Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
Vastaa Viestiin
balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 07 Tammi 2019 00:12

Kuva

Nonniin, avataanpa tällainen ketju sen kunniaksi että viikonloppuna kaverin maasturi ei halunnut tulla tallista ulos, joka tarkoitti sitä että Mondeo ei päässyt sinne sisälle. Kun remppahommien puutteessa jäi vähän ylimääräistä energiaa niin laitan pystyyn aiheen. Viimeisten muutamien vuosien aikana autoharrastus on itselle tarkoittanut lähinnä arkikäyttiksen kunnostelua sekä silloin tällöin tapahtuvaa merkin vaihtoa. Kun vaihtaa välillä autoa tai merkkiä niin pysyy mieli virkeänä uuden oppimisen muodossa ja tulee sosiaalista elämääkin harrastettua ruuvaamisen yhteydessä. Kun ei itsellä ole tallia niin täytyy mennä kylään -> tuleepahan nähtyä.

Tuollainen mondeo 2.2 dieselillä korvasi etanolikkäyttöön konvertoidun Aero Saabin tuossa joulun tietämillä. Ensimmäinen dieseli itselle. Heti autonvaihdon jälkeen huomasin iloisena yllätyksenä että eihän tuota biojätteellä ajamista tarvi lopettaa tälläkään, Nesteen MY dieseliä saa ainakin etelässä sekä omien reittien varrelta ihan hyvin ja polttoaineen ominaisuudetkin vaikuttaa hyvälle. Yhden fossiilisen dieseltakillisen jälkeen oonkin lorottanut pelkkää MY:tä.

Mondeolla on rullattu nyt noin 311tkm ja ihan mukavastihan tuo tuntuu vievän. Vuosimalli on ilmeisesti 2007 ja käyttöönotettu 2006. Ei ole premium-hiljaisuutta ohjaamossa taikka kaikkia mahdollisia vitkuttimia, mutta tilaa on ja ajettavuus tuntuu oikein mainiolle. Vakkarin nappien käyttö on kyllä pimeässä autossa aika syvältä, täytynee askarrella siihen set-nappiin jokin isompi morkula että tunnistaa ilman katsomattakin. Isoksi autoksi kyllä ketterän oloinen kaupunkiolosuhteissa ja alavääntö tekee ajamisesta vaivatonta. Kulutus on tuntunut tosin melko reilulta, matkassa meni 6,7 litraa tankilta mitattuna (mittarin mukaan 5,4..) ennen kuin puhdistin MAF:n reissun päällä ja lisäsin viimasuojat keulalle. Sen jälkeen tuntui vievän matkassa minimissään n. kuutta litraa, mutta kulutusmittari osoitteli edelleen litraa pienempää lukemaa. Seuraavaksi olisi vuorossa kulutuksen ihmettelyn osalta ainakin asennella katkaisija keulan lämpöanturille, että saa Eberin pois päältä ja näkee miten lämmöt käyttäytyy sekä mitä se vaikuttaa kulutukseen. EGR:n voisi putsailla ja imusarjan jos näyttää tukkoiselle. Sekä takajarrujen laahauksen tarkistaa, sen ymmärsin että näissä taitaa olla tyypillistä. Ja putkia/letkuja pitäisi varmaan katsella tarkemmin myös, että ei ilmaa vuoda mistään.

Vaikka autosta tuntui olevan hankalaa löytää ostotilanteessa vikaa niin taas tuli todettua että uuteen merkkiin tai malliin tutustumalla oppii nopeasti paljon lisää.. Maalin lohkeilu helmoissa ja takakontissa kilven syvennyksessä oli helppo todeta heti, mutta koska ruostetta ei näkynyt niin se ei säikäyttänyt. Myöhemmin alkoi paljastua sen sijaan kaikenlaista pikkukivaa, mistä nyt ajattelinkin että kumma jos ei jotain ala löytyä.. Takalasi on tummennettu vissiin aika voimalla, koska johtimet on melkeen kaikkinensa poikki kalvon vierestä. Siististi kyllä tehty mutta vähän liiankin hyvin. Etulasi lämpiää kuskin puolelta osittain, mutta pelkääjän puolelta ei lainkaan. Täytynee tarkistella johtimia siltä puolelta, jos jotain olisi tehtävissä. Vaihteistoon tuli Redline MTL:t vaihdettua RVS:n kera ennen joulureissua (RVS myös moottoritilaan), mutta tuntuu silti takeltelevan vaihteet välillä kylmänä aika lailla. Sekä vaihteelta pois ottaessa että sisään laittaessa. Aika poljin pohjassa tuntuu myös kytkin toimivan ja pienellä nilkan liikkeellä terävähkösti. Seuraavaksi varmaan kytkimen ilmaus varmuudeksi ja kytkinakselin tahmaisuuden jossittelua. Edessä kolistelee joku ainoastaan silloin kun tulee epätasaista röykytystä renkaille -> koiranluut on jo varmuudeksi hankittu. Ja pyörän laakeri lienee edestä oikealta loppu, väljää tuntuu pystysuunnassa myös vanteesta heiluttaen ja jollotus on makia. Ja pimeänähän se lohkolämmitinkin on vaikka sisähaara toimii. Eli vastuksen mittailua varmaan ja oletettavasti sen jälkeen Calix-kaupoille. Että pääseehän tässä harrastelemaan heti jotain juttuja. Aika edullista puuhailua toisaalta kyllä jos kaiken saa itse tehtyä. Meylen laakeri taisi olla Nimarkilta n. 36€ ja Monroen koiranluut 16€/kpl. Ai niin ja pitäähän tuohon kuskin kumimattokin löytää koska nykyinen on poljettu puhki (!).

Ketjua kirjoittelen lähinnä silä ajatuksella että jos joku kohtalotoveri ja vastaava harjoitteleva amatöörimekaanikko sattuu hankkimaan samanlaisen auton, niin voipa lukea nämä kokemukset autonropausiltaa odottaessa. Itse on tullut saatua niin paljon apua jo monelta foorumilta ja hauskinta on ollut jos joku on dokumentoinut vastaavanlaisen kanssa potemansa vaivat jo etukäteen.

Ja jos/kun joku tee-se-itse harrastaja lukee näitä niin saa vastata mielellään. Esimerkiksi tällaiset askarruttaa tänään:
-Tuollaisessa reilut 300tkm ajetussa, riittääkö MAF:n puhdistus vai kannattaako se jossain vaiheessa vaihtaa, voiko olettaa että antaa vielä oikeita arvoja?
-kun koiranluut vaihtaa niin selviääkös sillä että tunkilla avustaa vaan pyörän ripustusta vähän ylöspäin? Vai tarviiko muuten taistella kovinkin?
-meneekö imusarjan puhdistaminen vanhoilla tiivisteillä vai onko syytä varata uudet?
-mitäs tuollainen 2.2 vie minimissään matkassa kunnossa ollessaan Eberin kanssa / ilman?
-onko Tallinnan seutuvilla suosikkikorjaamoita kenelläkään jos jotain isompaa tulee tai tekee mieli käydä esim. noita maalauksia teettämässä?
-olisiko ohjelmoinnin suhteen mielipiteitä tällaisesta 2.2:sta, mikä olisi paras vaihtoehto ja täytyykö varautua saman tien kytkimen vaihtoon?
-ja vielä: mistä saa parhaiten selville osanumerot ja esim. erot 2.2 ja 2.0 koneiden välilllä? Löytyykö näihin esim. jonkinlaisia tarkempia korjaamokirjoja jotain kautta?

Kiitoksia kiinnostuksesta ja hyviä harrasteiltoja itse kullekin :)
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

tursas
Viestit: 3106
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja tursas » 07 Tammi 2019 14:16

Hienohan se on Tervetuloa.. :thumbup: (miks toi kylttitolppa piti samalla ajaa vääräksi vai onkos se optinen harha) :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 07 Tammi 2019 18:17

Oli se valmiiks vinossa.. :D Ja kiitos!

Tänään vaihtu akku, Tsekkiläinen erikoismerkki Akuma Vortek (!), ainakin speksit pitäis riittää eli kalsiumakku ja 85Ah 760A. Akkuliike veloitti vitosen vaihdosta, kohtuu reilu palvelu. Eikä virratkaan kadonneet vaihtaessa. Merkkiliike olisi tarjonnut Motorcraftia aika lailla kalliimmalla ja vuoden takuulla, tällä oli kaksi vuotta. Eipä tuo paljoa sen vauhdikkaammin tuntunut pyörittävän, mutta vanha akku oli jo niin virttyneen näköinen että lienee kohtuu monta vuotta ollut pellin alla. Ei tullut edes mitattua.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

nestori
Viestit: 434
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja nestori » 08 Tammi 2019 09:21

Vaihteiston takertelusta tuli mieleen, että omaan mk4 bensaan vaihdatin pari vuotta sitten laatikon öljyt ja samalla rvs:t sisään. Tästä aiheutui aivan karseaa takertelua heti kun kelit alkoi olla alle +10 asteen. En tiedä oliko syypää öljyt, rvs vai öljyt ja rvs, mutta vaihdatin takaisin Fordin brändäämää tavaraa, ohjekirjan mukaista ja kaikki ongelmat oli tiessään. Aikaisemmissa kulkineissa ainakin rvs on vain parantanut menoa.

En tosin tiedä onko mk3 dieselissä sama loota.
Ecosport TURBO INTERCOOLER MANUAL 5 SPEED KATALYSATOR 2016
Mondeo MK4 2.0 bensa 2007

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 08 Tammi 2019 12:42

Mikä öljy mahtoi aiheuttaa takeltelun sulla? Lueskelin täältä foorumilta tarinoita ja niiden perusteella uskalsin laittaa tuota Redlinen MTL:aa, kun kuulemma hyvin oli pelannut muilla ja etenkin kylmänä. Toinen vaihtoehto olisi ollut sitten Fordin oma öljy, koska osa muista öljyistä oli ainakin muille aiheuttanut ongelmia. RVS on tosiaan omissa autoissa myös auttanut joidenkin vaihteistojen toimintaa, joidenkin kohdalla ei ole huomattavaa vaikutusta taas ollut. Hankala uskoa että siitä olisi kyse. Mulla myös tuntuu lämpötilasta riippuvan tuo tarttuminen ja jonkin aikaa kun ajaa niin helpottuu vaihdot. Kuusivaihteinen manuaali on tuossa. Täytynee nyt vielä tarkastaa öljyn määrä kertaalleen ja tutkia tuota kytkinpuolta myös. Onkohan noissa kuusivaihteisissa minkäänlaista kurkistusaukkoa kytkinkoppaan?
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

nestori
Viestit: 434
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja nestori » 08 Tammi 2019 22:42

En löytänyt enää tietoa, mutta ei se mikään tunnettu merkki ollut kuten redline, castrol, mobil, tms. Korjaamo sitä suositteli, ja hinta ei ollut varsinainen kilpailuvaltti, niin kuvittelisin olleen sinänsä ihan laatutavaraa. Ei vaan sopinut mondeoon, vaikka speksit täsmäsi. Minulla 5-vaihteinen loota.
Ecosport TURBO INTERCOOLER MANUAL 5 SPEED KATALYSATOR 2016
Mondeo MK4 2.0 bensa 2007

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 09 Tammi 2019 01:17

Ok kiitos tiedosta. Tuossa kun lueskelin talkfordia yms. foorumeita niin tuntuu että noita takelteluongelmia tuntuu olevan jonkin verrankin fordin vaihteistojen kanssa juuri kylmänä. Toisilla ei meinaa ykkönen ja pakki mennä silmään, toisilla taas kakkonen vastustaa. Omassa tuntuu että se kakkonen juuri on aika hankala ennen lämpeämistä. Toiset oli sitä mieltä että lootan synkronoinnit kuluneet kun takeltelee kylmänä näin. Olihan nuo öljyt kyllä lootassa aika mustaa lirua kun otin vanhoja pois, liekö koskaan vaihdettu. No, katsellaan asia kerrallaan. Kytkimen ilmaus ainakin ja lohkolämmittimen elvytys henkiin ja katsotaan auttaako nämä millään tavalla. Mukavahan se olisi lootaakin lämmittää jollain samalla kun moottoria kylmäkäynnistyksiin jos olisi mahdollista.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 09 Tammi 2019 10:46

Näyttäis tarkemman foorumitutkinnan jälkeen vielä että jollakin on toiminut nimenomaan mk4 Mondeon kuusivaihteiseen askiin (mmt6) suositeltu öljy notkeammin kylmässä:

https://talkford.com/community/topic/22 ... ?p=2065738

Eli siis Castrol Syntrans FE 75W:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590096/ ... teistooljy

Jostain syystä speksi mk3:n kuusilovisen vaihteistoöljylle, ainakin alkuperäinen, on luokituksiltaan jähmeämpi. Tuo Redline MTL on 75W80 ja sen mitä tuoteselosteesta koitin ymmärtää niin ilmeisesti hieman jähmeämpää kamaa myös kylmällä kuin tuo Castrol. Eli jospa tuota koittaisi vielä Castrolia laittaa tilalle, käy ainakin hyvästä huuhteluaineesta nuo Redlinet.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

yritäedes
Viestit: 1158
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja yritäedes » 10 Tammi 2019 16:38

balanced kirjoitti: Eli jospa tuota koittaisi vielä Castrolia laittaa tilalle
Komppaan tätä, itsekin laittaisin kuusiloviseen tuota Castrol Syntrans FE 75w tai Fordin pullosta vastaavaa (ei siis BO vaan se vähän ohuempi)

Kiva kun jaksat kirjoitella tänne! Monet näitä lukevat ja aina voi jotain oppiakin!
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 10 Tammi 2019 17:49

Kiitti! Mukava jos on viihdettä jutuista jollekin. Ite monesti oon kaivannut vähän tämän tyyppisiä arkielämän projektiketjuja autoista silloin kun miettii jonkun auton ostoa, tällaisia lukiessa tulee monesti tyyppiviat ja rehelliset kokemukset esiin.. :D

On vissiin salaista ainetta tuo Fordin 1547953 75w FE kun en oikein saanut mitään dataa siitä esiin, varmaankin löytyy pelkältä merkkitiskiltä. Kiitos vinkistä, en tiennyt että tuollaistakin on. Täytynee hakea kuitenkin Castrolia kun siitä oli jotain dataakin saatavilla, jollei jollakin ole sitten tuotetietoja läväyttää tuosta Fordin öljystä tänne, että pystyisi vertailla.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 27 Tammi 2019 23:21

Noniin, viikonlopun edellä kaverin maasturi liikahti sijoiltaan juuri sen verran että saatiin Mondeo vierailemaan talliin. Kaikenlaista tilpehööriä ja vähän yllättävämpääkin juttua oli kertynyt autoon edeltävien viikkojen aikana asennuksia odottelemaan.

Ihan kärkeen tuli lauantaina heti aika WTF-hetki kun talliin parkkeeraamisen jälkeen kaapaisin auki hansikaslokeron, jossa pidän avainta lukkomutterille. Tällainen tötterö löytyi lokeron sisältä:

Kuva

Siinähän on siis pari lastenkuljetuksessa hätävarana mukana pidettävää biojätepussia (pahan olon varalta), joihin on jonkinlainen jyrsijä tehnyt itselleen kodin. Jaahas, eli aika nopeasti on kodin pystytys käynyt, koska en ole tuota aiemmin huomannut. Pakkanen varmaan ajanut eläimen meidän pihassa ulkopaikalla etsimään lämpöä auton sisältä ja on sitten löytänyt hyvän reitin hanskalokeroon.. Pikkuisen olin äimistunyt, eka eläin kyllä joka on kutsumatta tullut omaan autoon sisälle. No, ei auttanut kuin käyttää kovia kliinereitä lokeron puhdistamiseen ja aloitella hommia. Siinä vaan rengasta irroitellessani mietin että mihinkähän kehä ykkösen varrelle on mahtanut hiiri päätyä jos on ollut kyydissä vielä startatessa.

Öljyt vaihdoin toistamiseen jo tuohon kuusivaihteiseen manuaaliin koska aika tuskaa on ollut Redlinen MTL:llakin kylmänä ajo. Kakkonen on mennyt todella vaikeasti ja hitaasti päälle jos autoa ei ole lämmittänyt reilusti käynnissä pitämällä ennen ajoon lähtöä. Eikä moottorin lämmityksestäkään ole ollut edes välillistä apua, kun lohkolämppärin vastus on ollut hiljaa. Takeltelua on kanssa vaihteiden kanssa ollut, vaihteelta pois ottaminen on vauhdissa tuntunut tarraavan vähän. Lämpenemisen jälkeen ei taas ole ollut mitään ongelmia.

Kuva

Kuusilovisessa eli MMT6 vaihteistossa löytyy poistoproppu pohjan tienoilta apurungon ja lootan välistä. Lyhyen 8mm kuusiokolon saa justiin pujotettua paikalleen kun apurungon ja laatikon väliä vääntää jollain pikkuisen isommaksi. Omassa tapauksessa ei tarvinnut juuri lainkaan voimaa. Siihen sitten 10mm avain kiinni ja auki naputtelemaan. Ja mieluummin naputtelemaan jollain pikku nuijalla, vääntäessä käsivoimin voi käydä näköjään niin kuin ensimmäisiä öljyjä vaihtaessa:

Kuva

Täyttö- ja tarkistusproppu löytyy aika helposta paikasta eturenkaan takaa ja käsiksi pääsee hyvin. Pistin Motonetin käsikäyttöisellä imupumpulla (https://www.motonet.fi/fi/tuote/386418/ ... pu-8mm11mm) uudet öljyt sisään ja homma sujui aika rivakasti. Vajaa pari litraa öljyä riitti ja ylimääräiset valui täyttöaukon kautta pois. Uutena öljynä sisään mennyt Castrolin Syntrans FE 75W alkoi toimia kylmällä kyllä paremmin. Vaikka pientä vastustusta tuntuu pakkasilla aluksi vieläkin, on liikkeelle huomattavasti mukavampi lähteä kuin Redlinen öljyillä. Eli ohuempana pysyvät kylmänä.

Kuva

Kuvassa näkyy samalla muoviset (!) koiranluut, jotka oli vaihtolistalla seuraavana. Oire oli tuntuva kolina etupäässä epätasaisella alustalla ja etenkin sen huomasi tuollaisissa lumisissa nimismiehenkiharoissa talvikelillä. Luiden vaihto kummallekin puolelle eteen hävitti kolinat kokonaan ja oli yllättävän ok operaatio. Renkaat suorassa kun vähän nosti alapallon alta toisella tunkilla (varoo vaan ettei naarmuta levyä) niin sai luun sellaiseen asentoon että sen pystyi sormella poimimaan, kunhan pultit oli ensin auki.

Loppuillasta tuli turailtua vähän sisätilalämppärin kiinnikkeen rakentamista sekä epäonnistunuttta asennusta (aika vähän on tilaa lämmittimelle jos meinaa saada hanskalokeronkin auki..) sekä lohkolämmitin tuli herätettyä henkiin. Helpoin korjaus ikinä, johto vaan kiinni vastukseen. Lienee joltain edeltävältä omistajalta jäänyt kytkemättä rempan jälkeen tai sitten kiinnike tipahtanut matkalle. No, nyt se on (teipillä) varmistettu :D

Siinä kun lämppäriasioita katseltiin ja taskulampulla sohittiin moottoritilassa niin kaveri luuli nähneensä jossain letkujen välissä hiiren. Ja kohta mäkin näin jotain liikettä, ja mietittiin että nyt alkaa mielikuvitus laukata kummallakin näistä hiirijutuista. Mutta hetken päästä se tuijotteli tosiaan kaveria silmiin toiselta koneen laidalta. Salamatkustaja! Sehän on ihan tekemätön temppu saada tuollaista eläintä kiinni jostain moottoritilasta kun hädin tuskin pysyy itellä avaimetkaan kädessä. Niin siinä sitten illan päätteeksi päätettiin että käyn jonkun 24h marketin kautta kotimatkalla ja viritän sille ansan sulakerasian päälle yöksi. Mutta mutta, kun olin ensin paukutellut reistaavan lukon takia konepeltiä kiinni aikani tallissa ja sutinut hetken pihamäessä autoa tielle poistaessa niin sain vielä kuittauksen: hiiri oli hypännyt hädissään kyydistä ja juossut pihan poikki kaverin maasturin alle.. Elikäs kiitti vaan. Lupasin tuoda loukun seuraavana päivänä tuliaisiksi.

Kuva

Tänä aamuna olikin sitten tallin ja maasturin väli pihalla iloisia pikku jälkiä täynnä. No, loukun annoin tallin omistajalle, katotaan miten tarina kehittyy. Toivottavasti eläin löytää seuraavan asumuksen jostain vähän turvallisemmasta paikasta. Päivällä tuli puhdisteltua EGR, josta löytyi mukavana yllätyksenä varsin vähän mitään. Pieni tahmainen kerros seinämillä, ei muuta. Välijäähdyttimelle kulkeva putkikin vaikutti terveeltä kun samalla katselin. Raitisilmasuodatin oli varsin helppo homma ja lämmittimen johdon liitintä tuli keulassa fiksailtua paremmin paikalleen. Konepelti menee vaan harmittavan huonosti kiinni perimmäiseen hakaan, vaatii ihan liikaa voiman käyttöä ja sittenkin epävarmaa. Kauheeta paukuttelua.. Lukko ja hakojen mekanismit tuntuu toimivan kuitenkin ilman ongelmia. Sitä tuli mietittyä että jos on kulumaa tullut perimmäiseen hakaan sen verran että konepellin hakoja kiinni painava vastakappale ei vaan saa sitä painettua kiinni kun lukon runko-osa tulee vastaan. Pikkuisen tuli dremeliä näytettyä myös tuolle lukon rungolle mutta eipä mitään mainittavaa parannusta. Jos joku tietää hyvän fiksin tällaiseen huonosti ja ainoastaan voimalla kiinni menevään konepeltiin niin kiinnostaa. Ja ylipäätään kaikki muutkin näkemykset kiinnostaa :)

Joskus myöhemmin on tiedossa sitten pyöränlaakeriremonttia, stereoasennusta ynnä muuta harrastustoimintaa.
Viimeksi muokannut balanced, 29 Tammi 2019 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 28 Tammi 2019 09:17

Tosiaan aiemmin tuli vielä mietittyä että onko tuossa Mondeossa DPF vai ei, kun ostaessa olin siinä luulossa että nämä mahtaa sellaisella olla jo varustettu. Mutta googlailujen jälkeen vaikuttikin siltä että eipä sitä (yleensä) näissä mk3:ssa ole varusteena eikä siihen liittyviä parametreja löytynyt forscanillakaan. No, auton alle tuli tietysti kurkittua viikonloppuna enemmänkin:

Kuva

Paljoa ei ylimääräisiä morkuloita näy pakoputkessa ja jäin myös ihmettelemään että eikös näissä sitten ole mitään keskivaimenninta normaalisti? Netistä kun katsoo putkistoja näihin niin niissä on ainakin kuvattu vaimennin keskelle ja olishan tuolla auton alla sille tila. Pakoäänet ei ole mitenkään vaivanneet, tai en ole niihin edes kiinnittänyt mitään huomiota. Mutta osaako joku sanoa?
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 29 Tammi 2019 08:59

Eilen sain yllätyssoiton isännöitsijältä, oli tallipaikka taloyhtiössä vapautunut. Johan sitä tuli odoteltua kolme vai neljäkö vuotta. Eli Mondeota sisään sovittamaan, ensin mittanauhan kanssa ja sitten ajaen. Vähän kyllä mittauksen jälkeen kylmäsi että mahtuuko se ollenkaan vai pitääkö pienempää autoa alkaa ettiä.

Kuva

Mutta mitäs vielä, kun koukun jättää melkeen oveen kiinni niin keulan edestä mahtuu vielä nippa nappa kulkemaan.. Apukuskin puolella peilistä jää tosin seinään muutama sentti, että eipä sinne paljoa asiaa ole. Mutta jos tarvii moottoritilassa käydä mitään helpompaa tekemässä niin onpahan kotona talvellakin mahdollista. Periaatteessa siis. Tarvii vaan renkaille stopparit vielä kiinnittää lattiaan että saa auton pysähtymään aina justiin oikeaan kohtaan, niin ei tarvi arvailla.

Kuva

Jokunen seinään kiinnitettävä magneettiteline, Ikean muovisia pinottavia kenkälaatikoita ja magneettinen mutterikuppi tarttui ensihätään mukaan varusteostoksilla. Että pystyy jotenkin elää tuolla. Niin ja lämpömittari tietenkin, täytyyhän sitä voida verrata onko lämpimämpää kaverin vai omassa tallissa, ennen ku alkaa talvella askartelemaan. Enimmäkseen täytynee työkalut kuitenkin pitää jossain pyörillä kulkevassa pakissa tai laukussa, jonka voi tarvittaessa rullata varastokopista paikalle. Sen verta kortilla on tuo tila. Mutta aika kiva juttu, mahtuu kesällä fillareita huoltamaan myös tuolla eikä tarvi olla sateen armoilla, kun jättää auton välillä kadun varteen.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

juhve
Viestit: 480
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja juhve » 04 Helmi 2019 22:02

Ei tossa mun 2.2tdci 2005 mondeossa kaan ollut ku taka vaimennin nyt on ollut varmaan jo neljä vuotta kokonaan suora putki ilman vaimentimia ei oo siltikään kovat äänet
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia

Myynnissä ford mondeo mk4 1.6 ecoboost 2014

Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk4 1.6

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 05 Helmi 2019 10:34

Ok, kiitos tiedosta! Jos mätänee takapönttö niin onpa ainakin selkeä korjaus..
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 11 Helmi 2019 07:57

Eilen sujahti iltapuhteiksi asennusta odotellut Kenwoodin soitin paikalleen. Joskus hommasin johonkin aiemmista autoista, mutta jätin tuon itselle autosta luopuessa kun oli sen verran fiksut bluetoothtoiminnot. Ja tulihan sille käyttöä.

Kuva

Aiempi soitin oli vaan aika tiukassa, ilmeisesti räminöiden takia tms oli jonkinlaisia kangasteippejä asenneltu soittimen ja kojelaudan väliin sillä seurauksella että välillä meinas irroittaessa loppua usko. Tori.fi:n kautta adaptereiden, kaiutinsovittimien jne. kanssa hankittu soitinsovitin meni kuitenkin lopulta paikalleen. Tuntuu yksi tämän ikäisen Mondeon mukava puoli olevan se että varaosia ja löytyy edullisesti kun jaksaa etsiä sekä käytettyinä myös kaikenlaista tarviketta.

Kuva

Sisustamuovi ponnahti nätisti pois paikoiltaan eikä mitään muovinipsuja mennyt edes rikki.

Kuva

Mikrofoni asentui muovin taakse aika nätisti, ainut ähräys sen kanssa oli saada kaapeli pujotettua sopivaa reittiä kojelaudan sisältä. Toimii!

Seuraavaksi tarvisi saada kaiuttimet vaihtoon, 6.5" kokoisille on sovittimet valmiina, eli ehkä eteen jokin erillissatsi ja taakse koaksiaalit jos jaksaa ja jostain sopivasi löytyy. Ja sen lisäksi vielä selvittelemään kiveniskemän paikkausta, joka löytyi lasista puuhastelun yhteydessä, sekä hiljalleen tyhjenevää takarengasta ihmettelemään myös..
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 11 Helmi 2019 13:29

Tyhjenevän takarenkaan syyksi löytyi se että vuotaa vanteen välistä. Arvasivat rengasliikkeessä auton nähtyään. Kuulemma näissä usein tiesuola hapettaa vannetta ja alkaa ikääntyessään vuotaa. No, rengastöiden jälkeen lasikorjauksen kuivumista odotellessa voi googlailla että koko kampiakselin hihnapyörän puoleisen remmisetin hihnapyörineen näyttäisi saavan pariin sataan. Sieltäkin sirkutus kuuluu..
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 07 Maalis 2019 09:01

Taas on tullut traktoria rassattua. Hiihtolomareissulla alkoi etupyörän laakeri pitää reissussa sen verta ikävää ääntä että oli pakko laittaa vaihtoon. Tarkoitus oli kuunnella sitä jollotusta vielä tuo reissu ja sen jälkeen alkaa ite kaverin avustuksella operaatioon. Onneksi löytyi Jyväskylästä nopealla aikataululla korjaamo, joka hoiti homman tyylikkäästi. Kiitoksia vaan Korjaamo Ykköset Kukkumäellä :)

Takaisinpäin reissusta ajellessa alkoi sitten tuntua ravistusta ratissa, joka myös hidastui nopeuden mukaan. Raidetangon päät tuli vaihdettua kokeeksi ja ihan hyvä että sekin tuli tehtyä. Perimmäinen syy oli ilmeisesti kuitenkin renkaat, hitaammilla nopeuksilla ja mutkassa ohjauksen palauttaessa ohjauksessa kovemmin tuntuva ratin nykiminen rauhoittui selvästi kun eturenkaat vaihtoi taka-akselille. Elikäs rengassatsi tilaukseen, olisipa se pitänyt ensi talveksi kuitenkin jo tilata.

Maalaus- ja ruostehommia tuli harjoiteltua ekaa kertaa mihinkään autoon pienen tallin lattialla myös. Mondeota on vaivannut akuutti värin lähtö, eli muuten näyttää pinta ihan hyvälle, mutta paikoin on lähtenyt halkeamalla isoja paloja kaikkia maalikerroksia pellille asti. Lähempi tarkastelu osoitti myös että etupyörien takaa oli helmoista kivet hakanneet maalia irti ja ruostetta oli maalipinnan alla ja paljaalla pellillä pyöränkotelosta etuoven puoliväliin saakka. Samoilta nurkilta oli lohjennut helmojen kylkipuolilta isosti maalia pelkälle pellille. Aika ohut tuntui paikoin olevan myös vanha pinta, joka lähti puukolla koskettamalla helmojen alapuolelta reunasta irti. Maalit oli tipahtaneet siivuina matkalle myös vasemmalla puolella takakaaren etuosasta sekä pienemmästä paikkaa korin takaosasta. Ja takana pyöränkotelon etuosassa oli helmapellin pinta hapantunut hieman sekä ylä- että alapuolelta kivisuihkussa. Takaluukussa rekisterikilven molemmin puolin olevat paljaat paikat tuli jätettyä kesähommiksi kun ei tuo tallin syvyys oikein riitä luukun aukasemiseen..

Helmoihin pohjapuolelle meni lääkkeeksi ensin mekaaninen puhdistus akkuporakoneella ja teräsharjapäällä. Sen jälkeen liottelua Dinitrol Annitrolilla niin kauan että sai lääkettä hiukan nekin paikat mihin ei aivan kunnolla teräsharjalla päässyt. Seuraavana päivänä pinnan pyyhkäisy puhtaaksi ja kaksi Noverox-kerrosta ohjeen mukaan ja ruosteenestopohjamaali myöhemmin kuivumisen jälkeen pensselillä päälle. Näkyvissä oleville pinnoille meni 1-k värit maaliliikkeen pulloista, ensin pohjalle kolme happopohjamaalikerrosta, sitten hiontaväriä muutama kerros ja värikerrokset + lakat. Helman alareunaan meni suojaksi vielä koko matkalta varsinaisen maalauksen päälle pari kolme kerrosta Dinitrol 477 kiveniskusuojaa, jolla nostin myös vähän alkuperäistä suojauksen rajaa. Näyttää aika korkealle kivet lentelevän.

Jos tuota maalari katsoo niin kyllähän se varmaan vähän irvistäis, mutta riittävän lähelle meni omasta mielestä ekaksi harjoitteluksi eikä harmita. Jos ei tiedä katsoessaan niin eipä noihin kiinnitä huomiota. Maalilohkeamien tasoittelut olisi pitänyt tehdä paremmin niin ei olisi niistä jäänyt mitään muistoa näkyviin. Ja vähän syvempi tuli uudesta sävystä, vaikka tein korjauskierroksen vielä maalaten kuivempaa pintaa. Uutta lakkaakin voisi vaikka aavistuksen hioa jollain, että sulautuisi paremmin muuhun himmenneeseen pintaan :) Ai niin ja samalla odotellessa tuli Turtle Waxin Red Rubbing Compoundilla puhdisteltua konepellistä useat himmentymät. Olisiko jollain edellisistä omistajista jäänyt linnunjätökset siivoamatta, pelti oli haaleita laikkuja täynnä. Hyvää ainetta tuntui olevan, ihmeen hyvin palasi kiilto varovaisella pelkkiin himmentymäkohtiin tehdyllä käsittelyllä.

Ihan mukava tietää että kyllä noita maalipaikkauksia ja pieniä ruostekorjauksia pystyy ite tekemään, kun kuitenkin tulee vanhempia autoja pidettyä. Tähän asti on se pienenkin ruostekorjauksen teettäminen tuntunut vanhaan autoon hiukka ylimääräiseltä puuhalta ja auton vaihtoa on tullut siinä kohtaa kiirehdittyä. Aikaahan tuohon menee, mutta ei kyllä maalit ja hiomapaperit ole hinnan kiroissa jos ite tekee. Ja jos kaikki nyt tehdyt paikat kestää ensi vuodelle niin sittehän se on paremmin kuin maalaus/fiksausfirman tekemä korjaus edelliseen autoon.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 07 Maalis 2019 14:58

Sellainenkin vika tuli fiksattua että konepelti ei tahtonut sovinnolla mennä kiinni. Lukkomekanismi kyllä toimi hyvin, mutta ei vaan lukittunut perimmäiseen hakaan kun pellin paiskasi kiinni. Tämä on siis avaimella keulasta avattava versio, ei kaapelilla ohjaamosta. Syyksi paljastui että konepellissä kiinni oleva lukon osa/vastakappale laskeutuu lukkoon vinossa ja ajan mittaan mekanismi alkaa taipua ja joustaa sivuttaisvoiman takia taakse eli matkustamoa päin. Ja tällöin ei enää pelti lukitu, vaikka mekanismi toimiikin täysin. Vähän onneton suunnittelumoka.

Lukkomekanismia auton keulaa päin taivuttamalla sulkeutui pelti taas jonkin aikaa hyvin, mutta siihen se ilo loppuikin. Sahasin paksusta kumilevystä tukipalaset hahloilla lukkomekanismin ja sen takana olevan pellin väliin, nyt lukittuu taas hyvin taas. Katotaan miten hyvin pysyvät mukana, vai pitääkö alkaa muuten noita kiinnittelemään paikoilleen.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 07 Kesä 2019 00:42

Mondeo kehitti kevään kuluessa uuden vian. Vikakoodi P132B paukahti ensimmäisen kerran päälle joskus pääsiäsireissulla ohitustilanteessa, hehkuvalo vaan vilkkui ja limp modeen mentiin, tehot katosi. Pikaisten tienposkessa tapahtuneiden googlailujen jälkeen näytti että ei onneksi mikään maailmanlopun ongelma ollut kyseessä. Tehot palasi normaaleiksi uudelleen käynnistämällä loppureissun ajaksi. Vaikutti että syy on joko takeltelevat turbon siivet tai siipiä liikuttava käyttölaite/aktuaattori/morkula turbon päässä.

Siipiä liikuttava vipu tuntui liikkuvan vapaasti ja vika alkoi loppukeväästä ilmaantua tiheämmin ja lopulta auto jäi seisomaankin hetkeksi. Arvelin että tuo säätölaite itsessään vaan tilttaa. Samalla varaosanumerolla ja saman moottorisesta (2.2 TDCI) Mondeosta puretun osan sain laitettua tilaukseen ebayn kautta vasta kesäkuun korvalla. Ilmeisesti eri konemallien välillä voi olla laitteen ohjelmoinnissa hieman eroa siinä miten tuo laite siipiä säätää.

Tänään sain vihdoin tuon uuden aktuaattorin paikalleen, koodeja ei tunnu ainakaan äkkiseltään tulevan, vetoja on ja kaikki toimii. Helppo vaihtaa, kun vaan saa toimivan varaosan jostain käsiinsä. Vaihtoehto olisi ollut koko turbon vaihto, n. 1000€ projekti, jota turboliike lähtökohtaisesti suositteli korjaustavaksi ongelmaan. Eli jos tällä nyt mennään jonkin matkaa niin varsin onnistunut korjaus. Osa kustansi 40 puntaa ja siihen postit päälle.

Kuva

Vanhassa laitteessa ei näkynyt irronneita johtimia, joita näissä kai monesti on kun vikaa alkaa tulemaan. Mutta jokin muu siellä ilmeisesti vaan antautui.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

balanced
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mondeo mk3 2.2 TDCi Wagon harrastekäyttis

Viesti Kirjoittaja balanced » 16 Kesä 2019 20:50

Mondeolla ilmestyi kevään mittaan pieniä pidätysvaikeuksia, alkoi vissiin ikä painamaan. Autopesussa käyttäessä lorautti vettä hanttarin matolle aika lailla ja siitäpä sitten syytä tutkimaan. Sisäilmansuodatinhan oli märkä ja suodattimen läpi tuulilasin alla olevasta kaukalosta oli jotenkin päässeet vedet kulkemaan siihen muoviseen suodattimen koteloon ja suoraan sisään matolle. Ei hyvä..

Oletin että kyse on tukkeentuneista vedenpoistokanavista ja aika paljonhan sieltä moskaa poistuikin kun aloin rassaamaan. Mutta mutta, sama homma tapahtui lievempänä taas pesussa käyttäessä. Rempasin sen koko ilmansuodattimen muovisen pikkukaukalon irti niin vähän surullinen oli näkymä.

Kuva

Ei tiiviste ole oikein pitänyt aikaa. Ei tarvi vesi paljoa pesussa nousta tuossa rännissä että tulee ilma-aukon alareunan eli sen muovikaukalon tasolle ja valahtaa siitä läpi jalkatilaan kastellen samalla sisäilmansuodattimen. Ilmeisesti käyttämäni autopesula saa sen verran tuupattua vettä tuonne peltien väliin että se riittää tähän. Muutenhan tuonne ei ole mitään mennyt.

Kuva

Lääke oli puhdistus sekä Sikaflex vahva liima- ja tiivistysmassa, seurataan miten toimii. Monipuolista ainetta kyllä kun sillä voi korjata myös esim. vaihteiston tukia.. :)
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I

Vastaa Viestiin