Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
balanced
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14

Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja balanced » 07 Tammi 2019 00:12

Kuva

Nonniin, avataanpa tällainen ketju sen kunniaksi että viikonloppuna kaverin maasturi ei halunnut tulla tallista ulos, joka tarkoitti sitä että Mondeo ei päässyt sinne sisälle. Kun remppahommien puutteessa jäi vähän ylimääräistä energiaa niin laitan pystyyn aiheen. Viimeisten muutamien vuosien aikana autoharrastus on itselle tarkoittanut lähinnä arkikäyttiksen kunnostelua sekä silloin tällöin tapahtuvaa merkin vaihtoa. Kun vaihtaa välillä autoa tai merkkiä niin pysyy mieli virkeänä uuden oppimisen muodossa ja tulee sosiaalista elämääkin harrastettua ruuvaamisen yhteydessä. Kun ei itsellä ole tallia niin täytyy mennä kylään -> tuleepahan nähtyä.

Tuollainen mondeo 2.2 dieselillä korvasi etanolikkäyttöön konvertoidun Aero Saabin tuossa joulun tietämillä. Ensimmäinen dieseli itselle. Heti autonvaihdon jälkeen huomasin iloisena yllätyksenä että eihän tuota biojätteellä ajamista tarvi lopettaa tälläkään, Nesteen MY dieseliä saa ainakin etelässä sekä omien reittien varrelta ihan hyvin ja polttoaineen ominaisuudetkin vaikuttaa hyvälle. Yhden fossiilisen dieseltakillisen jälkeen oonkin lorottanut pelkkää MY:tä.

Mondeolla on rullattu nyt noin 311tkm ja ihan mukavastihan tuo tuntuu vievän. Vuosimalli on ilmeisesti 2007 ja käyttöönotettu 2006. Ei ole premium-hiljaisuutta ohjaamossa taikka kaikkia mahdollisia vitkuttimia, mutta tilaa on ja ajettavuus tuntuu oikein mainiolle. Vakkarin nappien käyttö on kyllä pimeässä autossa aika syvältä, täytynee askarrella siihen set-nappiin jokin isompi morkula että tunnistaa ilman katsomattakin. Isoksi autoksi kyllä ketterän oloinen kaupunkiolosuhteissa ja alavääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Kulutus on tuntunut tosin melko reilulta, matkassa meni 6,7 litraa tankilta mitattuna (mittarin mukaan 5,4..) ennen kuin puhdistin MAF:n reissun päällä ja lisäsin viimasuojat keulalle. Sen jälkeen tuntui vievän matkassa minimissään n. kuutta litraa, mutta kulutusmittari osoitteli edelleen litraa pienempää lukemaa. Seuraavaksi olisi vuorossa kulutuksen ihmettelyn osalta ainakin asennella katkaisija keulan lämpöanturille, että saa Eberin pois päältä ja näkee miten lämmöt käyttäytyy sekä mitä se vaikuttaa kulutukseen. EGR:n voisi putsailla ja imusarjan jos näyttää tukkoiselle. Sekä takajarrujen laahauksen tarkistaa, sen ymmärsin että näissä taitaa olla tyypillistä. Ja putkia/letkuja pitäisi varmaan katsella tarkemmin myös, että ei ilmaa vuoda mistään.

Vaikka autosta tuntui olevan hankalaa löytää ostotilanteessa vikaa niin taas tuli todettua että uuteen merkkiin tai malliin tutustumalla oppii nopeasti paljon lisää.. Maalin lohkeilu helmoissa ja takakontissa kilven syvennyksessä oli helppo todeta heti, mutta koska ruostetta ei näkynyt niin se ei säikäyttänyt. Myöhemmin alkoi paljastua sen sijaan kaikenlaista pikkukivaa, mistä nyt ajattelinkin että kumma jos ei jotain ala löytyä.. Takalasi on tummennettu vissiin aika voimalla, koska johtimet on melkeen kaikkinensa poikki kalvon vierestä. Siististi kyllä tehty mutta vähän liiankin hyvin. Etulasi lämpiää kuskin puolelta osittain, mutta pelkääjän puolelta ei lainkaan. Täytynee tarkistella johtimia siltä puolelta, jos jotain olisi tehtävissä. Vaihteistoon tuli Redline MTL:t vaihdettua RVS:n kera ennen joulureissua (RVS myös moottoritilaan), mutta tuntuu silti takeltelevan vaihteet välillä kylmänä aika lailla. Sekä vaihteelta pois ottaessa että sisään laittaessa. Aika poljin pohjassa tuntuu myös kytkin toimivan ja pienellä nilkan liikkeellä terävähkösti. Seuraavaksi varmaan kytkimen ilmaus varmuudeksi ja kytkinakselin tahmaisuuden jossittelua. Edessä kolistelee joku ainoastaan silloin kun tulee epätasaista röykytystä renkaille -> koiranluut on jo varmuudeksi hankittu. Ja pyörän laakeri lienee edestä oikealta loppu, väljää tuntuu pystysuunnassa myös vanteesta heiluttaen ja jollotus on makia. Ja pimeänähän se lohkolämmitinkin on vaikka sisähaara toimii. Eli vastuksen mittailua varmaan ja oletettavasti sen jälkeen Calix-kaupoille. Että pääseehän tässä harrastelemaan heti jotain juttuja. Aika edullista puuhailua toisaalta kyllä jos kaiken saa itse tehtyä. Meylen laakeri taisi olla Nimarkilta n. 36€ ja Monroen koiranluut 16€/kpl. Ai niin ja pitäähän tuohon kuskin kumimattokin löytää koska nykyinen on poljettu puhki (!).

Ketjua kirjoittelen lähinnä silä ajatuksella että jos joku kohtalotoveri ja vastaava harjoitteleva amatöörimekaanikko sattuu hankkimaan samanlaisen auton, niin voipa lukea nämä kokemukset autonropausiltaa odottaessa. Itse on tullut saatua niin paljon apua jo monelta foorumilta ja hauskinta on ollut jos joku on dokumentoinut vastaavanlaisen kanssa potemansa vaivat jo etukäteen.

Ja jos/kun joku tee-se-itse harrastaja lukee näitä niin saa vastata mielellään. Esimerkiksi tällaiset askarruttaa tänään:
-Tuollaisessa reilut 300tkm ajetussa, riittääkö MAF:n puhdistus vai kannattaako se jossain vaiheessa vaihtaa, voiko olettaa että antaa vielä oikeita arvoja?
-kun koiranluut vaihtaa niin selviääkös sillä että tunkilla avustaa vaan pyörän ripustusta vähän ylöspäin? Vai tarviiko muuten taistella kovinkin?
-meneekö imusarjan puhdistaminen vanhoilla tiivisteillä vai onko syytä varata uudet?
-mitäs tuollainen 2.2 vie minimissään matkassa kunnossa ollessaan Eberin kanssa / ilman?
-onko Tallinnan seutuvilla suosikkikorjaamoita kenelläkään jos jotain isompaa tulee tai tekee mieli käydä esim. noita maalauksia teettämässä?
-olisiko ohjelmoinnin suhteen mielipiteitä tällaisesta 2.2:sta, mikä olisi paras vaihtoehto ja täytyykö varautua saman tien kytkimen vaihtoon?
-ja vielä: mistä saa parhaiten selville osanumerot ja esim. erot 2.2 ja 2.0 koneiden välilllä? Löytyykö näihin esim. jonkinlaisia tarkempia korjaamokirjoja jotain kautta?

Kiitoksia kiinnostuksesta ja hyviä harrasteiltoja itse kullekin :)
Ford Mondeo 2007 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

Avatar
tursas
Viestit: 3026
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja tursas » 07 Tammi 2019 14:16

Hienohan se on Tervetuloa.. :thumbup: (miks toi kylttitolppa piti samalla ajaa vääräksi vai onkos se optinen harha) :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon

balanced
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja balanced » 07 Tammi 2019 18:17

Oli se valmiiks vinossa.. :D Ja kiitos!

Tänään vaihtu akku, Tsekkiläinen erikoismerkki Akuma Vortek (!), ainakin speksit pitäis riittää eli kalsiumakku ja 85Ah 760A. Akkuliike veloitti vitosen vaihdosta, kohtuu reilu palvelu. Eikä virratkaan kadonneet vaihtaessa. Merkkiliike olisi tarjonnut Motorcraftia aika lailla kalliimmalla ja vuoden takuulla, tällä oli kaksi vuotta. Eipä tuo paljoa sen vauhdikkaammin tuntunut pyörittävän, mutta vanha akku oli jo niin virttyneen näköinen että lienee kohtuu monta vuotta ollut pellin alla. Ei tullut edes mitattua.
Ford Mondeo 2007 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

nestori
Viestit: 436
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja nestori » 08 Tammi 2019 09:21

Vaihteiston takertelusta tuli mieleen, että omaan mk4 bensaan vaihdatin pari vuotta sitten laatikon öljyt ja samalla rvs:t sisään. Tästä aiheutui aivan karseaa takertelua heti kun kelit alkoi olla alle +10 asteen. En tiedä oliko syypää öljyt, rvs vai öljyt ja rvs, mutta vaihdatin takaisin Fordin brändäämää tavaraa, ohjekirjan mukaista ja kaikki ongelmat oli tiessään. Aikaisemmissa kulkineissa ainakin rvs on vain parantanut menoa.

En tosin tiedä onko mk3 dieselissä sama loota.
Ecosport TURBO INTERCOOLER MANUAL 5 SPEED KATALYSATOR 2016
Mondeo MK4 2.0 bensa 2007

balanced
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja balanced » 08 Tammi 2019 12:42

Mikä öljy mahtoi aiheuttaa takeltelun sulla? Lueskelin täältä foorumilta tarinoita ja niiden perusteella uskalsin laittaa tuota Redlinen MTL:aa, kun kuulemma hyvin oli pelannut muilla ja etenkin kylmänä. Toinen vaihtoehto olisi ollut sitten Fordin oma öljy, koska osa muista öljyistä oli ainakin muille aiheuttanut ongelmia. RVS on tosiaan omissa autoissa myös auttanut joidenkin vaihteistojen toimintaa, joidenkin kohdalla ei ole huomattavaa vaikutusta taas ollut. Hankala uskoa että siitä olisi kyse. Mulla myös tuntuu lämpötilasta riippuvan tuo tarttuminen ja jonkin aikaa kun ajaa niin helpottuu vaihdot. Kuusivaihteinen manuaali on tuossa. Täytynee nyt vielä tarkastaa öljyn määrä kertaalleen ja tutkia tuota kytkinpuolta myös. Onkohan noissa kuusivaihteisissa minkäänlaista kurkistusaukkoa kytkinkoppaan?
Ford Mondeo 2007 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

nestori
Viestit: 436
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja nestori » 08 Tammi 2019 22:42

En löytänyt enää tietoa, mutta ei se mikään tunnettu merkki ollut kuten redline, castrol, mobil, tms. Korjaamo sitä suositteli, ja hinta ei ollut varsinainen kilpailuvaltti, niin kuvittelisin olleen sinänsä ihan laatutavaraa. Ei vaan sopinut mondeoon, vaikka speksit täsmäsi. Minulla 5-vaihteinen loota.
Ecosport TURBO INTERCOOLER MANUAL 5 SPEED KATALYSATOR 2016
Mondeo MK4 2.0 bensa 2007

balanced
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja balanced » 09 Tammi 2019 01:17

Ok kiitos tiedosta. Tuossa kun lueskelin talkfordia yms. foorumeita niin tuntuu että noita takelteluongelmia tuntuu olevan jonkin verrankin fordin vaihteistojen kanssa juuri kylmänä. Toisilla ei meinaa ykkönen ja pakki mennä silmään, toisilla taas kakkonen vastustaa. Omassa tuntuu että se kakkonen juuri on aika hankala ennen lämpeämistä. Toiset oli sitä mieltä että lootan synkronoinnit kuluneet kun takeltelee kylmänä näin. Olihan nuo öljyt kyllä lootassa aika mustaa lirua kun otin vanhoja pois, liekö koskaan vaihdettu. No, katsellaan asia kerrallaan. Kytkimen ilmaus ainakin ja lohkolämmittimen elvytys henkiin ja katsotaan auttaako nämä millään tavalla. Mukavahan se olisi lootaakin lämmittää jollain samalla kun moottoria kylmäkäynnistyksiin jos olisi mahdollista.
Ford Mondeo 2007 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja balanced » 09 Tammi 2019 10:46

Näyttäis tarkemman foorumitutkinnan jälkeen vielä että jollakin on toiminut nimenomaan mk4 Mondeon kuusivaihteiseen askiin (mmt6) suositeltu öljy notkeammin kylmässä:

https://talkford.com/community/topic/22 ... ?p=2065738

Eli siis Castrol Syntrans FE 75W:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590096/ ... teistooljy

Jostain syystä speksi mk3:n kuusilovisen vaihteistoöljylle, ainakin alkuperäinen, on luokituksiltaan jähmeämpi. Tuo Redline MTL on 75W80 ja sen mitä tuoteselosteesta koitin ymmärtää niin ilmeisesti hieman jähmeämpää kamaa myös kylmällä kuin tuo Castrol. Eli jospa tuota koittaisi vielä Castrolia laittaa tilalle, käy ainakin hyvästä huuhteluaineesta nuo Redlinet.
Ford Mondeo 2007 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

yritäedes
Viestit: 1141
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja yritäedes » 10 Tammi 2019 16:38

balanced kirjoitti: Eli jospa tuota koittaisi vielä Castrolia laittaa tilalle

Komppaan tätä, itsekin laittaisin kuusiloviseen tuota Castrol Syntrans FE 75w tai Fordin pullosta vastaavaa (ei siis BO vaan se vähän ohuempi)

Kiva kun jaksat kirjoitella tänne! Monet näitä lukevat ja aina voi jotain oppiakin!
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex

balanced
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

ViestiKirjoittaja balanced » 10 Tammi 2019 17:49

Kiitti! Mukava jos on viihdettä jutuista jollekin. Ite monesti oon kaivannut vähän tämän tyyppisiä arkielämän projektiketjuja autoista silloin kun miettii jonkun auton ostoa, tällaisia lukiessa tulee monesti tyyppiviat ja rehelliset kokemukset esiin.. :D

On vissiin salaista ainetta tuo Fordin 1547953 75w FE kun en oikein saanut mitään dataa siitä esiin, varmaankin löytyy pelkältä merkkitiskiltä. Kiitos vinkistä, en tiennyt että tuollaistakin on. Täytynee hakea kuitenkin Castrolia kun siitä oli jotain dataakin saatavilla, jollei jollakin ole sitten tuotetietoja läväyttää tuosta Fordin öljystä tänne, että pystyisi vertailla.
Ford Mondeo 2007 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa