Escort Mk5 XR3i Cabriolet

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 01 Heinä 2017 11:51

Alku keväästä jäi avo Escortti autoliikkeestä käteen. Oikeastaan vähä niinku vahingos. Auton kuvat valehteli enemmän kuin tuhat sanaa, niin tein pyyntiin nähden suht röyhkeän tarjouksen, että saan lähteä kaverin kyytillä kotiin, mutta se menikin läpi. Tosin sillä ehdolla, että ostan sen korjattavaksi, ilman mitään takuuta. Hinta oli sitä luokkaa että hyväksyin sen.

Escortti oli saatu buusterilla käyntiin, ja auto käydä pörisi akkua ladaten "papereiden" teko ajan. Lähdin siitä kotiappäin ja pysähdyin 100m jälkeen tankkaamaan. No tankinkorkki oli lukollinen, niin jouduin sammuttamaan auton, ja tankkauksen jälkeen ei syttyny edes mittaristossa valoja. Akku suomeksi sanottuna paskana. Tätä kyllä olin jo peljännytkin, koska alkutilanne oli sama, ja kaikki auton valot eli niin selvästi kierrosten mukaan buusterin irrotuksen jälkeen. No onneksi olin huoltoasemalla, enkä puolen kilsan päässä olevan kylmäaseman pihalla.
Menin sisälle ja kysyin myyjältä Escorttiin sopivaa akkua, ja kerroin että auto on tuossa pihalla eikä puhu mitään (oli muuten eka kerta ku foortti jätti mut tielle). Myyjä seisoi hetken tiskin takana kuin öö aapisen laidalla, ja näytti sitten minkälainen akku heillä oli myynnissä. Pyyhin akun päältä vähä pölyjä pois, ja tuumasin että käyn vähän jollain mittailemassa, että jospa se sopisi, niin ystävällinen myyjä lainasi rullamitan.
Mitat näytti aika hyvältä, ja ostin akun. Seuraava ongelma oli että mitenkäs se vaihdetaan ilman työkaluja. Asemallakaan ei ollut myynnissä tuon akun, kahvin ja pullan lisäksi muuta kuin sekalaisia huoltonesteitä. Työnpuolesta tiesin yhden autokorjaamon muutaman sadan metrin päässä, niin lähdin sinneppäin. Kello oli jo yli kuusi, mutta valoa näkyi vielä ikkunoista ja ovi oli auki. Sisällä oli joku sihteeri vielä paperihommissa jolle selitin taas tilanteen. Hän oli lähdössä pian kotia, eikä sen takia tohtinu työmiesten kalliita räikkiä lainata, mutta muutaman lenkkiavaimen saisin jos niillä pärjään. Otin ne kun en parempaakaan enää keksiny, ehkä se onnistuu.
Pääsin takaisin Escortin työ, ja sain kun sainkin nitkuteltua lenkillä akun irti. Muutaman kerran kyllä kirosin että miksi juuri tässä yksilössä on molemmat kiinnitysruuvit vielä kiinni. Uusi akku paikalleen ja viimeinkin kotia kohti. Kävin vielä kuitenkin palauttamassa lainaamani avaimen korjaamon postilaatikkoon.
Meinasin vielä viedä vanhan akun autoliikkeen portaille, mutta maltoin mieleni, ketä se olis hyödyttäny.

Siinä pimeällä otettu kuva kotopihasta. Jatkan tästä hetken päästä.
Kuva
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 01 Heinä 2017 14:35

Kuva
Sitten pääsin tutkimaan paremmin ostosta. Auton mukana tulleet ohjekirjat sun muut osoittautui mk6 malliin kuuluviksi, ja huoltokirjaa ei näkyny. Korin puolesta ennakkoasenne oli että ruostees on mutta kuinka paljon. Takaluukun vieressä pieni ruoste, ja samaten etukaarien takakulmissa. Mutta kuinka ollakkaan pohja yllätti hyvin positiivisesti, en löydä ruostetta. Takajalkatilan reunat, takapyöränkotelot, kynnykset, takapuskurin tausta, pyöränkaaret, runkopalkit, kaikki puhtaat. Piti moneen kertaan tarkistella ja oikein ihailla. Kynnyksethän näis on vähä paksumpaa tekoa, ettei niin äkkiä menekkään puhki.

Huonoja kuvia aiheesta. Kameran linssis oli näköjään jotain paskaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
https://www.dropbox.com/s/qh1eeqof0dv9zml/WP_20170317_022_zpspobirtp2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/drllpinqmsytow6/WP_20170317_023_zpseuwnmrau.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/dfrirfnxyh5642q/WP_20170317_024_zpshlal4ao6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/h8sj2pwlay8d89f/WP_20170317_025_zpsnernzazs.jpg?dl=0

Ilmansuodattimeksi oli joku vaihtanu joskus vapaammin virtaavan mallin, eikä kovin laadukasta sellaista
Kuva
Kuva
Ja vielä kuva imuputkesta.
Kuva
Saa nähdä mitä muuta vielä löytyy.

Katto oli rispaantunu vähä sieltä täältä
Kuva
Kuva
Kuva

Ja lisäksi etujarrupalat ja levyt oli aika loppu.

Hanskalokerosta löytyi myös musta muovinen levy jossa oli pyöreitä reikiä. Muistelin hetken että missä olen sellaisen nähnyt, kunnes välähti että se on sulakerasian edestä. Sitä siis seuraavaksi perkaamaan
Kuva
Kuva
On saattanu välillä olla jo bensapumpun kans ongelmia...
Onni sinänsä että purkasin tässä vaiheesssa, enkä vasta sitten kun johteet on palanu poikki.
Tutkin tuota vielä kotona mikroskoopilla, ja suurin osa tinauksista näytti tältä.
Kuva
Kuva
Aika surkeita vehkeitä.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 02 Heinä 2017 14:58

Purkasin sulakerasian ja rälläköin piirilevyn erilleen. Putsasin joka tinauksen harjalla ja IPA:lla, imuroin vanhat tinat pois, ja tinailin joka liitoksen uudelleen.
Tämän tinausta piti muutamaan otteeseen harjoitella. Kuparivedot on liimattu jollain liimalla levyihin, ja jos yhtään liikaa lämmittää kolvilla, niin liima alkaa kiehua ja tinaus on pilalla. Lisäksi levyjen kupari on niin paksua että jouduin lämmittämään levyt ensin hiusföönillä, sitten fluxia ja kolvi kupariin niin että tina alkaa sulaa, sitten siitä kosketus tappiin niin että tina sulaa siihen ja heti kun näkee että nyt on hyvä, niin kolvi äkkiä pois ettei ala kiehua. Ja välillä taas föönillä lämpöä jne. Jos ehti kiehua, niin uusiksi koko homma. Kuten arvata saattaa niin usko meinas loppua, ja hermotkin mennä.
Valmista kuitenkin tuli. Kasasin levyt takaisin yhteen mmj kaapelin kuparipätkillä joka oli levyn reikiin sopivan kokoista. Alunperin levyt oli kasassa messinkisillä "tikuilla"
Auki
Kuva
Ja kiinni. Kuvassa on levyssä kiinni vielä pätkä kevi kaapelia jolla kasasin.
Kuva
Sisäosaan laitoin paksulti piirilevylakkaa, ja ulko/liitinpuolille ruiskutin Kentin White grease 2:sta.
Rasia on ollut tuosta lähtien autossa kiinni ja toimii edelleen.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 04 Heinä 2017 22:02

Sitten katon vuoro. Oli tarkoitus saada yhdessä illassa vaihdettua, mutta se oli vähän turhan optimistisesti ajateltu. Uuden katon nahan ostin ebaystä
Ensimmäisen illan jäljiltä
Kuva
Suurin ongelma oli saada tuo nahka suoraan. Sitä piti muutaman kerran harjoitella.
Viikko siinä sitten vierähti, kunnes oli taas aikaa jatkaa ja niitata reunat kiinni. En tiedä johtuiko siitä vai musta vai mistä että noihin nurkkiin jäi tuollaiset krutut, enkä saanu kiskottua niitä pois.
Kuva

Sitten meni taas muutama päivä, ja oli takalasin vuoro. Pelkäsin tätä eniten, kun uudessa nahkassa ei ole sille reikää valmiina, vaan se pitää leikata vasta paikalleen päin. Ohjeita noudattaen se kuitenkin onnistui, eikä jääny vuotamaan.
Kuva

Ei ny kokonaisuudessaan menny ihan putkeen, mutta on tuon kans ny tottunu elämään. Ehkä seuraavalla kertaa sitte paremmin.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

nestori
Viestit: 426
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja nestori » 05 Heinä 2017 09:29

:thumbup:

Siistiä työtä, propsit sulakerasian korjauksesta ja mikroskooppikuvista miten tinaukset pettää. Ei ihme että tän ikäisissä eskoissa on sähköhäröjä.

Helmatko on siis paksumpaa materiaalia kuin katollisissa vehkeissä?
Ecosport TURBO INTERCOOLER MANUAL 5 SPEED KATALYSATOR 2016
Mondeo MK4 2.0 bensa 2007

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 05 Heinä 2017 17:27

Kiitoksia!
Helmat on ainakin tässä edestä b-pilariin asti 1,5millistä, sitten on pieni pokkaus, ja jatkuu siitä millisenä taakse. Sisähelma on 2millistä. Lisäksi helma on eri muotoinen ja menee suorempana alas asti. Huomasin tuon kun sovittelin katollisen mallin sisälokasuojia, jotka ei sopinu juuri tuon takia.
Omapainoa tällä on 1200kg, kun samanikäisessä katollisessa 3ovisessa sitä on 1060kg, eli on täs rautaa jonkun verran enemmän.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 05 Heinä 2017 19:01

Kun katto oli saatu laitettua niin kävin pesemässä tämän, eikä sekään ihan putkeen menny. Katto kyllä pitää kun ruiskuttaa ylhäältä alaspäin, mutta kun taivaalta tuli vielä lunta, niin en viittiny painepesuria alkaa viritellä, vaan kävin harjattomassa pesussa... ja siellähän sitä vettä tulee vähän joka suunnasta. Sen reissun jäljiltä oli vaatteet ihan märkinä, ja samaten penkit, auto kävi varmaan parisen tuntia pihalla lämppäri täysillä että alkas kuivua.
Pesu paljasti harmittavasti kaikki naarmut ja kiveniskemät. Niitä oli jo sen verran että jopa meikäläistäkin häiritti.


Työkaverin kaveri tekee maalipinnan fixausta, niin ajattelin että näyttäköön taitojaan tähänkin. Lähtökohdan huomioon ottaen olen lopputulokseen erittäin tyytyväinen, ja varsinkin konepeltiin.
Kuva

Kylkeä
Kuva

Takaa
Kuva

Valmiina
Kuva

Puleeraajan ja noiden kuvien ottajan löytää instagramista @paskajaakkoo
Tämän väri on violetin ja punertavan sekainen jewel violet helmiäinen, caprioletin ja xr3i:n erikoisväri.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 07 Heinä 2017 20:28

Katsastut alkas lähestyä ja etujarrut oli vielä korjaamatta. Kun piti vaihtaa levytkin, ja fiestasta oli jääny ylimääräiseksi Scorpion satulat, niin ajattelin että vaihdanpas sinne 260mm rs2000 levyt. Tilasin illalla töistä koivuselta K24 levyt, josko ne kerkiäis vielä huomiselle. No ei keriinny, mutta hyvä niin, sillä kun kävin motonetissä niin sieltä hyllyltä löytyi nuhjuinen ja pölyinen Brembon paketti jossa oli escortin 260mm levyt lähes samaan hintaan. Paketti oli kuulemma kiertäny eri motonettejä vuodesta 2012, ja aina tullu takaisin. Ihmekkös tuo kun myivät sitä XR3i merkillä, ja vain 130hp XR3i:ssä on 260mm levyt vakiona, ja ne on vähä harvemmassa kuin nämä tavalliset 105hp mallit.
Kuva

Jarrusatulat ehostin korjaussarjoilla, lasikuulapuhalluksella ja VHT:n mustalla satulamaalilla. Roikkuvat tuossa kuivumassa.
Kuva

Eskortin etujarruletkut olikin banjolla kiinni satulassa, ja scorppiossa on kierteellä. Ensin meinasin tehdä työkalun että saan jyrsittyä satulaan suoran pinnan banjon kupariprikalle, mutta päätinkin sitten lähteä tarvikkeelle ettimään kirjasta, jos sittenkin löytyisi sopiva letku.
Sieltä kun myyjä aikansa plarasi niin löytyi mondeon letkut mitkä vois sopia. No ei ne oikein kunnolla istunu. Toinen kierreosa oli vähän liian lyhyt, ja muutenkin jäi vähän vajaaksi ettei miellyttäny. Siinä kun sitten pyörin ja kattelin takajarrujakin, niin huomasin että siellähän oliskin aika sopivan näköiset letkut.
Mondeon letkut kouraan ja kiireen vilkkaa takaisin tarvikkeelle vaihtamaan, mutta se oli menny jo kiinni. Motonettiin siis, ja sieltä löytyi 1kpl hyllystä. Sitten takaisin Escortin työ sovittamaan, ja sehän sopikin jo paljon paremmin. Satulan puoli ei ollut ihan sellainen kuin kuuluisi, mutta tiivistyi kyllä ja on toiminu hyvin.
Jouduin katkaisemaan vanhan letkun, että sain siitä irti sen raudan millä letkun saa kiinni iskariin, joten toista letkua odotellessa piti ajella sitten 260mm/240mm etujarrucombolla. Jarrut puolti jonkun verran, mutta ei niin paljoa kuin odotin. Välillä puoltamista ei edes huomannu...
Vasen ja oikea puoli
Kuva
Kuva
Tuosta parin päivän päästä tuli toinenkin letku, niin toinenkin puoli tuli sitten valmiiksi.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 08 Heinä 2017 23:30

Olin tippakannuun öljyä ettiessäni löytäny vielä täyden 4l kannun vanhaa kunnon Arwidsonin Tuho-oilia. Tarkistin Escortin öljytilavuuden 4.25l, ja kun Kentin engine flush pullo on 0.25l, niin kaadoin ne kaksi sekaisin, ja jätin odottamaan koneeseen kaatoa.
Kuva

Sopiva väli tuli ja vaihdoin ne koneeseen. Escortti kerkes käydä useamman tunnin pihalla, kun kaikessa kiireessä unohdin käydä sammuttamassa. Sitten pesuöljyt pois, ja kyllähän tuli mustaa kuraa, aiva niin kuin dieselistä olis päästäny, vaikka muutama tunti sitten olin kaatanu sinne puhtaat öljyt. Uusi suodatin ja :ford: öljyt koneeseen, ja siinä se. Olis pitäny ottaa "ennen-kuva" ennen pesuaineita, mutta ainakin venttiilikopan alusta on nyt kyllä huomattavasti puhtaampi.
Mutta pesusta huolimatta kylmäkäynnistyksessä kuuluu mäntien ns. piston-slap ääni vielä melko voimakkaasti. Ärsyttävä klapina, mutta ei niin fataali että sille pitäis pakosta jotain tehdä.

Sitten jakopää. En ollu ennemmin tähän malliin vaihtanu, mutta siinä se meni silti samalla rutiinilla kuin muihinkin. Siinä kun venttiilikoppa ja remmi oli auki, niin vaihdoin samalla kannen paineventtiilin päivitettyyn versioon, niin ei ainakaan jää venttiilit kantamaan jos pitää talvella siirrellä.

Vanha malli. Keskellä on vain n.millin reikä, minkä pitäis päästää tarpeeksi painetta pois. Pakkasella öljy on paksua, ja paine jää liian korkeaksi, ja jos ei aja öljyä lämpöiseksi niin venttiilit voi jäädä kantamaan.
Kuva
Kuva
Kuva

Ja uusi. Uusi on paineventtiili, joka säätää paineen jousen ja kuulan avulla oikeaksi.
Kuva
Kuva

Vesipumppu vaihtui myös uuteen, ettei tarvi sitä hetkeen murehtia. Ja muutama uus lamppu. Näiden jälkeen konttorille ja heittämällä läpi.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 15 Heinä 2017 17:22

Autoa vaivasi pieni vetely vaiva vaikka kaikki nivelet näytti ja tuntui ehjiltä. Tämä oli käyny fordilla suuntauksessa jo ennemmin, mutta ei siitäkään suurta apua ollut. Vetely ei ole paha, mutta sen verran että sen huomaa.
Ajattelin kokeilla että auttaisko nämä siihen vaivaan
Kuva

Kuva
Kuvassa puslien päällä on pölysuojat jo kiinni. Nämä on sellaiset unibal-tyyliset, mitä näkee kun googleen kirjoittaa "escort mk5 powerflex"
Takapuslat lähti nätisti irti M12 jenkatangolla, ja vasaralla
Kuva

Sitten uudestaan suuntaukseen. Taas oli vähän aurauksessa/harituksessa liikaa heittoa, mutta taka-akseli oli suoremmassa. Jopa niin suorassa että suuntaaja siitä vielä erikseen mainitti.
Nyt tuntuu jo mukavan jämäkältä. Tien kolot yms. virheet kuuluu ja tuntuu selvemmin, mutta se nyt oli odotettavissa. Ei ny mikään ralliauto siltikään.

Sitten aletaankin päästä tähän hetkeen. Autolla on ajettu remonttien jälkeen lähes koko kesä, mikä on meikäläisen projektille aika epätavallista. Nyt alkas kuitenkin tuntua tyhmältä se, että käyttökulkimessa on ilmastointi, mutta siinä autossa jolla ajetaan kesäisin ei ole.
Nettiautoa tuli selailtua muutama viikko ja sitten tuli myyntiin sopivan halpa ja sopivan lähellä oleva mk6 esco ilmastoinnilla. Ajoaikaakin vielä 27. päivään tätä kuuta.
Varmaan elämäni nopein autokauppa. Laitoin käyntiin, löin rahat kouraan, tehtiin "paperit" ja lähdin. Tällä kertaa haku sujui ilman ongelmia.
Kuva
Siinä nyt olis sitten vastaanottaja, ja luovuttaja.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 15 Heinä 2017 20:47

Luovuttajan ilmastoinnista oli aineet vähissä. Halusin ensin tehdä ns. proof of conceptin että on helpompi hakea vikaa vaihdon jälkeen.
Naapurikorjaamo teki alipainetestin ja kaikki näytti hyvältä. Ei se kuitenkaa lähteny uusillakaan aineilla toimimaan.
Sulakkeet ehjiä. Katkaisijasta painamalla valo syttyi, ja puhallin lähti päälle, eli katkaisija toimii. Paineventtiilistä ja jääanturista meni virta läpi, joten ne toimii, virtaa ei vaan tullu kompuralle asti. Sulakerasiaakin jo tutkin mutta kaikki näytti sielläkin suht ok:lta, että vähintään jotain haamujännitteitä pitäis näkyä.
Kompuralta johtonippuja seuraamalla vika löytyi kuskinpuolen lokarin sisältä
Kuva
Puolet johdoista kivasti violettisia sinisellä raidalla. Tuosta sitten katkoskohtia toisiinsa vertaamalla arvoin johdot yhteen ja alkas kylmää tulla. Hallis oli reilusti yli 20astetta ja ilmastointi puhalti 11 astetta.

Seuraavaksi sitten vertailemaan että sopiiko. Kaikki näyttäis muuten hyvältä paitsi matalapaineputki menee alumiini-imusarjalla eri reittiä kuin mk6 muovisella, sisäkierrolle ei ole reikää valmiina, ja katkaisija täytyy laittaa jonnekkin diy paikkaan. Mk5 a/c katkaisijoita ei tunnu löytyvän mistään.
Tuossa mk5 imuputki ja pakosarjasuoja sovitettuna mk6:seen
Kuva
Kuva

Mutta eiköhän tämä vielä onnistu
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 19 Heinä 2017 18:58

Kompuraa lukuun ottamatta mekaaniset palikat on siinä. Kerkesin ruuvata kompuran jo paikalleen
Kuva
Kuva

Sisäkierrolle en puhkaissut reikää, joten se ei tule käyttöön tässä versiossa. En muista että mulle olis ikinä tullu sellaista tilannetta että nyt tarvittaisiin sisäilmakiertoa.
"Kylmälaite" sopi menemään avon imusarjan ohi vanhan puhaltajan paikalle, kun purki lasinpyyhkijät pois ja laski moottoria muutaman sentin alaspäin. Se on nyt samallalailla kahdella kiinni kuin pelkkä puhaltajakin, mutta tuntuu silti tukevalta. Takimmaiset ruuvit on varmaan vaan tuon sisäkierron tiiveyden takia, ja niille ei ollut paikkaa valmiina.

Kaikille muille osille oli valmiit paikat. Vaihdoin tähän vielä mk6:sta sen alimmaisen remminsuojamuovin, kun se oli kompuran kohdalta vähän väljempi. Ja Mk6:sen akun takana oli joku rauta, ja siinä joku rele kiinni mistä meni johdot samaan nippuun ac-johtojen kanssa, niin otin varmuuden vuoksi senkin.

Lisäksi ajattelin vielä vaihtaa flektin, ja sen anturin. Avossa flekti on vain päällä tai pois, kun ainakin ilmastoidussa mk6:ssa on välivaihe vastuksen kautta joka menee päälle heti kun ac-nappia painaa. Flektin anturi on 4napainen, ja sen johdot on myös yhteydessä ac:n piuhoihin, niin ajattelin kokeilla saada senkin sähköt siirrettyä. Avoon kun on joku tehny omia patentteja flektin sähköille, vissiin sulakerasian tms takia.

Flektin lisäksi pitää johdot vielä peraata loppuun, ja matalapaineputki hoidella jotenkin pois tieltä. Jos ei mikää muu auta niin olis mulla 1.8 mk6:n muovinen imusarjakin, mutta kun se on ruma :)

Avon kaksiosainen pakoputken alku menee jonkin verran lähempänä kompuraa/ac-putkia, kuin 1 osainen. Kuumaahan se tavara kyllä tuos kohtaa on joka tapauksessa, eikä tuota osaa myidä erikseen ilmastoituun... Onkohan tuosta haittaa?
Kuva
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 27 Heinä 2017 22:11

Tänään siirtelin sähköpiuhoja, ja siinä samalla tajusin miksi tuo pakosarja menee nuon. Täs on vielä BC laatikko ja startti etupuolella, kun varaosavehkees on ib5 ja startti imusarjan alla. Ei tuo pakoputki oikein muualta mahdu, ainakaan nyt kun on tuo ilmastoidun isompi flektikin.

Moottoritilasta johdot lähti nätisti sarjana, ja sisälle meneville johdoille oli töpseli valmiina abs-boksin alla... Voiskohan olla niin kätevää että sisäjohdot olis valmiina :o
Johtosarja liittyi autoon akunnavan sulakerasiasta, kuskin lampun vierestä maihin, ja vanhan flektin anturin töpselistä. Niin ja sitten vielä tuo sisälle menevien piuhojen töpseli
Flekti ainakin lähti suoraa toimimaan kaksi nopeuksisena, kun testalin anturin napoja oikkariin kytkemällä.

Laittelen jotain kuvia huomenna kunhan saan ne uudesta puhelimesta jonnekkin
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 28 Heinä 2017 22:35

Tuollainen ero oli flekteissä. Oikealla mk5, ja vasemmalla mk6 a/c. En toki oo varma onko kaikissa mk6 malleissa samanlainen.
Kuva

Johtosarja
Kuva

Ja kun ABS-boxin telineen alta kaivoi tarpeeksi lehtiä pöis, niin löytyi ylimääräinen töpseli mihin johtosarjan sai kytkeä.
Kuva

Tänään vaihdoin vielä katkaisijan, ja pari relettä sulakerasiaan. Sisäpuolen johdot näyttäis todellakin olevan valmiina autossa. Flekti lähtee pyörimään kun ac:n laittaa päälle, ja valo syttyy.
Pitää vielä mennä sulakkeet läpi että pitääkö niitä lisätä, ja kolmea O-rengasta vielä odottelen Fordilta, sitten sais alkaa täyttelemään.

Ei tää ny niin paha rasti ollukkaa kun luulin. Pitäis varmaan tehdä jonkinlainen lista vaihdetuista osista kun vielä muistaa.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 30 Heinä 2017 14:33

Nyt sain virran tulemaan jo paineanturille asti.
Wide open throttle (WOT) -rele, ja Engine run-rele oli ne jotka lisäsin sulakerasiaan. Lisäksi vielä Engine run-releen sulake F28.

Oon nyt muutaman päivän tutkinu tämän kytkentäkaaviota ja tullu tähän tulokseen. Yrittän kirjoittaa tähän yksinkertaistetun version jos vaikka auttais jotakuta vian haussa.

Katkaisijalle tulee virta puhaltimen sulakkeelta.
Katkaisijalta virta menee kahteen paikkaan. A/C-releen pienemmän nopeuden herätteeseen (akun takana, joka nimestään huolimatta ohjaa vain flektin nopeuksia), ja jää-anturille (De-icing switch).
Jää-anturi katkaisee magneettikytkimeltä virran jos höyrystin alkaa mennä pakkasen puolelle.
Jää-anturi saa "herätevirtaa" Engine run-releeltä. Engine run-rele taas saa herätteensä laturilta. Sillä on oma virransyöttö sulakkeesta F28(15A) joka piti myös lisätä että virta meni läpi, ja jää-anturi alkasi toimia, ja kytki virran eteenpäin paineanturille.
Paineanturi on vain kaksiosainen painekytkin joka katkoo magneettikytkimen virtaa jos paine on liian matala tai korkea. Sen yhteydessä on myös lämpökytkin joka ohjaa A/C-relettä kytkemään flektiin suuremman nopeuden silloin kun sitä tarvii.
Paineanturin jälkeen virta tulee vielä takaisin sisälle ja menee ecuun että se osaa nostaa tyhjäkäyntiä kun ilmastointi laitetaan päälle, ja sulakerasiaan WOT-releelle.
WOT saa käämiinsä virtaa Power hold-releeltä. Power hold-rele oli valmiina ja antaa virtaa mm. suuttimille, antureille, jne. joten sen puolen pitäisi olla kunnossa.
Ecu katkoo/kytkee WOT-releen maadoitusta kun painaa kaasun tarpeeksi pohjaan, ja WOT-rele katkaisee magneettikytkimeltä virran että saadaan kompuran ottama teho mukaan kiihdytykseen.
WOT-releen jälkeen piirissä ei sitten olekkaan enää kuin magneettikytkin. Kunhan virta menee sinne asti, niin sähköjen puolesta pitäis kylmää tulla.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 31 Heinä 2017 17:24

Tuos kun sulakerasiat oli näkyvillä niin vaihtelin vielä päivävaloreleitä toisesta toiseen. Etuvalot sain releen lisäyksellä toimimaan automaattisesti, mutta parkkia/takavaloja en. Kun otan hyppylangan pois ja laitan parkkien päiväreleen tilalle, niin parkit ei toimi enää ollenkaa. Kaikki tuohon liittyvät sulakkeet pitäis kyllä olla paikoillaan. Tämähän on saksan tuliainen niin jotain vissiin puuttuu tuolta osin...

E: Ei puutukkaa. Mulla on vaan vääränlainen rele jossa on kaks napaa väärin päin.
Mittailin releen kannasta, ja kyllä sinne tulee ja sieltä lähtee kaikki niin kuin pitääkin.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 01 Elo 2017 18:19

Nyt toimii automaatilla kaikki valot :)
Kuva

Pitää koittaa mettästää oikeanlainen rele tuonne.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 05 Elo 2017 17:26

Eilen sain kuivaimen viimein kunnolla kiinni kun kadoksissa olleet tiivisterinkulat viimein löytyi. Ensviikolla pitäis viedä ponnistukseen ja mahdollisesti myös täytettäväksi.

Syntymäkodin varastoja on täs pikkuhiljaa tyhjäilty ja siivottu, ja sieltähän löytyy kaikennäköistä.
Kuva
Eilen tuota testailin, ja kyllä sieltä vielä joka kanavasta menee ääni läpi. Joskus -90lopulla/2000 alussa viimeksi käytetty. Lisäksi löytyi vielä JBL GT12, Infinity kappa? 12", ja 15" Lanzar. Lanzarista oli menny joku läpi, JBL:stä varmaan puhekela irti tai kärvähtäny, mutta Infinity tuntui ainakin käteen melko hyvältä...
Pitäisköhän nuosta rakennella näin 17vuoden tauon jälkeen vielä yks jumputtaja perälootaan :)

E:Tuota Infinityn kappaa myidään näköjään vieläkin. Tarkennukseksi että nuo yllä mainitut romut on -90 luvun lopulta.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

ffxr2i
Viestit: 57
Liittynyt: 08 Helmi 2012 16:08

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja ffxr2i » 05 Elo 2017 20:26

Mikähän on infinityn tarkka malli? Myytkö? :D

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 05 Elo 2017 20:59

Sen kun tietäis kun kiinnostais ittiäkin. Kartiopahvissa on samanlainen harmaa kuosi, kun vois olla vaikka auton penkissä. Pölykuppi on yksvärinen, sisäänpäin kupera, ja Infinity teksti on painettu keskelle, ei siis ole koholla. Yritin googlella katsella kuvia mutten löytäny samanlaista.
Nuo oli suht yleisiä ainakin täällä päin, ja niis oli ongelmana että magneetin kiinnitys alkaa jossain vaiheessa löystyä ja resonoida. Tuokin on kerran vaihdettu takuuaikana.

Ei ainakaa vielä ole myynnissä :)
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet A/C:n asennusta

ViestiKirjoittaja emax » 07 Elo 2017 16:53

Ilmastointi alkas toimia, ja kylmää tulee. Montakohan ilmastoitua mk5:sta capriolettia mahtaa tämän lisäksi olla euroopassa, kun tuntuu ettei löydy edes kovakattoista 8-)
Mk5 a/c mallin puhaltimen nuppi kun vielä tulis perille niin olis bueno.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 11 Elo 2017 17:31

Nuppi saapui.
Mk6 nupilla näytti tuolta
Kuva

Ja nyt näyttää tältä
Kuva

Asteikko ei pidä paikkaansa, mutta on tuo jo parempi.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

Crome
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Heinä 2015 10:25
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja Crome » 22 Elo 2017 00:53

Livenäkin oikein nätti peli, ihmettelin työmaalla suuntausnosturin vieressä että vieläkö näitäkin on :D

Vielä kysymys ohi aiheen, millä palvelulla laitat kuvat tänne?
Scorpio -90 2l dohc
Sierra -93 DOHC
Fiesta mk2 -88 1,1l (ehkä joskus ~2l turbo..?)

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 22 Elo 2017 15:19

Crome kirjoitti:Livenäkin oikein nätti peli, ihmettelin työmaalla suuntausnosturin vieressä että vieläkö näitäkin on :D

Vielä kysymys ohi aiheen, millä palvelulla laitat kuvat tänne?

Kiitos :D
Imgur.com Ilmainen ainakin vielä.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet

emax
Moderaattori
Viestit: 2713
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Escort Mk5 XR3i Cabriolet

ViestiKirjoittaja emax » 28 Elo 2017 21:48

Paskanahan ne oli kaikki vanhat subbarit. Kun uus piti joka tapauksessa hakea, niin päädyin sitten vähä pienempään kun tilaakin on vähän rajoitetusti.
Kuva
Vielä pitäis vetää johdot loppuun.
Fiesta Mk1
Monreo Mk3
Escort Mk5b XR3i Cabriolet


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija