Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Saamani tiedon mukaan ensiesittely liikkeissä 10.-11.1.2015.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Avatar
Vrjssa
Viestit: 88
Liittynyt: 16 Heinä 2011 21:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Vrjssa »

janti kirjoitti:Saamani tiedon mukaan ensiesittely liikkeissä 10.-11.1.2015.
Erikoista että esittelyautoja on niin vähän Suomessa. Kävin uuden Mondeon katsastamassa 3.11.2014
Tosin kuulemma lähtikin seuraavana päivänä eteenpäin ja ensivuoden puolella tulee vasta koeajettavaksi.

Tuolloin 10-11.1 on varmaan koeajettavana joka liikkeellä :)
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Muutama mainosvideo

Tämä mainosvideo alkaa muuten Finlandilla vaikka on kuvattu Norjassa!
https://www.youtube.com/watch?v=YAqQTuIjGMw

Ja miten se tehtiin
https://www.youtube.com/watch?v=e_i3sFx5QAs

Tässä yksi aikaisempi esittelyvideo
https://www.youtube.com/watch?v=L5h-VL8obYY
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja timok »

Näytti olevan Ruotsin Fordin sivuilla jo nelivetoisia Mondeoita hinnoiteltu. Saa nähdä miten Suomessa hinnoitellaan. Kugan logiikalla 150hp manuaali titanium farmari olisi nelivedolla about 38500e

Teknikens Världin sivuilla oli myös jännä artikkeli Mondeon painosta: http://teknikensvarld.se/nya-ford-monde ... ig-169279/
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

JohnFinn kirjoitti: Tuohon aiempaan toteamukseeni, että ensi viikon vaihteessa uusi Mondeo olisi nähtävänä: autoja ei tule maahan näiden maahantuojan malli- ja koulutuskappaleiden lisäksi kuin vasta ensi vuoden puolella -> Mondeon myyjät odottelevat siihen saakka autoja.
Focuksen esittelyautot on jaettu myyntipisteisiin viikonvaihteessa nähtäviksi.

Fordin sivuilta ( http://www.ford.fi ) on nyt saatavissa aivan uudet esitteet "Uusi Focus" ja "Täysin uusi Mondeo".
Mä tilasin omani 29.10, auto on jo vapaavarastossa, luovutus 14.1. Kun tekee kaupat Vehossa, tulee nopeammin kuin esim. Vaunulasta. Kaikki liikkeet ovat saaneet jo autonsa, ensiesittely 9-11.1
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Sielläpä se liikkeessä köllöttää. Luovutus 14.1. Tyylikkään näköinen kapistus ja on se muuten iso...

Hapero79 kirjoitti:Elämäni ensimmäinen Ford tilattu 6.11. Mondeo 2,0 tdci 150 automaatti farkku titanium Business.

Myyjän mukaan auto oli valmistunut 21.11 ja siirretty kuljetukseen 22.11 ja mahdollisuudet vielä luovutukselle tänä vuonna on mahdollinen. Kyseessä oli mondeo, joita oli tilattu etukäteen liikkeen puolesta varastoon ja siksi nopea toimitus.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

timok kirjoitti: Teknikens Världin sivuilla oli myös jännä artikkeli Mondeon painosta: http://teknikensvarld.se/nya-ford-monde ... ig-169279/
Tähän voisi mainita täydennykseksi, että eipä tätä "teoreettista" omamassakäsitettä voi minään absoluuttisena totuutena muutenkaan pitää. Autojen varustetasoja on nykyään niin runsaasti, että jokaisella mallivariaatiolla pitäisi olla omat tiedot omissa papereissaan. Vaikka ns. ylipainoa esiintyykin, niin varusteet ovat ainakin omilla paikoillaan ja kunnolla kiinni ja rakenteet kestävät.
Suuremman vaaratekijän tekevät liikenteessä olevat omat viritykset, joista kärkiesimerkkinä ns. autohifistien viritelmät äärimmillään: subwooferit hiekkahartsi ja betonivahvistetuissa koteloissaan saattavat painaa yksistään 50 - 150 kg; muutkin kaiuttimet ovat useiden, jopa kymmenien kilojen metallituetuissa asennuspohjissaan. Äänieristyksiä ollaan tehty koko koriin katosta lattiaan ja useissa kohteissa, kuten ovissa saattaa olla jopa nelikerroksinen eristys --> lisämassaa tulee 100 - 250 kg. Ja vaarallisimmissa tapauksissa esimerkiksi subwooferien kiinnitykset ovat aivan riittämättömiä. Tässä näitä liikenteen pommeja.
Torque Vectoring Control
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Hienon näköinen tuo uusi Mondeo.

Satuin katsomaan telkusta mainoskanavaa, enkä pätkääkään ymmärtänyt, mitä Mondeon mainoksessa oikein yritettiin kertoa.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
LoiFord
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Tammi 2015 20:49

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja LoiFord »

Täältä ilmoittautuu mukaan myös yksi Mondeon tilannut. 150hv diesel, Powershift, farkku ja kaikki muut mahdolliset Titanium Business-version varusteet paitsi hierovat penkit ja kiiltävät kattokaiteet. Tilasin marraskuun lopussa, ja toimitus on kuulemma helmikuussa. Viime viikolla liikkeeseen ilmestynyt esittelyauto, mutta enpä ole käynyt tutustumassa. Näkeehän sen sitten, kun oma tulee.

Pihalta löytyy nyt vm. 2012 Galaxy 70tkm ajettuna ja vm. 2013 S-Max 50tkm mittarissa. S-Max lähtee vaihdossa Mondeoon eli Galaxylla ja Mondeolla jatketaan. Galaxysta loppui takuu maanantaina, mutta onhan sitä sitten 5 vuotta tai 100tkm luvassa Mondeossa.

Mondeo tuli valittua oikeastaan sen takia, että keväällä/kesällä myyntiin tuleva uusi S-Max ei sen kummemmin ole tila-auto kuin nykyinenkään S-Max. Turha jäädä odottamaan. Toivottavasti tuovat markkinoille sitten myöhemmin Galaxysta uuden mallin.

Mondeon hankkiminen oli helppo päätös, koska Galaxy ja S-Max ovat toimineet todella hienosti. Hyviä ajaa, todella tilavia, kohtuu hiljaisia, pienikulutteisia ja ei yllätyksiä.

Mondeo jatkaa varmasti samaa linjaa. Mondeossa hirvitti ensin "vanhuus". Mutta vanhuus on kuitenkin etu näinä takaisinkutsuaikoina. Autoa on varmasti paranneltu ja fiksailtu parin vuoden aikana sen verran, että lapsenvikojen luulisi olevan poissa. Voimalinjanhan pitäisi olla vahva. Viiden vuoden/100tkm takuu on kova juttu. Ja paljon on vakiovarusteita. Lisäksi viisihenkisen perheen edustajana on pakko miettiä takapenkkiläisen jalkatilaa. Sitä kuulemma riittää, kertoi automyyjä. Tavaratilasta en tiedä, kun en ole nähnyt. Mutta mennään sitten Galaxylla, jos Mondeo käy ahtaaksi.

Pientä jännitystä aiheuttaa oikeastaan kolme asiaa. Olen 190cm pitkä ja tilasin panoramakaton. Myyjä varoitteli ahtautta, mutta saa nähdä. Toinen asia on aktiivisen jousituksen ja 19"-vanteiden tarjoama kombinaatio. Ei mitään käsitystä, mitä Ultimate Packin mukana tuleva aktiivinen jousitus edes tarkoittaa. Nuo Mondeon 19"-orkkisvanteet lähtevät muuten välittömästi myyntiin. Tilasin kesäkumeihin enemmän oman näköiset vanteet. Vanteiden ostaja saa rengaspaineanturit "kaupan päälle". Anturit on integroitu venttiileihin, joten eipä niitä irtikään ehjänä saa. Täytyy ensin kokeilla niitä Galaxyssa, mutta enpä usko, että Galaxy tarjoaa mitään elämystä tuollaisten kanssa. Noilla 18" individualeilla ja tehtaan madallussarjallakin melkoinen kiikku. Ja sitten kolmas asia on korimuotoilusarja. Eipä ole kuvia moisesta näkynyt. Hinta on sen verran edullinen, että tuskin paljoa muuta tarkoittaa kuin paria tarraa ja mustaksi maalattuja osia.

Kertokaa vaan heti kokemuksia, kun omianne saatte.
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: Täällä tilaus meni sisään jo 16.10., mutta toimitus mahdollisesti helmikuun puolella (= ei siis ole vielä valmistunut linjalta). :cry:
Nyt on valmistusnumero ja rekisterinumerokin jo tiedossa. Luovutus helmikuun puolessa välissä. ;)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Ensimmäinen MK5-korinen kolaroitu Suomessa:

http://www.pohjolansanomat.fi/Paikallis ... olari.html

Tuli nähtyä kyseinen auto tänään, huonoa tuuria sinällään koska oli jälleenmyyjän esittelyauto. Eli ei päässyt koeajamaan, jos huomenna Iisalmessa pääsisi :lol:
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja JyriN »

JohnFinn kirjoitti:Tähän voisi mainita täydennykseksi, että eipä tätä "teoreettista" omamassakäsitettä voi minään absoluuttisena totuutena muutenkaan pitää. Autojen varustetasoja on nykyään niin runsaasti, että jokaisella mallivariaatiolla pitäisi olla omat tiedot omissa papereissaan. Vaikka ns. ylipainoa esiintyykin, niin varusteet ovat ainakin omilla paikoillaan ja kunnolla kiinni ja rakenteet kestävät.
Suuremman vaaratekijän tekevät liikenteessä olevat omat viritykset, joista kärkiesimerkkinä ns. autohifistien viritelmät äärimmillään: subwooferit hiekkahartsi ja betonivahvistetuissa koteloissaan saattavat painaa yksistään 50 - 150 kg; muutkin kaiuttimet ovat useiden, jopa kymmenien kilojen metallituetuissa asennuspohjissaan. Äänieristyksiä ollaan tehty koko koriin katosta lattiaan ja useissa kohteissa, kuten ovissa saattaa olla jopa nelikerroksinen eristys --> lisämassaa tulee 100 - 250 kg. Ja vaarallisimmissa tapauksissa esimerkiksi subwooferien kiinnitykset ovat aivan riittämättömiä. Tässä näitä liikenteen pommeja.
Täysin samaa mieltä subbarikoteloista ja muutenkin autossa kuljetettava tavara pitäisi kiinnittää kunnolla. Harva vaan niin tekee - on mielestäni turhaa syyllistää autohifistejä, kun joka viikonloppu kesämökeille roudataan jos jonkinnäköistä moottorisahaa ja muuta "vaarallista" tavaraa auton kontit turvoksissa - niistä perjantaipulloista nyt puhumattakaan.

Noiden äänieristeiden syyllistäminen on sama, kun kieltäisi ylipainoisten matkustajien kyytiin ottamisen liikenneturvallisuuden vaarantamisena. :lol:

Mondeosta: kävin koeistumassa liikkeessä tuommoisen titanium busineksen lauantaina. Positiivinen vaikutelma jäi uudesta Mondeosta - auto on laadukkaan oloinen, hyvin varusteltu ja viisiovisena jopa hyvän näköinenkin. Itse jäin kuitenkin odottamaan nelivetoa ja ehkä sitä käyn sitten ajamassakin.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ilpopo
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Joulu 2009 20:24
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja ilpopo »

Kävin ajamassa 150hv diesel farmarin. Olipa hiljainen!
Perhekkin tykkäsi. Helpotti jännitys kun kuvien perusteella tilasin syyskuussa. :ford: :thumbup:
isäwetteri
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Tammi 2015 13:26

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja isäwetteri »

:ford:
Viimeksi muokannut isäwetteri, 17 Syys 2016 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

ilpopo kirjoitti:Kävin ajamassa 150hv diesel farmarin. Olipa hiljainen!
Oman testiajokokemuksen mukaan myös 1.5 Ecoboost (160 hv) A6 T-Business farkku on myös hyvin hiljainen ja Sonyn popit on mielestäni hyvät.

Omaan makuun alusta on turhan pehmeä (äänetön). Econetic-mallissa on vakiona 10 mm madalllettu alusta, onkohan se myös hieman tiukempi?

Omaan makuuni ratti on hieman pienikehäinen ja kehä turhan paksu, nykyisen Mondeo IV Econeticin 4-puolainen ratti on mielestäni paremmin käteen sopiva.

Rallin MM-sankari kokeili uutta Mondeota kadulla – ”Vastasi hyvin kaasuun”
http://www.tuulilasi.fi/tltv/rallin-mm- ... in-kaasuun
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Pikainen koeajo kohteena Titanium hatchback 1,5 EcoBoost, lisävarusteena sähköpenkit ja led-ajovalot. Vertailukohtana nykyinen 2011 Titanium hatchback 2,0 flexifuel, mm. sähköpenkit ja ksenonit.

2015 mallin etuistuinten istuinosa on useita senttejä lyhyempi kuin 2011 mallissa. Lyhyen ajon aikana siihen ei kiinnittänyt huomiota eikä ajoasento tuntunut mitenkään huonolta. Lienevätkö sähköpenkkien monipuoliset säädöt myös vaikuttaneet. Vaikuttaisi siltä, ettei tuosta tule ongelmaa.

Keskikonsoli on yllättävän koholla, siis mukitelineiden kohdalta ja myös vaihdekeppi on ylhäällä, tottumiskysymys. Myös kojetaulun keskiosa vaikuttaa olevan koholla. Vaikutelmaa korostaa varmaan mieltymys säätää penkki mahdollisimman alas. Olo oli kuin panssarivaunussa vaikka en sellaisessa koskaan ole ollutkaan.

Melutaso oli alhainen ja ulkoa tuntuu tulevan vähemmän ääniä sisään kuin 2011 mallissa. Alla oli nastarenkaat, mutta sitä huolimatta äänimaailma oli tasainen. Sävy oli ehkä jollain tavalla kovempi, muovisempi tai korkeampi kuin 2011 mallissa, mutta asia vaatii pitempää kuuntelua erilaisilla renkailla ja alustoilla. Olisivatkohan nastarenkaat kuitenkin pääsyyllinen tuohon.

Mondeo kulki aika tavalla kuin juna raiteilla. Jollain tavalla tuntui kuin olisi ollut etäämmällä tiestä. Johtuiko se sitten junamaisuudesta ja melutasosta tai sen sävystä vaiko ohjaustuntuman erilaisuudesta. Ohjauksessa ei ollut ehkä niin selvää tuntumaa tienpintaan kuin 2011 mallissa, mutta tässä voi hämätä tuo junamaisuuskin.

Navigaattorista löytyi ilmeisesti kamerahälytykset, mutta tuokin vaatii vielä lisätutkimuksia. Mutta jonkinlaisen varoituksen sai.

Tekniikan Maailmassa 2/2015 oli sitten koeajo. Huomio kiinnittyi valoihin. TM väänsi oikein puukkoa haavassa julkaisemalla valokuviossa 2007 ksenonien testituloksen. Kaukovaloilla kantamaero näytti olevan 50 metriä. Tämä kohta koski meikäläiseen. Ihmettelen kyllä miksi TM muistelee vanhoja ja miksei sitten mitannut uutta mallia halogeeneilla? Olisi myös mielenkiintoista tietää ovatko uuden mallin kaukovalot kantamaltaan samat valokytkimen normaaliasennossa verrattuna automaattiasentoon ja yli 100 km/h nopeuden valoihin (katso esite)? Käytännössä ei päivänvalossa päässyt havainnoimaan automaattiasennon vaikutuksia. Olisi mielenkiintoista kuulla jos joku olisi pimeällä tutkaillut valojen tehoa ja kantamia eri nopeuksilla.

Raastava odotus jatkuu. Keväämmällä sitten ajetaan ihan omalla 2015 mallin Mondeolla. Ehkä sitten tulee kirjoitettua lisähuomioita.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Renee »

Perjantaina on tilattu koeajo Veholle Espooseen.
Viistoperä bensa 1.5 Mondeo manuaalilaatikolla.
Väri valkoinen kun tuo toinenkin auto joka jää 2 autoksi on valkoinen mitä hyvää väriä muuttamaan.
Ikää kun on jo 59v ja jos se kestää taasen 20v niin eiköhän se auton hankinnat ole siinä sitten.
Pitää ajaa alustan suojaukseen(kesällä) jos myyjän kanssa pääsee kauppoihin.
Tuossa tallissa 1996 mallin 850 Volvo sen alustan suojasin kun sain sen.
Eipä ole ollut autossa noita ruosteongelmiaa vaikka ikää on kiitettävästi ja aikaa monta kertaa on jo maailmaympäri ajettu kun mittaria katsoo.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
HMS77
Viestit: 588
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja HMS77 »

Ei ole kellekään erityisesti suunnattu ja voi olla köyhän ulinaa, mutta miten helvetissä joku tilaa uuden auton edes koeajamatta sitä? :shock:
Vaikka massia löytyisikin kuin roskia taskusta, niin en kyllä ostaisi autoa ilman koeajoa..
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva
Tommi13
Viestit: 28
Liittynyt: 27 Syys 2014 17:44
Paikkakunta: Salo

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi13 »

HMS77 kirjoitti:Ei ole kellekään erityisesti suunnattu ja voi olla köyhän ulinaa, mutta miten helvetissä joku tilaa uuden auton edes koeajamatta sitä? :shock:
Vaikka massia löytyisikin kuin roskia taskusta, niin en kyllä ostaisi autoa ilman koeajoa..
Itse laitoin tilaukseen työsuhdeauton, joten omaa rahaa ei ole kiinni. Tuskin onnistuvat pilaamaan hyvää Mondeota niin paljon, etten pystyisi lyhyttä leasing-aikaa sitä ajamaan.
Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hv A6 Titanium Business Wagon, vm. 2015
Landor
Viestit: 158
Liittynyt: 13 Tammi 2015 18:04

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Landor »

Lauantaina (lumeton keli) ajelin pienet ajelut 1.5 ecoboost trendillä ja sunnuntaina (uutta lunta 10 cm) titanium business dieseliä, molemmat automaatifarkkuja. Omana pelinä on 2009 2,0 flexfuel titanium manuaalifarkku.

Ensifiiliksenä 1.5 ecobuustitestistä jäi mieleen hiljaisuus. Bensakone tuntui hyvin värinättömältä. Omaan autoon palatessani tuli sellainen mieto, mutta selkeä "rimpula olo". Uusi mondeo oli jämäkämpi ja jotenkin se tietää paremmin mihin suuntaan ollaan menossa. Toki säädöt, renkaat yms. vaikuttavat mutta nyt siis näin. Itse en ole aikaisemmin turboilla pahemmin ajanut, joten kiihdytyksen pieni viive alussa tuntui oudolta, mutta turbon tullessa kehiin vääntöä riitti hyvin. Varustelufiiliksen osalta trendi tuntui aikas ankealta, enemmän uutta pitäisi saada nykypeliin verrattuna.

Dieselin koeajopäivänä oli siis satanut reilusti lunta, joten se toi rajoitteita tuntumaan. Tiet olivat möykkyisiä lumesta. Moottoria ei pahemmin päässyt testaamaan. Valoissa seistessä kiinnitin kuitenkin huomiota pieneen ratin tärinään jota en bensakoneella muista. Valitettavasti en muista mikä tuo dieselkone oli. Auton titanium business varustelutaso alkoi jo herättää ostohaluja selkeästi enemmän kuin tuo trend.

En tiedä onko todellista, mutta trendillä ajellessani ratin viikset tuntuivat jotenkin rimpuloilta, jopa nykyautoon verrattuna. On ne jotenkin uudessa sirommat. Titaniumissa en siihen enää kiinnittänyt huomiota, ehkä olin jo tottunut, en tiedä. Se mihin viiksissä kiinnitin huomiota oli se, että titaniumissa voi vilkkuviikseä kevyesti painettaessa aktivoida vilkun kolmen vilkahduksen ajaksi. Trendissä ei muistaakseni tätä ominaisuutta ollut.

Nyt on 1,5 titanium business tilattu ultimate packilla, parilla lisäkilkkeellä ja manuaalilaatikolla. Ultimate packista sellainen kommentti, että se sisältää myös penkin muistipaikat kolmelle. Tätä ei selkeästi sanota nykyhinnastossa. Myyjä varmisteli asiaa jostain maahantuoja dokkareista, kuulunee aina kimppaan 10-suuntaan säätyvän sähköpenkin kanssa - sinänsä ihan järkeenkäypää, mutta voisi sen selkeästi hinnastossa sanoakin.

Omistajan käsikirjatkin jo löytyvät netistä. Tässä vaiheessa sitä on ollut ihan mukava lueskella.
http://www.ford.fi/HuoltojaVaraosat/Omi ... pikaoppaat

Pari juutuubipätkää aiheeseen liittyen...

Koodi: Valitse kaikki

Mondeo stoori...
http://www.youtube.com/watch?v=LRhNyfk_B7o

Kaara koeajo...
http://www.youtube.com/watch?v=xXGks_6_JEM
http://www.youtube.com/watch?v=E2KpOwZAZss

Kait lähinnä itselleni muistiin, kun on suht vastaava kuin itse tilaamani, tässä kyllä vielä enemmän varusteita kuin omassani, mutta esim väri ja korimalli täsmäävät ja varustelukin kyllä melko suurelta osin...
http://www.youtube.com/watch?v=-UvyuLPTBJI

Sync 2 kevyesti...
http://www.youtube.com/watch?v=rfa-zhdw7SU


Ja vielä näin ensimmäisen foorumipostauksen kunniaksi minimalistinen esittely: Fordeja ja vain Fordeja alkaen 1988 (Fiesta 1,0, '86).
Viimeksi muokannut Landor, 16 Tammi 2015 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

Tommi13 kirjoitti: Itse laitoin tilaukseen työsuhdeauton, joten omaa rahaa ei ole kiinni. Tuskin onnistuvat pilaamaan hyvää Mondeota niin paljon, etten pystyisi lyhyttä leasing-aikaa sitä ajamaan.
Täällä myös koeajamatta ja kuvan perusteella ostettu työsuhdeauto... ja muutenkin aika vähäiset kokemukset tästä 2000-luvun Taunuksesta ja Fordeista muutenkaan :lol: . Mutta jokatapauksessa, toissapäivänä sain auton (Titanium Business 2,0Tdci A farmari) ja 700km alkaa olemaan takana seuraavin huomioin. Penkki tuntui aluksi surkealta ja sopii mainiosti maanpäällisen helvetin kokemiseen ja taivaspaikan tienaamiseen, mutta kaikkeenhan tottuu ja pikkuhiljaa alkaa olemaan ok.

Mutta yhden huonon ominaisuuden sijaan autossa on paljon erinomaisia ominaisuuksia. Ajettavuus on oikein hyvä. Voimalinja ja etenkin automaattilaatikko toimii hyvin ja 150hv diesel vaikuttaa tehoiltaan riittävältä. Varusteita on paljon, osa tarpeellisia ja osa ei niin tarpeellisia. Navigaattori hiukan hitaanpuoleinen ja ääniohjauksella aika mahdoton käytettävä. Ääniohjaus on varsin hyvä varusteena ja sitä tulee käytettyä. Muutenkin Sync 2 on hieno varuste, mutta olen melko varma, että itselläni on applinkin ohjelmat jääneet asentamatta ja niiden perään saanen kysellä.
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Hapero79 kirjoitti:Mutta yhden huonon ominaisuuden sijaan autossa on paljon erinomaisia ominaisuuksia. Ajettavuus on oikein hyvä. Voimalinja ja etenkin automaattilaatikko toimii hyvin ja 150hv diesel vaikuttaa tehoiltaan riittävältä. Varusteita on paljon, osa tarpeellisia ja osa ei niin tarpeellisia. Navigaattori hiukan hitaanpuoleinen ja ääniohjauksella aika mahdoton käytettävä. Ääniohjaus on varsin hyvä varusteena ja sitä tulee käytettyä. Muutenkin Sync 2 on hieno varuste, mutta olen melko varma, että itselläni on applinkin ohjelmat jääneet asentamatta ja niiden perään saanen kysellä.
Tarkentaisitko havaintojasi ja epäilyksiäsi. Millä tavalla tai missä tilanteissa navigaattori on hitaanoloinen? Entä tuo applink-asia, mitä siis epäilet puuttuvan ja miten se näkyy? Itse olen lueskellut manuaalia, mutta kaikkea ei ole jaksanut tietenkään sulattaa ja paljon paljastuu vasta kun saa alkaa näpelöidä omaa Mondeota.

Taitaa kannattaa ensimmäisen vuoden aikana pyytää päivittämään kaikki softat aina kun tilaisuus siihen tulee. Kun vaihdekepin vieressä näyttää lukevan Microsoft, niin voihan siitä jo päätellä jotain.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Hapero79
Viestit: 84
Liittynyt: 28 Marras 2014 09:06

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Hapero79 »

fordever kirjoitti: Tarkentaisitko havaintojasi ja epäilyksiäsi. Millä tavalla tai missä tilanteissa navigaattori on hitaanoloinen? Entä tuo applink-asia, mitä siis epäilet puuttuvan ja miten se näkyy? Itse olen lueskellut manuaalia, mutta kaikkea ei ole jaksanut tietenkään sulattaa ja paljon paljastuu vasta kun saa alkaa näpelöidä omaa Mondeota.

Taitaa kannattaa ensimmäisen vuoden aikana pyytää päivittämään kaikki softat aina kun tilaisuus siihen tulee. Kun vaihdekepin vieressä näyttää lukevan Microsoft, niin voihan siitä jo päätellä jotain.
Navigaattori, ääniohjauksessa suomen kieli englanninkielisessä käyttöliittymässä ei toimi, tai ainakaan itse en ole onnistunut navigoimaan tarkkaan osoitteeseen hyvin. Jos osoitteen antaa perinteisellä tavalla, niin se jää miettimään aina jokaisen kirjaimen jälkeen eikä näppäimistöä voi käyttää sulavasti kuten esim. tietokoneen näppäimistöä, tai ipadin näppäimistöä. Myös kosketusnäyttö vaatii hiukan enemmän voimaa näppäilyyn, mitä esim. ipad.

Applinkissä epäilen mobiilisoftien puuttuvan, ainakin oletan että niiden pitäisi olla sync2:ssa. Tämä ilmenee sillä, että pyytäessä komennolla "mobile applications", se ei tee mitään eikä pyydä applikaatiota. Eli haluaisin pyörittää spotifyä. Myöskään paikka mistä käsittääkseni voisi ladata applikaatioita, se herjaa ettei mitään ole ladattavissa. Tämä asia pitää käydä selvittämässä myyjän kanssa, koska voihan se myös olla etten vain osaa :oops:
Ajossa Mondeo Titanium Business 2,0Tdci A 150hv Wagon
LoiFord
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Tammi 2015 20:49

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja LoiFord »

Enpä ole käynyt vieläkään koeajamassa, ja oman tuloon on vielä aikaa. Työt vähän haittaavat harrastuksia. Mutta kun nyt vastaava on jo löytänyt omistajansa, kerropas Hapero79 vastauksia seuraaviin asioihin - toki muutkin autonsa saaneet saa vastata:

- ledivalojen kanssa eläminen (valonväri, kuvio, lyhyet vs. pitkät, toiminta)

- onko totta, että tuulilasiin lentää vettä oikeaa viikseä itseään kohti vetämällä? Omissa Fordeissa on paineltu viiksen nappia ja vetämällä pyyhitty takalasia (todellista fordismia). Luin netistä käyttöohjetta ja näin olin havaitsevani, että muutos on nyt tehty.

- onko autossasi tehdasroiskeläpät edessä ja vakiojousitus? Mikä rengasleveys? Kun ajat kurassa, mihin kohtaan helmaa kura osuu? Valokuva olis jees ;-)

- mites turvatoimintojen kanssa eläminen sujuu?

- onko autossasi panoramakattoa? Jos on, tekeekö ahtaaksi?
Vastaa Viestiin