeen pitäisi myös lämmetä...
Itselläni (2.0 Tdci manuaali) webaston esilämmitys toimii vain puolituntia, jonka jälkeen se sammuu, paitsi jos se sitä ennen saavuttaa normaalilämpötilan (mittari näyttää puolivälissä lämpöasteikkolla). Jos siis lähden ajamaan kun webasto on vielä "suorittamassa" puolen tunnin ohjelmaansa, webasto ei enää jatka lämmitystä vaikka kone ei ole saavuttanut normaalilämpöä. Tuosta johtuen annan weban pöhistä rauhassa sen puolituntisen ja lähden liikenteseen (käynnistän auton vasta) vasta kun yli 30 min on kulunut esilämmityksen aloituksesta, jolloin autolle tullessani weba on sammunut. Nyt webasto lähtee taas ajon aikana lämmittämään ja lämmittää niin kauan, että kone tulee normaalilämpöiseksi. Toki jos on kireä pakkanen ja ajelee kaupunkinopeuksilla, webasto ei taida sammua koskaan. ;)

Onko muilla "ongelmaa" weban käryämisen kanssa? Jos siis weba sammuu tai on hetki sitten sammunut ja pysähdyn autolla (risteykseen), tulee webastosta kitkerän hajuista käryä, joka myös helposti tulee ilmanvaihdon kautta autoon sisälle. Käytän nesteen pro dieseliä.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Hapero79 kirjoitti:Tänään on taas autoa korjattu tämän lämpenemisen osalta ja positiivista, että ongelma on löytynyt... negatiivistä, että vikaa ei saada korjattua. Kyseessä on ohjelmistovika ja ilmenee siten, että jos esilämmität autoa Webastolla niin auto ei lämpene tästä ohjelmaviasta johtuen. Eli kylmänä käyntiin, niin auto lämpenee normaaleihin moottorilämpöihin. Toisena vaihtoehtona, minkä pitäisi myös toimia, on että esilämmittää ja sammuttaa webaston, avaa oven, lukitsee oven ja odottaa puoli minuuttia että kaikki järjestelmät sammuvat. Sen jälkeen pitäisi myös lämmetä...
No jotenkin tämä ei tule yllätyksenä että lämmitysohjelman "logiikka" ei pelitä :o Liityykö tähän nyt jotenkin se että, jos kerkeää tulla autoon esilämmityksen ollessa vielä päällä, se ilmoitus "Stop Park Heater" tms. viesti pitää kuitata "Ok":lla, jolloin webasto sammuu ?

Itse olen kyllä saanut auton lämpimäksi (poislukien kovat pakkaset), webastoesilämmityksen jälkeen, ja kyllä webasto on lähtenyt pyörimään uudestaan hetken kulttua ajoon lähdön jälkeen.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Kahvikerma kirjoitti: Itselläni (2.0 Tdci manuaali) webaston esilämmitys toimii vain puolituntia, jonka jälkeen se sammuu, paitsi jos se sitä ennen saavuttaa normaalilämpötilan (mittari näyttää puolivälissä lämpöasteikkolla). Jos siis lähden ajamaan kun webasto on vielä "suorittamassa" puolen tunnin ohjelmaansa, webasto ei enää jatka lämmitystä vaikka kone ei ole saavuttanut normaalilämpöä. Tuosta johtuen annan weban pöhistä rauhassa sen puolituntisen ja lähden liikenteseen (käynnistän auton vasta) vasta kun yli 30 min on kulunut esilämmityksen aloituksesta, jolloin autolle tullessani weba on sammunut. Nyt webasto lähtee taas ajon aikana lämmittämään ja lämmittää niin kauan, että kone tulee normaalilämpöiseksi. Toki jos on kireä pakkanen ja ajelee kaupunkinopeuksilla, webasto ei taida sammua koskaan. ;)

Onko muilla "ongelmaa" weban käryämisen kanssa? Jos siis weba sammuu tai on hetki sitten sammunut ja pysähdyn autolla (risteykseen), tulee webastosta kitkerän hajuista käryä, joka myös helposti tulee ilmanvaihdon kautta autoon sisälle. Käytän nesteen pro dieseliä.
Kts. edellinen viestini, se kuittaus kannattaa tehdä kun ilmoitus tulee mittariin (kun virrat kytketty).

Joskus tuo on kärynnyt oikein kunnolla, ja huutanutkin sopivasti :D Mutta pääsääntöisesti ilman käryjä on ajeltu, ja käytössä myös Nesteen pro diesel.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

janti kirjoitti: .........

Olisiko aktiivinen etusäleikkö raollaan/auki jos AC-nappula on aktiivisena (vaikka AC ei ulkolämpötilan vuoksi olekaan käytössä) ? Itse ajelen aina talvella AC OFF.
Pitääpä kokeilla tuota :thumbup:
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Kahvikerma kirjoitti:
Onko muilla "ongelmaa" weban käryämisen kanssa? Jos siis weba sammuu tai on hetki sitten sammunut ja pysähdyn autolla (risteykseen), tulee webastosta kitkerän hajuista käryä, joka myös helposti tulee ilmanvaihdon kautta autoon sisälle. Käytän nesteen pro dieseliä.
Noissa polttoainelämmittimissä, varsinkin dieseleissä tuo käryäminen on melkein ominaisuus, joka johtuu epäpuhtaasta palamisesta, joka taas johtuu jatkuvasta sammumisesta ja uudelleenkäynnistymisestä, joka taas johtuu... Ja vaikka palaisi puhtaastikin, silti joskus tuoksahtaa. Mulla Mondeossa se käry tulee melkein aina hetkeksi sisälle, kun lähtee liikkeelle (lämppäri sammuu, ja pysyy sammuksissa tässä vanhassa). Duuniautossa ilmaeberi käy talvella aamuseiskasta iltakolmeen ja käryttää tosi harvoin. Se käy niin kuumana, ettei paikat karstoitu ja aiheuta käryjä. Joskus käryä voi tulla, kun kova tuuli puhaltaa päin eberin pakoputkea ja liekki sisällä leimuaa.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Jiivee
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Touko 2015 15:17

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jiivee »

Alkaa myös itseä tympiä ja suorastaan vi*uttaa oman Mondeon toiminta. Tässähän on puolentoista vuoden aikana kärsitty temppuilevasta koukusta, webastosta ja kovilla pakkasilla ollut myös lämpöjen kanssa probleemaa ja ongelmat sen kun jatkuu... Alkuviikosta töihin lähtiessä ei ovet auennutkaan ja kun lopulta sisälle pääsin niin virtahan se oli loppunut (syy ei tiedossa, voi olla että takaluukku jäänyt auki, tosin se on sähkötoiminen niin olisi luullut sen ilmoittavan jos ei ole kiinni). Laitoin kuitenkin akkulaturin kiinni niin pikkuhiljaa alkoi heräilemään ja sain auton lopulta käyntiinkin, mutta nyt valot, radio, peilit ja webasto ovat sitten enemmän tai vähemmän sekaisin. Radio jää päälle vaikka auton sammuttaa, peilit kääntyy kiinni vaikka se on kytketty pois asetuksista ja vaikka auto ollut johdon päässä niin pukkaa ilmoitusta "park heater not started, low battery state of charge"...

Huoltoajan sain vasta seuraavalle viikolle. Onko muilla kokemuksia tällaisesta Mondeon "totaalisekoilusta" ja mitä huollosta kannattaa tässä tilanteessa vaatia? Uutta akkua, päivityksiä vai mitä? Ehkä helpointa olisi jo jonkun ehdottama auton vaihto ;)
:ford: Mondeo Mk5 Titanium Wagon 2.0 TDCi
Kahvikerma
Viestit: 33
Liittynyt: 08 Maalis 2015 13:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kahvikerma »

Liian pieni akkulaturi (4A) ei jaksa ladata akkua riitävästi, koska auton väylä herää toimintaan eikä virtaa riitä akun tarpeisiin. 10A laturi on jo riittävä varaamaan akkua.

Pystyyko autolla ajamaan? jos pystyy, aja autolla ajallisesti pitkään, jotta saat akun ladattua ja jännitevalvonnon "korjaantumaan".
Viime talvena jouduin itse tekemään näin, kun olin ensin 4A laturilla "sotkenut" akun lautaustilan/jännitteenvalvonnan.
Webaston saat käyntiin ajon aikana kaukosäätimestä.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^^ Jos vielä alkuperäinen akku, vaihdattasin sen kyllä varmuuden vuoksi, kun noita viallisia akkuja on ollut. Vaadi myös webaston ohjelmapäivitys, joka sallii alemmalla akkujännitteellä webaston käytön. Käsitin että tuo päivitys tehdään vain pyydettäessä, eli sitä ei välttämättä tehty esim. määräaikaishuollossa. Tosiaan jos laturi on 4A, sillä ei tee mitään, vaan pitää olla 10 A.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja focst »

Ilman asiakas valitusta ei nykyään päivitetä mitään koska siitä ei maksa kukaan.. jos on ollut ongelmia niin muistakaa kertoa huoltoon tullessa sillon tarkastetaan onko moduleihin päivityksiä ja tarvittaessa päivitetään..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Vielä tuli mieleen tuo oikkuileva koukku. Oletan että se on alkuperäisosa, mutta niissäkin on ollut ainakin alkupäässä ongelmia, ja sen ohjausyksikkö voi olla syy, kuten tarvikekoukun tapauksessa, että se tyhjentää akkua auton seistessä.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

Täytyy vaan sanoo kun näitä joka talvisia diisel autojen ongelmia lueskelee että, onneks ostin edelleen bensa-auton ;)
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
Jiivee
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Touko 2015 15:17

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jiivee »

Kiitoksia kaikille vastauksista. 10A laturi on kiinni, joten sen suhteen asia on kunnossa.

Riittääkö nuo aiemmin mainitsemani syyt siihen että uusi akku menee takuuseen?

wiljis: Bensa-monkku olis varmasti ollut järkivalinta :thumbup:
:ford: Mondeo Mk5 Titanium Wagon 2.0 TDCi
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

^ Jos akku purkautuu epämääräisesti, on syytä epäillä että se on sökö. Pitäisi mennä kaiken järjen mukaan takuusen, kunhan pidät hieman meteliä asiasta.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Tänään taas sitten oli vaihteeksi kummittelua :shock:
Aamulla työmatkan loppupuolella tuli mittaristoon viesti "BLIS malfunction". No eipä hätää, ajattelin ja ajelin eteenpäin. Kohta rupesin ihmettelemään kun tuulilasi vetää huuruun. Mitään en ollut konsolissa räplännyt, joten yritin painella konsolin ilmastointinäppäimiä ("auto", virtakytkin jne. ) mutta ei mitään reaktiota, merkkivalot pysyivät pimeinä ja lämmityslaite oli hengetön. Olin jo ajamassa tien sivuun (onneksi olin jo poistunut motarilta) ja soittamassa työkaverille että hakee pois. Mutta ihme kyllä lämmityslaite virkosi itsestään ja alkoi puhkua tuulilasia kirkkaaksi. Olipa aika jäätävä tilanne, mitä jos pakkasta olisi ollut -5 sijaan -20 ja olisin ollut vielä pimeällä motarilla, mitä sitten olisi tapahtunut ? Onkohan tämä taas joku ohjelmabugi, kuten oli ajovalojenkin kanssa, jotka saattoivat sammua kesken ajon (tästähän tuli huoltokutsu)

Pitänee huomenna soitella Vehoon, onko heillä mitään hajua, mitä on voinut tapahtua. Ei voi todeta kun ihme auto made in spain :?
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Onhan sinun valot päivitetty tuon huoltomuistion jälkeen. Vikakoodit muistista eiköhän se vika selviä. Voinko yhdessä autossa olla noin paljon ongelmia. Paljon nyt mittarissa. Edelleen semppiä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Renee kirjoitti:Onhan sinun valot päivitetty tuon huoltomuistion jälkeen. Vikakoodit muistista eiköhän se vika selviä. Voinko yhdessä autossa olla noin paljon ongelmia. Paljon nyt mittarissa. Edelleen semppiä.
Joo valot on päivitetty. Ensi viikolla sovittu korjaamokäynti, tutkivat tuon pimenemisen ja myös hälyäänen joka on kuulunut keskikonsolista miltei uudesta saakka. Kyllä voi näköjään olla ongelmia yhdessä autossa, mittarissa nyt noin 43tkm, ja ajeltu noin 1,5 v.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
ITmies
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Elo 2016 12:21

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ITmies »

Kolmisen kuukautta ja muutama tuhat kilometriä Mondeolla takana (Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business automaatti, farmari). Luin itse lähes koko tämän ketjun ennen ostopäätöstä. Laitetaan siis jotain omia kokemuksia.

Tilauksesta toimitukseen kesti noin 3,5kk. Tästä tosin oli Espanjan tehdas elokuun ajan kiinni. Myyjän arvio toimituksesta piti melko lailla hyvin kutinsa. Kilpailevassa liikkeessä puhuivat 5kk toimitusajasta. Ihmetystä aiheutti myös neliskulmaisempien sumuvalojen ja päiväajovalojen(LED) ilmestyminen uusiin malleihin. Omaa tilaustani ne eivät näemmä kuitenkaan koskeneet koska tässä mallissa on LED:it jo keulilla. Sumarit siis Business mallissa edelleen perinteiset rinkulat.

Edellinen Autoni oli Toyota Avensis (T27) 2.0L automaatti. Hyvä peli sekin. Ainoastaan tuulilasin pesimen pumppu hajosi 5 vuoden käytön aikana.

Mondeon kulutus omassa työmatka-ajossa (puolittaista taajamaa) ja nollakeleillä noin. 8.8l/100km (luvattu kaupunki 8.8l). Käytännössä taajamasuhailussa keskikulutus nousee yli 9.0l/100km. Tämä on noin litran enemmän kuin edellisen auton vapari. Toki tehoja himpun verran enemmän. Maantiekulutus täydehköllä kuormalla noin 6.2l/100km (luvattu maantie 5.2l). Kovemmalla pakkasella menee huomattavasti enemmän.

Hyvää
- Vakaa ja jämäkkä auto ohjastaa. Hiljainen.
- Riittävä ohituskiihtyvyys tällaiseksi perheautoksi.
- Ilmeisesti jossain vaiheessa on mukaan mittaristoon tullut nopeuden digitaalinäyttö. Tätä ei koeajamissani yksilöissä vielä ollut. Tämä tuli positiivisena yllätyksenä.
- Sync 3 ja Android Auto sekä Car Play tuki. Android Auto tosin ei vielä virallisesti Suomessa asennettavissa, mutta tuon voi kiertää. Sync 3:n voi itse päivittää. Nähtäväksi jää tuleeko siihen niitä päivityksiä.
- Automaattinen liikennemerkkien luku toimii minusta ihan ok ja loogisesti. Ehkä saisi hiukan pidempää pitää lukemaansa merkkiä voimassa ennen kuin kaivaa oletuksen navigaattorista.
- Avaimeton ovien lukitus/avaus vakiona ja toimii niin kuin pitääkin.
- Varoittaa kameratolpista. Vaikkakin noin 20% tolpista tuntuu puuttuvan.

Ei niin hyvää
- Automaatti toimii hiukan hitaasta ja 'luistattaen'. Vaihtojen hitaus korostuu liikkeellelähdöissä. Huonompi mielestäni kuin edellisen auton CVT(kuminauha) tai kaksoiskytkimelliset (DSG).
- Lämmittimen epämääräinen toiminta automaatti-asennossa. Ainakin pakkasella. Lämpöä saa kyllä säädöillä lisää ja varsin ripeästikin liikkeellelähdön jälkeen. Tojossa ei tarvinnut kuin ruuvata lämpötila kohdilleen ja unohtaa.
- LED pitkät valot huonommat kuin edellisen auton kaarteisiin kääntyvät xenonit. Ei surkeat, mutta selkeästi huonommat. Kyllä noilla kuitenkin pärjää. Varmaan sellainen ominaisuus, joka on toisilla tärkeämpi kuin toisilla. Itse ajan melko vähän taajaman ulkopuolella näin pimeään aikaan. LED ajovalot ok, elleivät jopa hiukan paremmat kuin edellisessä autossa.
- Ei lokalisointia. Sync 3 ymmärtää ja puhuu vain englantia. Navigaattorin ohjeet ilmaistaan myös erittäin vaikeasti.
- Kosketusnäytön sulkeminen monen vaiheen takana. Saisi olla yksi kiinteä nappi. Mielestäni turhaan päällä aina.
- Sync 3 päivänäytön liiallinen kirkkaus. Automaattinen kirkkauden sääntö toimii välillä oudosti. Olen päätynyt jatkuvaan yö-tilan käyttöön. Ainakin näin talviaikaan.
- Kellonaika ja päivämäärä voisi olla mittaristossa. Päivämäärää ei näy nyt missään. Kellonaika ainoastaan kosketusnäytöltä.
- Peruustuskameran kuvanlaatu selkeästi huonompi kuin esim. vanhassa Tojossa.
- Liian pieni suksiluukku ja liian lyhyt kuljettajan kumimatto. Matosta saisi varmaan paremman version ostettua jostain erikseen.
- Vakkari on huonosti sijoitettu viiksen sijaan ratin nappeihin. Samoin äänenvoimakkuuden säätimet voisi ehdottomasti olla vasemman käden puolella.

Pääsääntöisesti hyvä auto vaikka monta kohtaa tuonne miinuksiin listasinkin.

Takuukorjauksena mittaristosta pestiin rakentajan jättämät liimasotkut. Ei toistaiseksi muita varsinaisia vikoja. Ehkä ensimmäisen vuoden jälkeen tietää sitten varsinaisesta laadustakin jotain.

Pitäisikö sivupeilin kääntyä peruutuksessa hiukan alaspäin vai onko se jokin lisävaruste? En saa sitä ohjelmoitua ainakaan ohjekirjan säännöstöllä.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

akk1965 kirjoitti: Joo valot on päivitetty. Ensi viikolla sovittu korjaamokäynti, tutkivat tuon pimenemisen ja myös hälyäänen joka on kuulunut keskikonsolista miltei uudesta saakka. Kyllä voi näköjään olla ongelmia yhdessä autossa, mittarissa nyt noin 43tkm, ja ajeltu noin 1,5 v.
Tänään saatu auto pois korjaamolta. Kummittelu oli aiheuttanut paljonkin vikakoodeja, mutta päätyivät siihen että akun kenkä oli löysällä. Heidän viime korjauksen jäljiltä kun akku vaihdettiin :thumbup:

Sen sijaan keskeltä kojelaudasta, ilmasuuttimien suunnalta kuuluvaa hentoa "kalinaa" ei saatu ainakaan kokonaan katoamaan. Ovista ja kojelaudasta kyllä oli irtoiteltu ja paineltu listoja paremmin kiinni. No ehkä jotain sirinöitä katosi, muttei itse vika.
Vika ilmenee nimen omaan kun moottori ja auto on lämmin, ja jos tiessä on vähäisintäkään epätasaisutta. Itse miellän jotenkin sen liittyvän jotenkin lämmityskanavan johonkin läppään tms. joka pääsee lämmetessään liikkumaan liian vapaasti/väljästi tärinän vaikutuksesta.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Vastaa Viestiin