Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Värivaloja muutellaan keskikonsolin näytön kautta, ei tuolta mittariston valikoista.

Settings - Vehicle - Ambient Lighting
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

BigMike kirjoitti:Vai onko se Titaniumissa ja tuo oli Trend?
Ei ollut Trend, tuo video oli käsittääkseni Titaniumista. Trendissä on ihan perinteiset nopeus- ja kierroslukuviisarit ja ajotietokoneelle 2,3" pistematriisinäyttö.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

Kiitos
:thumbup:
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Eilen kaatui autossani Sync2. Microsoft kuvaa sitä sanoin "Performing scheduled system maintenance", jep. Eikä näkymä ole perinteinen blue screen vaan ennemminkin black screen.

Joku on näköjään saanut tapahtuman myös videolle, eli tälläisen näin itsekin...

http://www.youtube.com/watch?v=7z9aSyB-Jko

Itse olin parkissa katselemassa/kuvaamassa noita kojetaulun valikoita.

Bootin jälkeen
- kello oli muuttunut 12h moodiin (ennen 24h)
---- jotain muutakin touhuilin kellon kanssa ennen kuin se meni oikeaan aikaan (GPS resetin jälkeen piti käsin lisätä aikaan tunti vaikka daylight saving asetus oli ruksattuna ja aikavyöhyke GMT+2h Ateena, Helsinki oli oikein)
- Sound asetusten EQ Mode asetuksista ei ollut mikään valittuna (ei edes off), klikkailin siihen takaisin POP asetuksen

Valikoita selatessa tuli myös sinne bootin aikana häiriöilmoitus
Kuva
Olin juuri menossa valikon Traffic Signs sisälle.

Minullahan olisi etis tiedoissa tarjolla SYNC moduulille softapäivitys. Etiksessä nykytietoni näin

Koodi: Valitse kaikki

Lyhenne	 	Kuvaus	  		Osanro 	 		Ohjelmiston osanro	 Tarkistettu viimeksi
APIM	 	SYNC-moduli [APIM]	 ES7T-14D212-DA	 	EM5T-14D205-AD	 	09-02-15 
EDIT: Huomenna auton kanssa pajalle.
Viimeksi muokannut Landor, 16 Huhti 2015 14:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Landor kirjoitti:---- jotain muutakin touhuilin kellon kanssa ennen kuin se meni oikeaan aikaan (GPS resetin jälkeen piti käsin lisätä aikaan tunti vaikka daylight saving asetus oli ruksattuna ja aikavyöhyke GMT+2h Ateena, Helsinki oli oikein)
Missä tuo daylight saving -asetus on ruksattavissa päälle, kun ei nyt yhtäkkiä löydy?
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Voi olla, että minä sekoilen tuon daylight saving asetuksen kanssa. Autoa ei ole nyt käsissä. Olen voinut sekoittaa vaikka Auto Time Zone Update asetukseen, sitä ainakin painelin. Siellä kellon asetuksissa se on, jos on.

Edit: Ei mennyt Sync päivitys pajalla ihan putkeen, kuulemma internetyhteys takkusi tms.. Nyt ei navigaattori toimi ja jotain muutakin siihen liittyviä toimintoja puuttuu, esim. kellon asetuksissa ei ole auto time zone update valintaa eikä GPS reset toimintoa. Harjoitukset jatkunevat syncin kanssa tulevalla viikolla.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

15.4 tuli auto omistukseen ja siitä alustan massaukseen kulkine meni suoraan .
Tilaus kesti 3 kuukautta ja kyllä toi Mondeo on ihan auton kokoinen kun vertaa tuohon Volvo 850.Mikä tallikaverina majailee.Omistajan käsikirjaa on 450 sivuioen joten kyllä infossa löytyy.Ajattelin tehdä ensihuollon autoon siinä 1500-2000 km kohdilla jos vaikka epäpuhtauksia on jäännyt moottorin sisään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Renee kirjoitti:15.4 tuli auto omistukseen ja siitä alustan massaukseen kulkine meni suoraan .
Tilaus kesti 3 kuukautta ja kyllä toi Mondeo on ihan auton kokoinen kun vertaa tuohon Volvo 850.Mikä tallikaverina majailee.Omistajan käsikirjaa on 450 sivuioen joten kyllä infossa löytyy.Ajattelin tehdä ensihuollon autoon siinä 1500-2000 km kohdilla jos vaikka epäpuhtauksia on jäännyt moottorin sisään.
jääkö Fordeissa epäpuhtauksia valmistuksen jälkeen moottoriin? Koskaan aiemmin ei ole käynyt muilla merkeillä edes mielessä, että pitäisi tehdä jokin erikoishuolto varmuuden vuoksi...
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

Hapero79 kirjoitti: jääkö Fordeissa epäpuhtauksia valmistuksen jälkeen moottoriin? Koskaan aiemmin ei ole käynyt muilla merkeillä edes mielessä, että pitäisi tehdä jokin erikoishuolto varmuuden vuoksi...
Kyllä myyjäliike vielä tuon nykyisen autoni kohdalla vuonna 2012 suositteli öljynvaihtoa juuri tuossa 2000km paikkeilla.
Ei kai siellä nyt epäpuhtauksia, mutta jotain pientä 'kulumista' kun osat hioutuu paikoilleen niinsanotusti.
En tosin käyttänyt ja hyvin on kulkenut tähän mennessä ;)
Katsotaan onko suositukset vielä voimassa ylihuomenna...
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Muutamat käyttökokemukset...

Törmäyksenestojärjestelmä.
Tätä olen käytellyt herkimmällä asetuksella. Tuulilasin lähellä olevat ledit ovat syttyneet muutaman kerran.
a) enimmäkseen, kun joku vaihtaa kaistaa auton eteen
b) Kerran lähestyin oikealle kääntyvää ajoneuvoa siten, että Mondeo tuota tilannetta kritisoi muutamalla ledillä.
Piippailuja tai automaattojarrutuksia ei ole näkynyt.

Driver alert
Tämäkin on aktivoitunut pari kertaa, mutta sen logiikasta en oikein tiedä. SYNC2 bootin jälkeisenä päivänä se oli kuulemma aktivoitunut kehä III:lla n. 20 km työmatka-ajossa kerran sekä aamulla, että illalla.
Onkos muilla kokemusta?

Hill start assistant ja Automaattisesti vapautuva käsijarru
Kunnollinen käsitys puuttuu vielä näistäkin. Välillä jarrun vapautus on hyvin luontevaa ja välillä tuntuu, että jarru pitää tarpeettoman pitkään.

Alustan säädöt
Sport-Normal-Comfort säätöjäkin olen vähän koittanut testailla, mutta normaalioloissa en tunne niissä mitään selkeää eroa. Vähän olen yrittänyt fiilistillä tuntemuksia mukulakivetyksellä ja taajaman töyssyissä. Töyssyistä mainittakoon, että oli säätö mikä tahansa niin kyllä oma mk5 ottaa töyssyt paljon pehmosemmin kuin entinen mk4 2009.
Mites näitten eron voisi huomata normiliikenteessä?
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Fusionin kolaritesti USA:sta
http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicl ... sedan/2015

Ja tässä Mondeon kolaritesti Euro NCAPilta
http://www.euroncap.com/en/results/ford/mondeo/7866
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ajattelin vain kun Volvossa on mittarissa vasta 345tkm ja ikää 20v siinä oli tehty ensihuolto 2000km ,jos vaikka tuohon Fordiin tulee se kestävyys kanssa.
Ettei pellin alle tarvistse muutaa tehdä kuin pissapoikaa täyttää ja normi huollot.
Näillä mennään ja kun öljy/suodatin on viellä aikaa halpaa. ja
Saavat sekata noi liitokset(jos huonoilla letkulemmareilla kyhätty) ja muut jutut kun monesti se 1 vuosi näissä hommissa on liian pitkä aika?
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Henry F.
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Helmi 2015 15:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Henry F. »

Myös minä olen aina vaihdattanut öljyt 2000 Kohdalla. Tiedä sitten, onko siitä ollut hyötyä, mutta suositeltu sitä on. Mulla se käsitys, että autossa on uutena " sisäänajoöljyt" ja kone vähän hiutuu alussa -> tuloksena hiontapölyä koneesta, joka tietty jää suodattimeen. Voi olla ihan huuhaa-käsitys, joten korjatkaa, jos jollain parempaa tietoa ;)
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
BigMike
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Helmi 2015 12:29

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja BigMike »

Henry F. kirjoitti:Myös minä olen aina vaihdattanut öljyt 2000 Kohdalla. Tiedä sitten, onko siitä ollut hyötyä, mutta suositeltu sitä on. Mulla se käsitys, että autossa on uutena " sisäänajoöljyt" ja kone vähän hiutuu alussa -> tuloksena hiontapölyä koneesta, joka tietty jää suodattimeen. Voi olla ihan huuhaa-käsitys, joten korjatkaa, jos jollain parempaa tietoa ;)
Näin juuri yritin sanoa :)

Myyjä ei maininnut ensiöljyjen vaihdosta mitään luovutuksen yhteydessä. Toki oli sellainen vain vajaan tunnin kestävä luovutussessio ja saatetaan olettaa, että tiedän jo asian.

Ihan ensimmäinen tuntuma on, että paaaaljon parempi ajoasento onnistuu tässä. 10-suunnan penkit vähän auttaa asiaa, mutta ratin saa huomattavasti lähemmäs kuin aikaisemmassa muun ergonomian kärsimättä. Itse olen parimetrinen, niin tällä on väliä ;)
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Muutenkin Modeo on hiljainen auto niin nyt super hiljainen on nyt kun se alusta käsiteltiin.Tuli takuulaput ja 4v jälkeen käytetään tarkistuksessa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Henry F.
Viestit: 42
Liittynyt: 22 Helmi 2015 15:39

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Henry F. »

Renee kirjoitti:Muutenkin Modeo on hiljainen auto niin nyt super hiljainen on nyt kun se alusta käsiteltiin.Tuli takuulaput ja 4v jälkeen käytetään tarkistuksessa.
Minkälaisen käsittelyn autoon otit? Kehtaako kysyä, mitä kustansi? Itse en kyllä ole mihinkään autoon ottanut erillistä käsittelyä ja joskus on ollut jopa epäselvää, kuka mahdollisesta ruostevauriosta vastaa, niin on jäänyt sitten ottamatta.
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Landor kirjoitti: Alustan säädöt
Sport-Normal-Comfort säätöjäkin olen vähän koittanut testailla, mutta normaalioloissa en tunne niissä mitään selkeää eroa...
...Mites näitten eron voisi huomata normiliikenteessä?
Kävin nyt hieman körryyttelemässä mutkaisella asfalttitiellä. Nyt olin huomaavinani selkeitä eroja. Lähinnä vaihtelin noita asetusten ääripäitä. Ratin ohjaustuntumassa oli nyt mukamas ihan selkeäkin ero. Comfort on löysä ja tunnoton kun Sport ohjaus on jäykempi, tämän tuntee ehkä helpoiten ihan suoralla tiellä ajettaessa, kun hieman heiluttaa rattia. Alustankin erot tuntuvat mutkittelussa selkeämmin kuin aikaisemmassa töyssytestissä. Comfort on laivamaisempi ja sport on heti pinnasta jämäkämpi. Kaarteen jatkuessa Comfortkin rauhoittuu ja jäykistyy aika pian.

Kysymys peileistä, kun saksan foorumillakin on jotain hämmästelyä. Titaniumin taustapeili on himmentyvä. Lienee niin, että kuskin puoleinen ulkopeili on himmenevä BLIS järjestelmän kanssa. Onko tälle vahvistuksia?
Itselläni on Titanium + BLIS ja tummeneva taustapeili sekä vasen ulkopeili. Oikea ulkopeili ei ole himmenevää sorttia.
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Ensituntumia muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen:

Auto on siis Mk5 Mondeo, 1.5 EcoBoost 160 hv, M6, 5-ovinen. Yleisiä kokemuksia (vertailukohde edellinen malli Mk4, 2.0 bensakone 145 hv, M5, 5-ovinen): Hiljaisempi kuin Mk4. Sisätiloiltaan sentin tai tuuman verran pienempi lähes kaikkialta verrattuna Mk4:een. Tuo on siis sellainen mutu-tuntumaan perustuva arvio. Kulkee maantiellä vakaasti. Tuuli ehkä tuntuu, mutta niin se tuntui MK4:ssakin. Ohjaustuntuma oikein hyvä vaikka onkin aavistuksen kauempana tienpinnasta kuin Mk4:ssa. Viimeisin kulutus tankkauksen perusteella laskettuna lähes pelkkää maantietä ajettuna 80/100 km/h rajoituksilla oli n. 7 l/100 km. Mittarivirhe 235/50 R17-renkailla on n. +2 – +3 km/h (tarkistettu Garminin navigaattorilla).

Lämmitys/ilmastointi: Sama ilmiö kuin MK4:ssa eli ainakin näillä välikeleillä lämmittää ensi alkuun liikaa ja sitten asettuu aika vakaana pysyvään sopivaan lämpötilaan. Pitää siis kärsivällisesti odottaa eikä lähteä laskemaan lämpötilaa. Tuntuu nopeammin reagoivalta ja toimivalta kuin MK4:n.

Aktiivinen/säädettävä jousitus: Yleensä Normal-asetuksessa. Comfort muistuttaa hyvin pitkälti Mk4:n vakiojousitusta ja on ainakin Suomen uraisilla ja epätasaisen aaltomaisilla maanteillä selvästi huojuvampi ja lullamaisempi kuin Normal. Sport-asetuksesta ei kokemuksia.

Mukautuvat LED-ajovalot: Pystypinnoissa näkyy sinivioletti reunus valokuviossa. Ei kokemuksia oikeasta pimeällä ajosta. Odotan mielenkiinnolla kunnon testimahdollisuutta.

Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys: Vaivaton. Jos säätää vain kuljettajan oven avautumaan ensin, logiikka ei toimi vaivattomasti jos autoon on pyrkimässä useampi henkilö. Pitää käyttää avainta. Tai sitten en vain vielä ole löytänyt oikeaa toimintatapaa? Mikä on muuten menusta lukkojen kohdalta löytyvä autounlock-asetus eli mitä se tekee tai mitä sen pitäisi tehdä?

Aktiivinen vakionopeudensäädin: Helpottaa ja rauhoittaa ajamista selvästi ja olisi parhaimmillaan automaattivaihteiston kanssa, mutta erittäin hyvä manuaalivaihteistonkin kanssa ainakin maantiellä. Tosin jo yksi kokemus, että ei tunnistanut eteen tullutta autoa, ei vaikka kytkin standby-tilaan välillä. Eteen tullut kulkuväline oli Citroen C4, joten ehkäpä Ford ei sitä autona pidäkään. Käyttöohjeessa mainitaan että jousituksen säätö vaikuttaisi edellä ajavaan autoon pidettävään välimatkaan ja että Comfort-asetuksella haluttua välimatkaa edustavien palkkien määrä mittaristossa olisi 5. No, minulla palkkeja on aina vain 4. Liekö bugi?

Parkkitutka, anturit edessä ja takana: Ihan hyödyllinen. Yhdistän tämän myös sivusuunnan antureihin, joiden toiminnasta en aina ole ihan varma. Siis ikään kuin olisivat välillä pois päältä.

Active City Stop: Pari punaledihälytystä kojelaudan päällä, mutta ei todellisia automaattijarrutuksia. Hyvä niin, koska on parempi että ihminen hallitsee auton aina. Toki saattaa sitten joskus pelastaa, mutta ei sellaista voi toivoa.

Sony Radio/CD/SD-navigointijärjestelmä 8" kosketusnäytöllä, SYNC 2, 12 kaiutinta: Radio on herkempi kuin Mk4:n Sony-radio, mutta toisaalta äärialueilla signaalinvoimakkuuden vaihtelun sitten kuulee. Saattaa olla ”toimivampi” ns. regional-asetuksella kuin Mk4:ssa eli jos regional-asetus on on-asennossa ja jos olet virittänyt esim. Ylen paikalliskanavan muistiin silloin kun paikallislähetys on ollut päällä, niin Radio Suomen ollessa päällä samalla kanavalla radio ei ikään kuin löydä sitä kanavaa. Tämä aiheutti ainakin minulla ilmiön, jossa aloin jo epäillä radiota epäherkäksi. Asia vaatii ehkä vielä kokeilua. Mk4:n Sony-radiosta sai hyvinkin korostuneen bassotoiston. Se taisi olla ihan väärin. Tai sitten jotakin puuttuu tämän uuden kaiuttimista. Sanoisin, että kaipaan jonkinlaista loudness-säätöä eli esim. bassojen korostusta äänenvoimakkuuden mukaan. Kyllähän niitä bassojakin löytyy kun äänenvoimakkuutta kasvattaa reilusti, mutta kun auto on nyt hiljaisempi, niin ei tarvitse luukuttaa (eikä sitä jaksakaan koko ajan) ja hiljaisemmassa kuuntelussa ääni tuntuu jotenkin ohuemmalta. Ääniasetukset tällä hetkellä: EQ Pop, B +5, M +2, T +4. Surround-asetus aivan outo.

Navigaattori tuntuu ihan riittävältä ja kamerahälytyksiäkin löytyy. Opastaa miellyttävästi muutaman vuoden vanhaan Garminiin verrattuna. Eihän osoitteen syöttö ajon aikana ole mahdollista (en tosin ole kokeillut, mutta sen verran töksähtelevää kosketusnäytön käyttö on jos pitää monta painallusta peräkkäin tehdä), mutta eihän se ole sallittuakaan. Puheentunnistuksella osoitteen syöttö vaatii joko paljon harjoittelua tai sitten se ei vain onnistu. Minulla yksi kokeilu tökkäsi aina katuosoitteen antamiseen. Täti ei joko ymmärtänyt englannin aakkosiani tai sitten systeemissä on bugi siinä kohtaa. Muutenkin puheentunnistuksen käyttö on jäänyt lämpötilan nostoon tai laskuun.

Puhelimen käyttö bluetoothin kautta toimii (vastaaminen ja soittaminen kokeiltu). Vastapään mukaan äänenlaatu ihan kohtalainen, ehkä äänenvoimakkuus on hiljaisen puolella? Autoon päin kuuluvuus ja äänenvoimakkuuden säätömahdollisuus ovat hyvät.

Etuistuinten sähkösäätö, kuljettajan istuin muistilla: Onhan se istuinosa lyhyempi kuin Mk4:n urheilullisissa istuimissa, mutta ei se oikeastaan haittaa eikä sitä edes huomaa. Istuimet ovat mukavat ja tukevat. Pääntuen kallistuksen säätö paljon parempi kuin Mk4:ssa. Asetus, jolla saa ratin nousemaan ja istuimen vetäytymään taaksepäin auto sammutettaessa saattaa olla muuten hyvä, mutta hieman hölmö jos jää autoon jostain syystä istumaan.

Peruutuskamera: Kun oppii niiden apuviivojen logiikan, niin hyvä apuväline parkkiruutuun peruuttaessa. Mutta eihän sen näkymään muuten kannata luottaa.

Kuolleen kulman varoitus BLIS: Kun ei ole ennenkään sivupeileihin luottanut, niin aika vaikea se on siihen keltaiseen valoonkaan alkaa luottaa. Mutta voihan se joskus pelastaa jonkin tilanteen? Niin, se poikittaisliikenteen varoitus ei taida toimia eikä sille löydy kyllä menuista mitään asetuksiakaan. Mielenkiintoista nähdä onko se vain ”rikki” ja ”korjaako” Ford sen vielä ennen faceliftiä.

Ohjauspyörän etäisyyden ja korkeuden sähkösäätö: Toimii.

Lämmitettävä ohjauspyörä: Tuntuu lämpiävän.

Takaikkunoiden aurinkosuojat: Saattavat olla ihan fiksut ja tarpeelliset joskus.

Aktiivinen pysäköintiavustin: Ei kokemusta. Ei ole uskaltanut kokeilla.

Täyttyvät takaistuimen turvavyöt: Herättävät käyttäjissään huomiota jykevän kiinnityksensä ansiosta.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Kiitokset raportista, tätä jo vähän odottelinkin.
Mikä on muuten menusta lukkojen kohdalta löytyvä autounlock-asetus eli mitä se tekee tai mitä sen pitäisi tehdä?
Ettei olisi peräti sinun postaus Brittifoorumilla ;)
http://www.talkford.com/community/topic ... try2146279
Tosin jo yksi kokemus, että ei tunnistanut eteen tullutta autoa, ei vaikka kytkin standby-tilaan välillä.
Itse en vielä muista näin käyneen. Kerran edessä oli pienehkö moottoripyörä ja seurasin, että miten käy. Ainakin sillä kertaa auto tunnisti moottoripyörän.
Surround-asetus aivan outo.
Kieltämättä tuo on outo. Musiikki kuulostaa kuin ääni tulisi monona.

Voisitko katsoa omasta autostasi SYNC moduulin osa ja softanumerot? Mulla siis näin...

Koodi: Valitse kaikki

Lyhenne	 	Kuvaus	  		Osanro 	 		Ohjelmiston osanro	 Tarkistettu viimeksi
APIM	 	SYNC-moduli [APIM]	 ES7T-14D212-DA	 	EM5T-14D205-AD	 	09-02-15 
Omani perjantaina epäonnistuneessa päivitysyrityksessä sync moduulilta on hävinnyt päivitystieto, mutta edelliset tiedot eivät ole kuitenkaan muuttuneet. Näin maallikkona olettaisin Ohjelmiston osanumeron muuttuvan. Seuraavaa pajavisiittiä ei ole vielä sovittu.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Henry F. kirjoitti: Minkälaisen käsittelyn autoon otit? Kehtaako kysyä, mitä kustansi? Itse en kyllä ole mihinkään autoon ottanut erillistä käsittelyä ja joskus on ollut jopa epäselvää, kuka mahdollisesta ruostevauriosta vastaa, niin on jäänyt sitten ottamatta.
Täydellinen kaikki lokarit ,roiskeläpät iroitettiin ja ovien sisälle laitettiin suojaukset samoin ne pohjan muovilevyt irroitus ja massaus.Tilasin tammikuussa tuon käsittelyn oli sellainen talvitarjos maksoi 610€.
Finikor ja takuulappu tuli työstä eli ns täysturva käsittely autossa nyt on

Loppujen lopuksi 2% auton hinnasta eli aika pieni kustannus ja kuten olen sanonut heti uuteen autoon ettei tule niitä pieniä ruostepilkkuja alustaan
http://www.finikor.fi/finikor-palvelut/ ... nesto.html
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Nyt koeajossa 150 hv diesel-automaatti farmari, titanium business varustelulla. Muutenhan tuo tuntuu mukavalta kaiken puolin, pikkaisen kaipaisin terävyyttä kiihtyvyyteen, mutta olenkin harkitsemassa 180 hv versiota. Varusteita on riittämiin, yleistuntuma ohjaamosta on kuitenkin hiukan muovinen. Ajotuntuma on hieman "laivamainen" (verrattuna nykyinen suberb), mutta kontrollissa. Yksi asia kyllä jäi askarruttamaan : kun kiihdyttää reipaasti "talla pohjassa", tuntuu että keula alkaa vetelemään tai ainakin tärisemään (vrt. eturenkaat epätasapainossa) selvästi. Liittyykö tähän ilmiöön jotekin luistonesto tms. Ei tässä kai niin paljon tehoa vielä ole että pyrkii käsistä lähtemään :D
Olen myös hankkimassa sähköpenkkiä (10-suuntaan säätyvä), paremman säädettävyyyden takia, kun tuo alaselkä vaivaa. Onko tästä penkistä kokemuksia verrattuna vakio jakkaraan ?
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

fordever kirjoitti: Käyttöohjeessa mainitaan että jousituksen säätö vaikuttaisi edellä ajavaan autoon pidettävään välimatkaan ja että Comfort-asetuksella haluttua välimatkaa edustavien palkkien määrä mittaristossa olisi 5. No, minulla palkkeja on aina vain 4. Liekö bugi?
Kyllä noita neljä on minullakin asetuksesa riippumatta.
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

akk1965 kirjoitti:Ajotuntuma on hieman "laivamainen" (verrattuna nykyinen suberb), mutta kontrollissa.
Madallettu/Itsetasaava/Aktiivinen jousitus voisivat tuohon tuoda muutosta, jos haluaa. Itselläni on aktiivinen jousitus (Ultimate pack mukana) ja kyllä sen sport asetus aika jämäkkä on kaarreajossa. Itseasiassa just tunti sitten kävin pikkasen taas koeajolla ja comfort-sport ero on kyllä selkeä. Kun alkuun ajelin sport asetuksella niin vastaavat mutkat tuntuivat comfort asetuksilla aika epämiellyttäviltä, kun sportilla sai kaarrella hymyssä suin. Toki nyt on hyvä muistaa, että tarkoituksellisesti ajelin suht reippaasti mutkaista asfalttitietä. Normaalissa ajelussa en huomaa asetuksilla mitään eroa. Ja mainittakoon vielä, että eri jousitusmahdollisuudet voivat estää joidenkin muiden lisävarusteiden valinnan. Aktiivijousitus ei taida rajoittaa mitään (paitsi ehkä nuo muut erikoisjousitusmahkut).
Yksi asia kyllä jäi askarruttamaan : kun kiihdyttää reipaasti "talla pohjassa", tuntuu että keula alkaa vetelemään tai ainakin tärisemään (vrt. eturenkaat epätasapainossa) selvästi.
Vastaavia fiiliksiä on sattunut täällä kohdalle useammallakin. Itsekin fiilistelin vähän samaa yhdellä koejoautolla. Omaani en ole vielä kengittänyt talla pohjassa. Muistakseni joku kommentoi, että ilmiö hävisi/vaimeni selkeästi kun talvirenkaat vaihtuivat kesärenkaisiin. Oliskohan joillain säädöillä korjattavissa? Oma asiantuntemus ei riitä.
Olen myös hankkimassa sähköpenkkiä (10-suuntaan säätyvä), paremman säädettävyyyden takia, kun tuo alaselkä vaivaa. Onko tästä penkistä kokemuksia verrattuna vakio jakkaraan?
Varsinkin, koska penkki on melko lyhyt niin reisituki saattaa jäädä varsinkin manuaalipenkissä turhan vähäiseksi. Sähköpenkit tuovat mukanaan penkin kallistussäädöt (etureuna ja takareuna erikseen). Erityisesti tämän ansiosta sähköpenkit ovat saaneet säätöjen puolesta paljon kannatusta tässä keskusteluketjussa. Ultimate pack mukana tulee kankainen sähkösäätöpenkki vain kuskille. Muut vaihtarit sitten hinnastosta. Sähkösäätöjen mukana on kuskille aina kolme muistipaikkaa. EDIT: Mainittakoon, että hierovilla penkeillä lienee pitkä toimitusaika ja ilmeisesti winter pack ei ole niiden kanssa mahdollinen. Nämä ovat sangen voimakkaita huhuja saksalaiselta foorumilta.

Tänään tuli huristeltua hieman myös pimeässä.
- Onhan tuo ledivalojen kääntyminen ihan mukava ominaisuus.
- autoja ei tullut vastaan pimeällä osuudella, joten autojen kohtaamisesta ei saanut automaattivaloilla kokemusta
- katuvalojen päättyessa automatiikka löi pitkät mukavasti päälle ja vastaavasti pois kun katuvaloja tuli tarjolle
- ajelen pitkillä valoilla aikas vähän, joten kovin hyvää tuntumaa niillä ajeluun ei ole, mutta kyllä huristelussa sellainen fiilis tuli, että olisivat ne pitkät saaneet pidemmällekin näyttää.
akk1965
Viestit: 412
Liittynyt: 21 Huhti 2015 20:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja akk1965 »

Tässä ajeltu lisää. Kyllä tuota etupään vetelyä / tärinää esiintyy myös osakaasulla, hieman kiihdytettäessä. Ihan kuin moottorin tai vaihteiston tyynyt olisivat hajalla tms. Ei kyllä herätä luottamusta tällä hetkellä. Alla siis Michelinin kesärenkaat.
Fiesta 1.1 85 hv 5D Titanium -17
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Kannattaa mainita autokauppiaalle. Noissa 150 hp dieseleissähän on ollut ulkomailla aika monta tapausta, joissa vetoakselin on todettu olevan viallinen muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.
Vastaa Viestiin