Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
duckworth
Viestit: 2233
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja duckworth » 10 Marras 2018 14:58

Laitetaan nyt projektit osioon, kun vähän sellaisen tasolle venähti Focuksen siistintä ennen leimaa tuossa loppukesästä :) Tämä ei siis ole tuunaus/viritys tai täys re-built, vaan kertailen vähän väli-projektina olleen käyttöauton vaiheita, kun tuli napsittua "jokunen" kuva ja työvaiheet vielä muutenkin muistissa :D

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta.htm


Jos tää nyt tuli väärään osioon niin joulukuun alussa Kiuruvdellä on Turpaanveto talkoot- tapahtuma, niin sovitaan vaikka sinne treffejä tms :mrgreen: Mutjoo lähinnä sillä nyt kirjoittelen tänne myös tällasesta mini-projektista, että saadaan keskustelua aiheesta, vaikka siitä onko kilikali parempi ku ruisku tai tarviiko metallihohtoväri alleen hiontavärin tai mikä paraskotelonsuoja tai onko se lift-off-oversteer kun perä irtoo kaasun nostolla vai onko se sittenkin sitä "kun tasauspyörästö kiskaisee eri puolelta" jne jne... :thumbup:

Tai sitten vaan jaetaan kokemuksia Focus-kuskien kesken :)
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2233
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja duckworth » 19 Marras 2018 17:58

Sitten vähän mitenkä väliprojekti jatkui.. Tästähän laitoin sysksyllä kuvaa mutta alla linkissä asiasta laajemmin ;)

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm

Että semmosta 8-)
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

JiiHoo
Viestit: 139
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja JiiHoo » 20 Marras 2018 14:09

Liekö sulla nyt Suomen siisteimmät Mk1:n kaaret ja helmat? :thumbup: Muista laittaa eturoiskeläpät. :)
Olisi varmaan pitkä rivi autoja jonossa, jos tekisit noita kohtuuhintaan (kohtuuttoman suuren työn siis).

Mk1:ssä lahoaa myös ovien alareunat, kun homma lähtee käyntiin prkleen irtoavista kittisaumoista. Takaluukun maalipinta rikkoutuu takaluukun muovikahvan kiinnityspisteiden kohdalta ja ruoste lähtee sieltäkin leviämään. Tuohon pitäisi keksiä joku patenttiviritys, että uusikin maalipinta ei kokisi samaa kohtaloa. Keulan apurunko on sekin (kuulemma) ruostumiselle altis ja kannattaa suojata, kunhan sen tekee ajoissa.

Se auttaa kummasti, jos pysyy poissa Etelä-Suomen märästä suolasateesta.

duckworth
Viestit: 2233
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja duckworth » 20 Marras 2018 21:55

JiiHoo kirjoitti:Liekö sulla nyt Suomen siisteimmät Mk1:n kaaret ja helmat? :thumbup: Muista laittaa eturoiskeläpät. :)
Olisi varmaan pitkä rivi autoja jonossa, jos tekisit noita kohtuuhintaan (kohtuuttoman suuren työn siis).

Mk1:ssä lahoaa myös ovien alareunat, kun homma lähtee käyntiin prkleen irtoavista kittisaumoista. Takaluukun maalipinta rikkoutuu takaluukun muovikahvan kiinnityspisteiden kohdalta ja ruoste lähtee sieltäkin leviämään. Tuohon pitäisi keksiä joku patenttiviritys, että uusikin maalipinta ei kokisi samaa kohtaloa. Keulan apurunko on sekin (kuulemma) ruostumiselle altis ja kannattaa suojata, kunhan sen tekee ajoissa.

Se auttaa kummasti, jos pysyy poissa Etelä-Suomen märästä suolasateesta.


Nooooh, tiedä sitten miten paljon olisi autoa jonossa, vaikka eihän toi ihan järjetön työmaa oo, kun ei tarvinnut sentään uutta peltiä laittaa :D Tai no tutulla olis kuulemma traktorin vanteet jotka pitäis maalata, kun "sullahan on se ruisku" :cry:

Ovien alareunat ja itse ovetkin saattais kaivata lisää hööäsystä joo, kun kattelin niitä alaosan saumoja sisäpuolelta, ovissa on kyllä lommojakin tullut (tiedä sitten kuka sankari ne on siihen murjonut :evil: ) jotka vois saada oiottua vastapuolelta, mutta toisaalta kittaukseetkaan ei toki olisi mahdoton ajatus jos ovet maalaisin muutenkin, mutta katsellaan mikä on tilanne ensi keväänä :mrgreen:
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

yritäedes
Viestit: 1134
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja yritäedes » 24 Marras 2018 07:07

duckworth kirjoitti:http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta2.htm


Hyvin tehty ja selostettu! :thumbup:
Ja tuo 2-k epoksipohjamaali on noissa helmoissa A ja O. Kantapään kautta todettua. Ei auta helmassa hienokaan pinta, jos
pohjat ei pidä.
Aikoinaan oli täällä ketju "Pelastakaa Sierrat" tai jotain sinnepäin. Kohta voisi Focus Mk1:stä tehdä vastaavaa. Oikein pahalta tuntuu, kun pikkuvikaisia kärrätään Kuusakoskelle. Luokassaan paras ajettava, edulliset osat ja helppo laittaa.
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex

duckworth
Viestit: 2233
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja duckworth » 25 Marras 2018 13:02

Juu kiitosta vaan :)

Joo siis pellille hiottujen kohtien takia korroosionesto on must-häv, päätin vetää samantien koko alalle ensin alle epoksin, kun suositushan on että jos joutuu vetämään isommalle alalle niin sama ruutata koko paneeli. Tota 1:1 epoksia tosin saa vaan yhden värisenä (todella vaalean harmaa), niin piti vetää vielä päälle akryylihinkkaväri, joka olisi sävyltään samaa kuin muu auton pohjamaali. Voin sanoa kokemuksesta että jos pohjamaali on eri paria yhdessä paneelissa niin metallihohtovärin kanssa se kyllä näkyy joko muuta autoa tummempana tai vaaleanpana :shock: :cry: Osahan suosii myös happpohjaa korroosion estona mutta sen alta täytyy ilmeisesti saada kokonaan vanhamaali pois?

Jep, Focus on ehjänä kyllä todella hyvä ajaa, ja etuvedoksi halukas kääntymään, pointy vai mitenkä sitä nyt sanotaankaan :D
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2233
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja duckworth » 29 Marras 2018 22:55

Nonni, sitten ne viimeiset säädöt ennen leimaa ja vähän sen jälkeenkin :D :

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta3.htm

(pahoittelut kun tituleeraan tuolla itseäni autoharrastajaksi, aikanaan mm. nimim. lexicon69, Posmo ja moni muu oli sitä mieltä että mun touhussa ei ole kyse autoharrastuksesta, joten ilmaisuna se saattaa olla liian ylimielinen)

Tosiaan auton ajokäytökseen tuli taas tolkkua, ammattilaisella tehdyn nelipyöräsuuntauksen jälkeen, ja samalla omakin olo helpottu, köhöm :) Tällä erää väliaikaisprojekti olisi nyt taputeltuna, jos mitään dramaattista ilmaannu. Oli kuitenkin mukavaa jakaa touhailujaan vaihteeksi tänne ja vaihtaa ajatusta! :thumbup:

Seuraavaksi keskitytään sitten kaarelliseen "Gr. A" Sierraan :twisted:
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

JiiHoo
Viestit: 139
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja JiiHoo » 04 Joulu 2018 14:37

yritäedes kirjoitti:
duckworth kirjoitti:Aikoinaan oli täällä ketju "Pelastakaa Sierrat" tai jotain sinnepäin. Kohta voisi Focus Mk1:stä tehdä vastaavaa. Oikein pahalta tuntuu, kun pikkuvikaisia kärrätään Kuusakoskelle. Luokassaan paras ajettava, edulliset osat ja helppo laittaa.


Taitaa Focuksen ruostuminen olla vähän isompi vika... :cry: Onhan Focus hyvä ajettava ja 2-litraisella koneella tuntuu melkein kiukkuiselta GTI-tykiltä, kun hyppää rattiin patalaiskasta 1.8-Mondeosta. :thumbup:

duckworth
Viestit: 2233
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus Mk1 STW -04 "siistimistä"

ViestiKirjoittaja duckworth » 04 Joulu 2018 15:45

JiiHoo kirjoitti:
yritäedes kirjoitti:Aikoinaan oli täällä ketju "Pelastakaa Sierrat" tai jotain sinnepäin. Kohta voisi Focus Mk1:stä tehdä vastaavaa. Oikein pahalta tuntuu, kun pikkuvikaisia kärrätään Kuusakoskelle. Luokassaan paras ajettava, edulliset osat ja helppo laittaa.


Taitaa Focuksen ruostuminen olla vähän isompi vika... :cry: Onhan Focus hyvä ajettava ja 2-litraisella koneella tuntuu melkein kiukkuiselta GTI-tykiltä, kun hyppää rattiin patalaiskasta 1.8-Mondeosta. :thumbup:


Joo Focus on kyllä FWD-vehkeeksi tosi hyvä ajaa, jopa leikkisä, vaikka tehoista en voi omalta kohdalta mitään sanoa, kun tämä kottero on nuhaisella väärän perheen 1.6 Zigma/Zetec S:llä :D
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa