Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 06 Elo 2017 14:54

ynjevi kirjoitti:Kiva seurata uurastusta. OT, taitaa saintsi olla kaikkien aikojen kovin heppu rallissa. Kun ottaa huomioon uran pituuden, ajetut kisat, pikisvoitot, kilpailevat tehdastallit ja kuskit ym.


Ja OT: saintsi on takuulla kova rattimies, mutta silloin kun Sierralla ajattiin MM-tasolla, sanoisin että Stig Blomqvist ja tietty Vatanen tarjoilivat ehkä kovimpia otteita, vaikkei Sierralla nyt rallissä pärjättykään. Tosin Colin ja isänsä Jimmy McRae varmaan tekivät Sierran tunnetuimmaksi, koska pärjäsviät sen puikoissa muita vastaan kansallisissa karkeloissa 8-)
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 28 Elo 2017 18:25

http://www.borehammer.net/aryhma_sierra8.htm (päivitys 6.8 ->)

http://www.borehammer.net/aryhma_sierra9.htm

Lyhyesti :arrow:

Ruosteesta, hilseestä, kuonasta putsattu ja lopuksi maalattu:

-Takatukivarret
-Taka-apurunko
-Etupalkki
-Etujarrusatulat+kannakeraudat
-Takajarrusatulat+kannakeraudat
-MT75-loodan kannakerauta
-Moottorin sivukorvakot
-Vesikisko
-Modattu poljinpaketti
-Puskurin kannakkeet
-Öljypohja (tehty samalla ö-paluu ahtimelle)
-Kardaani
-Tankin kiinnityspannat

Ruiskulla maalattu (sis. pohjat):

-Cossu- maski
-Sivupeilien taustat


Linkeissä kuvat ja täydentävät selostukset.
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 17 Syys 2017 19:25

Kovin on ollut hiljasta foorumilla projektien puolella, mutta kertoilaan taas jotakin... :) Taka-akselistoon tein ne epäkeskeiset levyt (tai prikat tai miksikä niitä nyt haluaa sanoa), joilla saa camberiä korjattua ettei mene niin helvetisti pakkaselle kun autoa tuodaan lähemmäs tonttia, aiemmista linkeistä löytyy kuvat, kun ei jaksa huitoa enempää :D

Kun lämmin osa rakentelukaudesta alkaa kohta loppua, kävin vielä sipistelemään maalipintaa ja hioin pois jokusen valuman.

Kuva

Käytin apuna tollasta etten hio vierestä.

Kuva

Otin ekana nökön pois 600-vesipaprulla josta sitten 1000:lla ja lopuksi 2000-papyruksella yli alueen.

Kuva

Takalonkastakin hankasin pari nököö pois.

Kuva

Täälläkin ollaan vielä 2000gritin jäljiltä eli täytyy vielä myllyttää alueet läpi. Tietysti jostain vinkkelistä yhä huomaa mun virheet, mutta äkkiseltään siistiyty kummasti.


Kohtaa voisi alkaa ruuvailemaan puskureita ja vähän muutakin autoon takas, mihin liittyen aivan ääliö kyssäri; tulisko esim. takapuskurin pulttien kohdalla käyttää jotain lujempia tai jopa haponkestäviä pultteja rautakaupan 8.8:ien sijaan? Kierrehän noissa on ihan vakio metrinen, mutta itsellä hämärä muistikuva että takapuskurin kiinnikeraudat olisi olleet mustilla tehtaan jäljiltä.
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 28 Syys 2017 12:44

Palaan aiheeseen ö-pumpun pick-up: aion korvata keskimmäisen rkl-pukin pultit pinnapulteilla joihin sitten sovellan kiinnitykset myöhemmin, kysymys, ei viitsisi millään hommata koko 100e sarjaa burtonilta, kun alkuun tarvtisin vain yhteen pukkiin, joten pystyisikö tuossa käyttämään yleismallin pinnapultteja kun vain lujuusluokka tarpeeksi suuri? Riittääkö 12.9 vai mikä lujuus noille pitää olla?
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 09 Loka 2017 14:41

duckworth kirjoitti:Palaan aiheeseen ö-pumpun pick-up: aion korvata keskimmäisen rkl-pukin pultit pinnapulteilla joihin sitten sovellan kiinnitykset myöhemmin, kysymys, ei viitsisi millään hommata koko 100e sarjaa burtonilta, kun alkuun tarvtisin vain yhteen pukkiin, joten pystyisikö tuossa käyttämään yleismallin pinnapultteja kun vain lujuusluokka tarpeeksi suuri? Riittääkö 12.9 vai mikä lujuus noille pitää olla?


Kannepultteina pystyy käyttämään ihan normaaleja 12.9 pultteja niin miksikäs ei voisi, kannattaa vaan kiristää pultit äärettömän monta kertaa momenttiin että ne ei vaan pääse löystymään. Saahan noita ostettua 14.9 kovuuksisinakin, vakionahan noissa vissiin 10.9 pultteja?

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 09 Loka 2017 14:44

Möhkö kirjoitti:
duckworth kirjoitti:Palaan aiheeseen ö-pumpun pick-up: aion korvata keskimmäisen rkl-pukin pultit pinnapulteilla joihin sitten sovellan kiinnitykset myöhemmin, kysymys, ei viitsisi millään hommata koko 100e sarjaa burtonilta, kun alkuun tarvtisin vain yhteen pukkiin, joten pystyisikö tuossa käyttämään yleismallin pinnapultteja kun vain lujuusluokka tarpeeksi suuri? Riittääkö 12.9 vai mikä lujuus noille pitää olla?


Kannepultteina pystyy käyttämään ihan normaaleja 12.9 pultteja niin miksikäs ei voisi, kannattaa vaan kiristää pultit äärettömän monta kertaa momenttiin että ne ei vaan pääse löystymään. Saahan noita ostettua 14.9 kovuuksisinakin, vakionahan noissa vissiin 10.9 pultteja?


Niin riittäiskö 10.9 pinnapulttikin siis? Kun niitä taitaa saada helpommin :)
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 09 Loka 2017 14:55

duckworth kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:
duckworth kirjoitti:Palaan aiheeseen ö-pumpun pick-up: aion korvata keskimmäisen rkl-pukin pultit pinnapulteilla joihin sitten sovellan kiinnitykset myöhemmin, kysymys, ei viitsisi millään hommata koko 100e sarjaa burtonilta, kun alkuun tarvtisin vain yhteen pukkiin, joten pystyisikö tuossa käyttämään yleismallin pinnapultteja kun vain lujuusluokka tarpeeksi suuri? Riittääkö 12.9 vai mikä lujuus noille pitää olla?


Kannepultteina pystyy käyttämään ihan normaaleja 12.9 pultteja niin miksikäs ei voisi, kannattaa vaan kiristää pultit äärettömän monta kertaa momenttiin että ne ei vaan pääse löystymään. Saahan noita ostettua 14.9 kovuuksisinakin, vakionahan noissa vissiin 10.9 pultteja?


Niin riittäiskö 10.9 pinnapulttikin siis? Kun niitä taitaa saada helpommin :)



Hmmmmm mimmonen kierre sulla on?

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20829143/ki ... 975-129-st

http://www.ebay.com/itm/M2-M3-M4-M5-M6- ... 1438.l2649

Oisko noita mitään apuja? Ei taida toi alempi linkki sopia sulle on liian lyhkäisiä mulla tulee öljypohja kiinni tommosilla
pinnapulteilla, kovuudeltaan 14.9.... ihan vahingossa sattu silmään ja oli halpoja.


"Eli ARP on 15.jotain. Mutta pultissahan tuo jälkimmäinen luku kertoo montako %*10 on nimellislujuudesta myötöraja. Eli tämä raja ylitetään, niin materiaali ei palaudu entiseen muotoonsa. Esim. 10.9 kestää 100Nm/mm2, mutta ei palaudu muotoonsa jos ylitetään 90Nm/mm2. "


ARP materiaalien lujuudet löydät tuosta.
http://www.modularfords.com/threads/189 ... tuds/page4

Heikoin malli on alle 12.9 kestävyyden mutta paras on yli 14.9 laadun.
Viimeksi muokannut Möhkö 09 Loka 2017 15:05, yhteensä muokattu 1 kertaa.

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 09 Loka 2017 15:03

Möhkö kirjoitti:Hmmmmm mimmonen kierre sulla on?

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20829143/ki ... 975-129-st


Pikaisella mulkaisulla näky olevan ihan M12, mutta tuossa linkissä taitaa olla kierretankoja kun tähän pitäisi vissiin olla vaarnaruuvi jota taas ei näy äkkiseltään saavan tuosta kataloogista 12.9 lujana.
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 09 Loka 2017 15:06

Taitaa olla joo liian lyhkäsiä noi Ebayn linkin pultit
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 09 Loka 2017 15:07

duckworth kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:Hmmmmm mimmonen kierre sulla on?

http://tuotteet.etra.fi/fi/g20829143/ki ... 975-129-st


Pikaisella mulkaisulla näky olevan ihan M12, mutta tuossa linkissä taitaa olla kierretankoja kun tähän pitäisi vissiin olla vaarnaruuvi jota taas ei näy äkkiseltään saavan tuosta kataloogista 12.9 lujana.



Grub Screw on englanniksi jos siellä päädyssä pitää olla se kuusiokolo, mutta niissä ei yleensä ole saatavilla kuin lyhyitä pituuksia.
Päivitin vielä edellistä viestiä. Etrassa on noita myös mutta ei sopivaa pituutta sulle. "pidätin ruuvit"

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 09 Loka 2017 15:09

Jaa sinne ehti tulla vielä kolmas EDIT :D ARP:n pulttisarjoja oon katellu jo Burtonilta ja varmaan menee sitten niitten tilaukseen, jos en löydä enemmin yksittäisinä noita.
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 09 Loka 2017 15:10

https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVuWuO-fzlny_YYE1E

Tossa näkyy noita Grub Screwejä meni muistaakseni yli 20kpl. Heh vähän overkilli laittaa 14.9 pulteilla öljypohjakiinni.

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 09 Loka 2017 15:57

Ai niin muista käyttää sitä ARP rasvaa niissä.

Ps. onko sulla sitä venymä työkalua?

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 11 Loka 2017 19:11

Möhkö kirjoitti:Ai niin muista käyttää sitä ARP rasvaa niissä.

Ps. onko sulla sitä venymä työkalua?


En ole ihan varma millasta työkalua meinaat(?), mutta uskosin ettei mulla oo sitä :)
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 11 Loka 2017 19:12

Ja sitten projektointia:

http://www.borehammer.net/aryhma_sierra9.htm

Muokkailin mm. ö-pohjaa että mahtuu starttikin paikolleen normaalisti ym, ym, ym. :ford:
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Vartiaine
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2017 13:03

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Vartiaine » 12 Loka 2017 05:56

duckworth kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:Ai niin muista käyttää sitä ARP rasvaa niissä.

Ps. onko sulla sitä venymä työkalua?


En ole ihan varma millasta työkalua meinaat(?), mutta uskosin ettei mulla oo sitä :)


Jos tässä tarkoitetaan sitä arp:n kiertokangen pulttien kiristyksessä käytettävää venymätyökalua niin itse ainakin valmistin sellaisen ja suosittelen käyttämään. Kuvia saa pyytämällä.

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 12 Loka 2017 08:44

duckworth kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:Ai niin muista käyttää sitä ARP rasvaa niissä.

Ps. onko sulla sitä venymä työkalua?


En ole ihan varma millasta työkalua meinaat(?), mutta uskosin ettei mulla oo sitä :)


https://www.pegasusautoracing.com/produ ... RecID=9722
http://st.hotrod.com/uploads/sites/21/2 ... od06_z.jpg
Mulla ei oo tollasta työkalua myöskään, en kyllä ala maksamaan 200$ + postit + alv. Noita kun on vielä erikokoisiakin.
Niin ja kannenpulttit, runkolaakerinpultit ja vautipyörän pulttejahan noilla ei pysty mittaaman ne menee kuitenkin
momenttiavaimella.

Tommosta, itse vedin eilennä momenttiin runkolaakerin pultit 122nm (12mm arp)
ja kiertokanget 76nm (3/8" arp) Aika koville tuntu momentit, käytin Ultra torque grease pulttien kiristämisessä.
https://www.youtube.com/watch?v=49g7gM8XRaw

Tiedä sitten onko huijausta vai ei, mutta ohjeitten mukaan tein. Ostin 10oz purkin tota, kannenpultit ois vielä laittamatta.

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 12 Loka 2017 10:44

Kiitokset taas vastauksista, aina oppii vaan uutta :)

Ja koska tietenkään kukaan ei noita mun sivun linkkejä availe :mrgreen: , niin vähän kuvan saastetta:

Kuva

Kuva

Takapuskurin mallailua ja porkkanavalot takasin autoon :D

Kuva

Etupuskuri vaati vielä duunia -> hinauskoukku on näköjään cossussa vaakassa kun taas pappa-mallissa se on pystyssä, joten täytyy tehdä tilaa tonne puskurin ripaan varovasti, niin ei jää apparin puolelta roikkumaan. HInauskoukkohan on kiinteesti poikkirunkopalkissa jota en ala sieltä leikkamaan/hitsaamaan enää.

Sitten sitten sitten...


duckworth kirjoitti:
Tziiiiiiiizzzzzzzzttzztzt...... take it way Esab

Kuva

Ja mahtuu 8-) Saattaa saada jopa shimmipellin alimmatkin ruuvit meneen paikolleen :D Startin paikka tuntuu vähän ahtaalta, mitä OHC:n starttia mallailin, saattaa joutua siitä vähän vuolemaan pois, ellei sitten dokkilaisen startti mahdu paremmin tonne?


Vähän mieteskelin uudelleen tätä pikku issueta, ja päätin vielä rätistellä kerran:

Kuva

Tein kytkinkopan lähelle vielä tarvittavan verran tilaa niin ei tartte starttia viilata. Sutasin tohon vielä maalia myöhemmin, kuiva ehkä ensi viikolla....... 8-) :lol:

En muista tuliko jo mainuttua, mutta "race"-kovuuden urepuslat hommattu takabiimiin (apurunkoon+tukivarsiin).


Kiuruveden varaosakauppakeisari kuittaa
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 12 Loka 2017 11:18

Pyhäin häväistys! Kemppi sen pitää olla!
(Ei nyt sentään ihan yhtä hyviä kemppi ja esab on... kemppi on vaan suomalainen) 8-)
Tollasella lovella öljypohjassa mitään merkitystä voiteluun, itseasissa tuo lisää pinta-alaa,
voit ajatella että parantaa jäähdytystä!

Mulla itellä ois pikkuhiomistta vielä öljypohjan kanssa, peltistä oon meinannu käyttää tosin olisi mahdollisuus tehdä
myös alumiinisesta, mutta liekö järkeä pilata sitä alumiinista colognen öljypohjaa...

Alumiininen vakio moottorissa
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVg38kgVAc8dZfhQoh
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVhT6LAd5B4PXXFst0

Korsetti öljypohja
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVuDpqjWfbfd3alrVb
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVuCQepP-ftbh7tG9x

persekele toi öljypohja on ohutta materiaalia vissiin 0.5mm paksua peltiä, en tykkää pitäis olla 1mm tai
paksumpaa ois kivempi kempitellä.

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 12 Loka 2017 15:08

Möhkö kirjoitti:Pyhäin häväistys! Kemppi sen pitää olla!
(Ei nyt sentään ihan yhtä hyviä kemppi ja esab on... kemppi on vaan suomalainen) 8-)
Tollasella lovella öljypohjassa mitään merkitystä voiteluun, itseasissa tuo lisää pinta-alaa,
voit ajatella että parantaa jäähdytystä!


Perkele! Kemppi vs. Esab :twisted:

Nojuu kyllähän Kemppi mielletään paremmaksi kuin Esab ainakin kuormitussuhteen vuoksi, toki tässähän voi aina korvata laadun määrällä eli ostaa tarpeeksi ison Esabin :lol: Mulla on voimavirta kone ja voi vetää taukoamatta pienahitsiä 3mm levyyn ilman merkkejä kuumenemisesta. Vasta kun noita koneenkorvia hitsas 6mm tavarasta tuntu että ollaan limiiteillä, josko siinäkin ois saanu vetää 3min putkeen (joka aika pitkä matka MAGilla) 10min jakson aikana. Näissä uusissa koneissa tuntuu olevan Kempissä tarkemmat säädöt virralle ja langalle (siis en tarkoita synergisiä toimintoja) jolloin varsinkin ohuemmalle matskulle löytyy säädöt helpommin, mutta jos mennään niihin 30 vuotta vanhoihin niin sanoisin.. että erot kaventuu. Töissä tuotannossa hitsasin muinaisella Kempillä ja arvot vaelteli aika reippaasti kuumakaarialueella,ja kuljetusnopeutta sai jatkuvaan muutella, kun yleensähän MAGilla mennään tasaista vauhtia sen jälkeen kun kappaleet alkaa lämmetä. Taas vastavasti toissa kesänä kunnossapito hommissa laitoksen verstaalla oli ikivanha Esab ja oli hitsaaminen jopa asentoon aivan törkeen helppoa. Tietysti koneiden kuntokin vähän vaikuttaa jo 30 vuoden ikäsissä :roll: TIGeissä tosin tunnutaan olevan kovasti Kempin kannalla, ja varmaan ovatkin siinä terävintä kärkeä :)
Viimeksi muokannut duckworth 12 Loka 2017 15:13, yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 12 Loka 2017 15:12

Möhkö kirjoitti:Mulla itellä ois pikkuhiomistta vielä öljypohjan kanssa, peltistä oon meinannu käyttää tosin olisi mahdollisuus tehdä
myös alumiinisesta, mutta liekö järkeä pilata sitä alumiinista colognen öljypohjaa...

Alumiininen vakio moottorissa
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVg38kgVAc8dZfhQoh
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVhT6LAd5B4PXXFst0

Korsetti öljypohja
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVuDpqjWfbfd3alrVb
https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVuCQepP-ftbh7tG9x

persekele toi öljypohja on ohutta materiaalia vissiin 0.5mm paksua peltiä, en tykkää pitäis olla 1mm tai
paksumpaa ois kivempi kempitellä.


Jos valmiista muokkaamaan lähtee niin varmaan sen mukaan mihin mahikset parhaat, mutta jos ihan A:sta aloittaa niin peltiä (mustaa) on helpoin muotoilla, teki kokoonpanon sitte MAGilla tai TIGillä. Mä käytin tossa omassa tekeleessä 2mm tavaraa ja kampuran ylitykset sitten 1,5mm pellistä.
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 12 Loka 2017 15:15

duckworth kirjoitti:
Möhkö kirjoitti:Pyhäin häväistys! Kemppi sen pitää olla!
(Ei nyt sentään ihan yhtä hyviä kemppi ja esab on... kemppi on vaan suomalainen) 8-)
Tollasella lovella öljypohjassa mitään merkitystä voiteluun, itseasissa tuo lisää pinta-alaa,
voit ajatella että parantaa jäähdytystä!


Perkele! Kemppi vs. Esab :twisted:

Nojuu kyllähän Kemppi mielletään paremmaksi kuin Esab ainakin kuormitussuhteen vuoksi, toki tässähän voi aina korvata laadun määrällä eli ostaa tarpeeksi ison Esabin :lol: Mulla on voimavirta kone ja voi vetää taukoamatta pienahitsiä 3mm levyyn ilman merkkejä kuumenemisesta. Vasta kun noita koneenkorvia hitsas 6mm tavarasta tuntu että ollaan limiiteillä, josko siinäkin ois saanu vetää 3min putkeen (joka aika pitkä matka MAGilla) 10min jakosn aikana. Näissä uusissa koneissa tuntuu olevan Kempissä tarkemmat säädöt virralle ja langalle (siis en tarkoita synergisiä toimintoja) jolloin varsinkin ohuemmalle matskulle löytyy säädöt helpommin, mutta jos mennään niihin 30 vuotta vanhoihin niin sanoisin.. että erot kaventuu. Töissä tuotannossa hitsasin muinaisella Kempillä ja rvot vaelteli aika reippaasti kuumakaarialueella,ja kuljetusnopeutta sai jatkuvaan muutella, kun yleensähän MAGilla mennään tasaista vauhtia sen jälkeen kun kappaleet alkaa lämmetä. Taas vastavasti toissa kesänä kunnossapito hommissa laitoksen verstaalla oli ikivanha Esab ja oli hitsaaminen jopa asentoon aivan törkeen helppoa. Tietysti koneiden kuntokin vähän vaikuttaa jo 30 vuoden ikäsissä :roll: TIGeissä tosin tunnutaan olevan kovasti Kempin kannalla, ja varmaan ovatkin siinä terävintä kärkeä :)



Mulla on ollu noin 5 vuotta tommonen Kemppi EVO 200 mig. Ollu hiton tyytyväinen. Pystyy vetämään valovirrallakin yllättävän paksua kamaa
auto hommissa riittää kyl ihan kaikkeen. Alumiinia jos tosin joutuu muovaamaan niin siihen tarvis tigin mutta semmosta mulla ei oo varaa ostaa toi Evo200 oli jo riittävän kallis.... Säädettävyys on kyllä hyvä! Jos ostaisin tigin niin varmaan kääntyisin Esab puoleen, kempillä ei oo oikein semmosta järkevän hintaista valovirta ac/tiggiä. :x
https://www.protools.fi/kemppi-masterti ... skone.html

Minusta tämmönen oli joku aika sitten tooloutletissa poistomyynnissä joku 2xxx€
https://webshop.industriacenter.fi/prod ... tivoittaja


Leikitään ajatuksella, jos olis joku oikea metallin muokkaaja vois öljypohjaan tehdä jäähdytys rivaston!

Kuva
Viimeksi muokannut Möhkö 12 Loka 2017 15:20, yhteensä muokattu 1 kertaa.

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 12 Loka 2017 15:18

Ööö.. eikös tossa Kempin Minarcissa ollu joku ohjelma alumiinille?
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER

Möhkö
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja Möhkö » 13 Loka 2017 09:41

duckworth kirjoitti:Ööö.. eikös tossa Kempin Minarcissa ollu joku ohjelma alumiinille?


Kait sillä vois jotain turata, mutta jos haluaa nestettä pitävää ja siistiä saumaa alumiinilla vaatii se AC-Tigin.
Oon käyttänny alumiiniosat laitettavana kaverilla (ammattihitsari aina kun kyse on alumiinista se kaivaa Tigin ja sanoo, että
ainut vehje jolla saa kunnolla alumiinin kanssa) Muutenkin Migillä vesitiiviin sauman tekeminen ohuessa materiaalissa on haastavaa...
teollisuudessa kaikki nestesäiliö saumat tehdään tigillä, Tig ei jätä semmosia keskireikiä saumaan.

duckworth
Viestit: 2118
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierra Mk1 -86 "Group A Spec"

ViestiKirjoittaja duckworth » 13 Marras 2017 18:32

Joopati joo, Mk2 Sierran (MT75) kannake ei sitten oo käypänen Mk1 Sierraan :twisted: :

Kuva

En tullut aiemmin ajatelleeks, mutta tosiaan uudemmassa riesassa kardaanitunneli takaosa on korkeammalla mistä johtuen kannakekin on toiselta puolelta korkeampi.

Kuva

Dyydy dyydy dyy...

Kuva

Hitsaukset tehty, ja tavarana 3mm teräs.

Kuva

Koko hoito maalia vailla valmis. Reiätkin tehtynä. Ja joo ennen kun joku Hessu78 alkaa inttää että tossa olisi voinut tehdä osan mutkista kanttaamalla, ja nyt mä en ookaan hitsari, niin myönnän joo että koko homma kasattu hitsaamalla. Myöskin homman olisi voinut tehdä varmaan vaikka kaasuhitsaamalla jos on sitä samaa päättäväisyyttä ja määrätieoitsuutta kuin Kreivillä, ennen kuin nämä TIG-laitteet oli keksitty :thumbup:

Ei mulla muuta :mrgreen:
Omistit sitten kuinka pienen kiulun tahansa, on se iso piikki elämäsi perseessä
Sierra OHC Mk1 -86
Sierra OHC Mk1 -84 nykyään @2.0i, Burton bf134 yms.
Omega B 2.0 16v käyttöauto
Civic SOHC 16V -90 ex-käyttöauto
Sierra OHC Mk1 -87eka projekti

BOREHAMMER


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa